Závodní hra Engine Evolution od Petra Šimůnka
Zdroj: Petr Šimůnek

Herní scéna dokáže být často velmi náročná, kritická a toxická, říká vývojář

Přinášíme rozhovor s herním vývojářem Petrem Šimůnkem, který stojí za závodní sérií Engine Evolution. Přestože na vývoji pracuje samostatně, věří, že chystaný nový díl bude dalším krokem kupředu.

Na české herní scéně vznikla řada úspěšných a v zahraničí známých titulů. Jedním z lidí, kteří u nás na vývoji pracují, je i Petr Šimůnek, který patří mezi absolventy kurzů platformy Podnikni to!. V současnosti Šimůnek vytváří pokračování závodní série Engine Evolution, která před několika lety vyšla jako simulátor s názvem Racing 300. V rozhovoru nám mimo jiné přiblížil, jak a proč vlastně začal a jaké místo má při tvorbě her komunita.

Vývojář Petr Šimůnek stojí za hrou Engine Evolution
Petr Šimůnek, tvůrce závodní série Engine Evolution. Zdroj: se svolením Petra Šimůnka

Jak jste vlastně s vývojem her začal a jak dlouho se mu už věnujete?

S vývojem jsem začal v roce 2016 tehdy pod názvem Racing 300. V roce 2019 jsem hru přejmenoval na Engine Evolution a zároveň změnil koncept hry ze simulátoru vybraných okruhů k zábavné online hře.

Proč jste si pro hry vybral právě prostředí motorsportu?

V Hořicích, odkud pocházím, se jezdí závody motorek, a přestože jsem je nikdy předtím moc nemusel, tak závodní hry mě vždy bavily. Tehdy jsem si řekl, že na prázdninovou zábavu to vypadá jako projekt vhodné velikosti. Postupně mě začalo bavit modelování reality a překonávání technických překážek.

Kolik času měsíčně vývojem strávíte?

Dost záleží, jestli mám školu nebo ne. Během školy asi 100 až 150 hodin za měsíc. Když mám volno, tak najednou zvládnu i 250 hodin měsíčně jako nic.

Jak moc samotnou tvorbu a nápady, co třeba přidat, ovlivňuje zpětná vazba od hráčů a komunity?

Určitě poměrně dost. Často se s komunitou radím, které vylepšení by mělo přijít jako další. Zároveň ale musíte brát celou hru i podnikání jako celek, který je úzce provázaný. Hráči často chtějí nové herní prvky, ale s mými omezenými možnostmi je potřeba vždy vybrat to, co hře přinese maximum. Aktuálně se snažím hlavně maximalizovat čas strávený ve hře a návratnost hráčů. Proto, aby se lidi vraceli, musí být hra dobrá. Navíc čím více času lidé ve hře stráví, tím je větší šance, že tam utratí pár korun, a to mi pomůže vývoj posunout dále.

Kolik lidí se na Engine Evolution 2022 podílí?

V současné době hru tvořím sám, ale mám několik lidí, kteří mi pomáhají s community managementem. Když jsem začínal, narazil jsem na problém, že neexistuje pořádné řešení na ukládání hráčských dat v cloudu. Všechna řešení by totiž vyžadovala pronájem nějakého serveru, instalaci spoustu softwaru a dalších věcí. S tímto problémem jsem přišel za svým kamarádem Jirkou Mayerem, který mi nejdříve trochu pomáhal, a pak začal vyvíjet svoji vlastní službu s názvem Unisave, která do konce roku přejde do fáze otevřeného testování.

Proč vlastně pracujete na novější verzi? Nestačilo by postupně přidávat obsah do stávající hry?

Čísla dokazují, že ne. Verze 2020 má za 2 roky asi 92 tisíc stažení, zatímco verze 2021 má za 10 měsíců 315 tisíc stažení. Jde hlavně o to, že stará verze trpěla na počátku nevalnou kvalitou a spoustu lidí neoslovila. Proto skončila v propadlišti dějin a už si ji skoro nikdo nestahuje. Navíc ji dolů táhnou staré recenze, které už dávno nejsou aktuální, ale lidi se podle nich stále řídí. Věřím, že verze 2022 bude zase dalším krokem kupředu.

Kolik doposud stál vývoj všech ročníků Engine Evolution?

Myslím že kupodivu poměrně málo, když to porovnám s jinými hrami podobné úrovně. Za 6 let jsou náklady asi 230 tisíc korun.

Máte nějaké doporučení pro začínající vývojáře nebo lidi, kteří chtějí s vývojem začít?

Určitě začněte. Vezměte klidně něco známého a mírně to změňte nebo uchopte trochu jinak. Lidé si často chodí ke hrám odpočinout, tudíž přehnaná inovace dokáže být na škodu. Také není dobré znovu objevovat kolo. Radši použijte to, co již existuje. Dále dodám, že herní scéna dokáže být často velmi náročná, kritická, nepřející a toxická. Takže je potřeba se naučit od sebe separovat konstruktivní kritiku, a naslouchat jí, a nenávist, kterou je potřeba ignorovat. Nakonec musíte s vývojem vydržet, protože jde o běh na dlouhou trať, kde vás čeká spoustu překážek před prvními úspěchy.