Enea LeFons strávil 30 dní ve virtuální realitě
Zdroj: se svolením E. LeFonse

30 dní ve virtuální realitě odemklo mou představivost, tvrdí LeFons

Vývojář a vizuální architekt Enea LeFons strávil celých 30 dní ve virtuální realitě. Co mu zkušenost přinesla a jak obohatila vývoj této technologie, se dozvíte v našem rozhovoru.

Enea LeFons se zabývá výzkumem a vývojem virtuální reality (VR), rozšířené reality (AR) a umělé inteligence. Proslavil se především díky projektu #30daysinVR (30 dní ve VR), který se uskutečnil v roce 2018. V průběhu jednoho měsíce dennodenně trávil svůj čas ve virtuální realitě a pracoval na svém výzkumu. Později vytvořil mimo jiné síť prostorů a kombinací softwaru UXRZONE. Zajímá vás, jak se vývojář na pobyt ve virtuální realitě připravoval nebo jak vnímá současný stav technologií VR a AR? Pak čtěte dál.

Enea LeFons strávil 30 dní ve virtuální realitě.
Enea LeFons strávil 30 dní ve virtuální realitě. Zdroj: se svolením E. LeFonse

Popsal byste nám, jaké to bylo, strávit 30 dní ve VR?

První pokus byl rozhodně velmi náročným zážitkem, a to na více úrovních. Na fyzické úrovni to bylo, jako bych se stal raným prototypem kyborga se schopností přeprogramovat vizuální centrum mozkové kůry.

Ponoření do VR jsem prováděl s předběžnou verzí hardwaru a softwaru z roku 2018, takže jsem musel zápasit s jejich omezeními. To vyžadovalo schopnost přizpůsobit vnímání stroji, vyrovnat se s chybami, zpožděními a občasnou pomalou snímkovou frekvencí. Při nošení VR headsetu se závady zcela propojí s vaším vizuálním vnímáním.

Na mentální úrovni mi přivedení všech mých počítačových zkušeností do VR připadalo jako jasné rozšíření mé schopnosti vizualizovat, vytvářet a představovat si prostory, zvuky, formy za fyzickými hranicemi.

Co vás motivovalo k tomu, abyste tuto zkušenost podstoupil?

Především touha pomocí VR posunout hranice vnímání a posunout její estetiku.V oboru 3D a VR jsem začal pracovat v roce 1997, ke konci druhého cyklu hypu okolo VR.

Když se v roce 2015 vrátila, učinila tak se stejnými sliby, stejným marketingem a téměř stejnou vizí. Jen s aktualizovanou technologií a estetikou s vyšším rozlišením. Ve snaze podpořit inovativnější přístup k VR jsem začal sám navrhovat a experimentovat s protokolem. Navrhl jsem ho tak, aby ukázal plný potenciál VR jako nástroje pro smyslové rozšíření a kreativní vyjádření.

Rozhodl jsem se zaměřit na dlouhé ponoření se do VR, na 5 až 24 hodin. A také na produktivitu spojenou s nutností tvořit a komunikovat ve VR. Chtěl jsem tak popohnat vývoj řešení pro řadu výzev.

Jak jste se na pobyt ve VR připravoval?

V roce 2016 jsem jako full stack vývojář a designér začal s experimenty s dlouhodobým ponořením do VR. Jakmile jsem získal osobní VR headset pro PC, nadšeně jsem trávil 3 až 5 hodin denně testováním svého vlastního projektu ve VR. V dnešní době to má hodně tvůrců podobně.

O rok později, v roce 2017, jsem začal experimentovat a vydržet ve VR tak dlouho, jak jen to bylo možné. A to s FORWARD, nekonečným VR zážitkem, který jsem vyvinul, abych se naučil vývoj VR na Unreal Engine a experimentoval s nativním retro grafickým stylem. Díky tomu vznikla sada osvědčených postupů pro dosažení dobré snímkové frekvence a snížení únavy očí při používání VR hardwaru.

Třicet dní před experimentem také probíhala předprodukce, která zajistila autentický XR zážitek (XR je pojem zastřešující virtuální, rozšířenou a smíšenou realitu – pozn. red.). S týmem lidí jsme zkonstruovali prostor mého bytu a objektů v něm ve 3D a umístili jsme na ně senzory Vive Tracker, aby se staly interaktivními.

Roky každodenních meditací podtržené krátkými pobyty ve VR rozhodně napomohly tomu, abych si vyvinul píli a schopnost sebeovládání potřebných k uskutečnění projektu. Díky nim jsem si zvykl vypořádat se s nevyhnutelnými posuny vnímání a extrémním nepohodlím, se kterými se můžete setkat, když překonáváte hranice syntetického vnímání a vnoříte se do neprobádaných území.

Jak váš projekt ovlivnil vývoj odvětví?

Sdílel jsem výstup s několika výzkumnými skupinami, které zjistily, že moje data a osvědčené postupy jsou užitečné pro další ponoření do VR. Virtuální architektury a 3D modely, které jsem vydal po 30daysinVR, inspirovaly mnoho lidí a používají je stovky 3D tvůrců ve stovkách projektů a prostorů. Můžou si je stáhnout na mém profilu na SketchFab.com.

A jaký vliv měl zážitek na vás osobně?

Rozhodně mě to změnilo jako designéra a umělce. Projekty a architektury, které jsem následně vytvořil, jsou inspirovány nápady, které jsem v té době dostal. To, že jsem měl k dispozici neomezený virtuální prostor, neomezovala mě gravitace, tření a mohl jsem i měnit svou vlastní velikost, navždy odemklo mou představivost. Každá architektura nebo zážitek, který nyní navrhuji, jsou založeny na těchto osvobozujících principech designu. Namísto použití VR k reprodukci reality ji používám k odemknutí nových dimenzí a zlepšení vnímání.

Odlehčená estetika a architektury, které jsem vytvořil během 30daysinVR, jsou základem metaverza UXRZONE a chystaného RADIOVERSE. Rozhodně to mělo velký dopad.

Chtěl byste si to někdy zopakovat?

Obdobu experimentu jsem už jednou zopakoval, přesně rok poté. Ve VR jsem strávil 24 hodin a plnil jsem různé výzvy od veřejnosti. Živou událost jsem využil ke spuštění UXRZONE Social Spaces. Projekt plánuji zopakovat znovu. Tentokrát bych rád komunikoval s jinými umělci a dalšími lidmi naživo. Rád bych také zavedl protokol Brain Computer Interaction (interakce mezi počítačem a mozkem – pozn. red.).

Co si myslíte o současném stavu vývoje VR a AR? Myslíte si, že se brzy stanou součástí našeho každodenního života?

Přestože je VR úzce specializovaná oblast, je součástí každodenního života milionů lidí. Od prvotních vývojářů přes hráče až po designéry, architekty a inženýry. VR tu zůstane. Nabízí nekonečný prostor pro kreativitu, průzkum a inovace.

Pokud jde o rozšířenou realitu (AR), už nyní žijeme v symbióze s chytrými telefony, které AR umí využívat. Základní software je nasazený v milionech chytrých telefonů a tabletů po celém světě.

S miniaturizací technologie se přibližujeme i chytrým brýlím s rozšířenou realitou. Až se dostanou na trh za rozumnou cenu a s vyspělým softwarem, lidé mohou skutečně začít žít s počítačovým zařízením na obličeji.

Tento týden vystoupíte na konferenci Future Port Youth. Na jaké téma se zaměříte?

Zaměřím se na příležitosti a výzvy při budování metaverse. Poskytnu zasvěcený přehled technologií a dovedností potřebných k vytvoření technologických řešení, zkušeností, prostorů, 3D produktů pro metaverse a související průmyslová odvětví.


Konference Future Port Youth, kde vystoupí Enea LeFons se koná ve čtvrtek 10. listopadu. Akce letos pokryje osm klíčových témat. Kromě kariérních příležitostí v metaverzu také budoucnost energie, umění a designu nebo využití umělé inteligence v netechnických oborech. Cílem konference je mladým lidem ukázat, že díky inovacím má jejich generace, více než kterákoliv před nimi, v rukou neuvěřitelně silné technologické nástroje, kterými mohou budoucí vývoj světa a společnosti ovlivnit pozitivním směrem.