Elektrická rikša
Zdroj: Audi AG

Druhý život pro baterie elektromobilů: Pohánějí rikši v Indii

Německo-indický startup Nunam vypustí na indické silnice elektrické rikši. Využije v nich použité baterie z testovacích elektromobilů Audi e-tron.

Rikši, tradiční dopravní prostředky, poháněné původně výhradně lidskou silou, jsou dodnes rozšířené v mnoha státech jižní a jihovýchodní Asie. I do této oblasti dopravy však vstupuje elektrifikace a nestojí za ní nikdo menší než automobilka Audi.

Až tři životy baterií

Primárním cílem startupu Nunam je najít způsoby, jak využít staré baterie jako záložní systémy pro ukládání energie, a tím prodloužit jejich životnost. „Vysloužilé“ baterie, které strávily svůj první život v Audi e-tron, jsou totiž stále výkonné a při správném použití mohou i nadále sloužit lidem.

Baterii s vysokou energetickou hustotou a poměrně nízkou hmotností nepotřebují nijak zvlášť výkonný elektromotor. Řidiči rikš v Indii totiž nejezdí ani rychle, ani daleko. Elektricky poháněné rikši v tomto koutě světa už dávno nejsou ničím neobvyklým. Často však jezdí na olověné akumulátory, které mají relativně krátkou životnost a jejich likvidace je z ekologického hlediska problematická.

Už v tuto chvíli se uvažuje i o „třetím životě“ baterií. Poté, co by baterie strávila svůj první život v Audi e-tron a druhý v e-rikše, ve třetím kroku by zbývající energii bylo možné využít například pro LED osvětlení. Jinými slovy: Nunam se snaží z každé baterie před recyklací dostat maximum toho, co je možné.

Nabíjení

Řidiči rikš nabíjejí svá vozidla především elektřinou z veřejné sítě, která má v Indii vysoký podíl uhelné energie. Nunam má řešení i pro toto: e-rikši se budou nabíjet pomocí energie ze solárních nabíjecích stanic, umístěných na střechách areálu místních partnerů. Díky tomuto přístupu bude jízda z velké části bezuhlíková.

Z dlouhodobého hlediska může elektrická mobilita a solární energie pomoci snížit závislost Indie na fosilních palivech, zmenšit obrovské množství výfukových emisí a zajistit lidem spolehlivé zásobování energií.

Tři e-rikši s použitými bateriemi v rámci pilotního projektu oficiálně poprvé vyjedou na začátku roku 2023. Nunam už během testování nepřetržitě monitoruje výkon a dojezd e-rikš a získaná data sdílí, aby je mohli využít i další výrobci podobných vozidel.

Zdroj: Audi AG