Zdroj: se svolením Maxe Dužka

Jak si splnit podnikatelský sen? Podnikni to! nabízí odpověď

Platforma Podnikni to! pomáhá lidem v městech i malých obcích po celé České republice učinit první kroky ke splnění podnikatelského snu a radí jim, jak správně nastartovat vlastní podnikání.

Jakub Tížek a Max Dužek, spolumajitelé projektu Podnikni to!
Jakub Tížek a Max Dužek (zleva), spolumajitelé projektu Podnikni to!. Zdroj: se svolením Maxe Dužka

V průběhu roku 2015 začal Jakub Tížek pořádat univerzitní kurzy věnované takzvané preinkubační fázi podnikání.  Jejich prostřednictvím měli účastníci, kteří o podnikání zatím pouze uvažovali, rozvíjet své nápady, které by následně přetavili do reálného byznysu.

Kurzy, které začaly na brněnské Mendelově univerzitě, se postupně rozšiřovaly do dalších a dalších vysokých škol. Po čtyřech letech úspěšného působení a zhruba třech tisících účastníků se projekt dostal za hranice školních učeben a navázal spolupráci s prvním městem, kterým byl Kyjov. Podnikni to! poté rychle nabralo nových rozměrů a v současnosti se zaměřuje zejména na podporu lokální podnikavosti a spolupracuje s městy i menšími obcemi po celém Česku.

„Máme k dispozici know-how, díky kterému můžeme obcím poradit, jak lokální podnikavost účinně rozvíjet. To je zcela zásadní, vzhledem k tomu, že většina měst má podporu lokálního podnikání ve svém strategickém plánu, ale reálně neví, jak toho docílit,“ popisuje spolumajitel projektu Max Dužek, který se k Podnikni to! přidal v roce 2017. Dosud projekt navázal spolupráci s přibližně dvacítkou obcí a získal také oficiální záštitu Svazu měst a obcí ČR (SMOČR).

Systém podpory podnikavosti

Spolupráce s obcemi je dlouhodobého a systematického charakteru. Nezaměřuje se na sklizení krátkodobých úspěchů, ale naopak na stabilní a pravidelný nárůst počtu místních lidí, kteří se snaží živit podnikáním.

Činnost Podnikni to! se zakládá na třech hlavních pilířích: průběžné osvětě, pravidelných kurzech a tvorbě komunity, kterou sdružuje v Klubu podnikavců. Všechny tyto aktivity probíhají vždy v daném městě, takže účastníci nemusí nikam daleko cestovat.

Osvětové aktivity spočívají především v marketingové analýze regionu, přípravě materiálů a průběžné propagaci, které mají občanům zpřístupnit myšlenku podnikání a nalákat je do kurzů, které Podnikni to! pořádá.

Na přednášky a workshopy platforma shání a školí lektory z řad místních úspěšných podnikatelů, kteří se účastníkům kurzů po několik týdnů soustavně věnují. Během setkání se účastníci například seznámí s tím, jak hledat podnikatelské nápady, bezpečně otestovat jejich potenciál s minimem rizika nebo jak projekt učinit finančně udržitelným.

Kromě jednotlivých kurzů, na kterých je účast zdarma, Podnikni to! nabízí také placené členství v Klubu podnikavců, kde vytváří podpůrné prostředí pro podnikavé lidi a pomáhá jim i po skončení programu. Klub se pravidelně setkává v menších skupinách pod vedením zkušeného podnikatele a zároveň si může na setkání pozvat další odborníky jako hosty. Účastníkům se tedy otevírá možnost krok za krokem přetvářet vlastní nápady v reálný byznys.

Podpora v začátcích

Kurzy Podnikni to! jsou určené především lidem, kteří uvažují o založení vlastní firmy, chtějí se stát živnostníky nebo specialisty na volné noze, ale neví, jak na to, nebo si nejsou jistí, zda se svým nápadem můžou uspět. „V kurzech se ale často objevují i lidé, kteří už své podnikání oficiálně založili a mají i vlastní IČO, ale neví si rady s tím, jak firmu pořádně nastartovat. My se účastníky v podstatě snažíme naučit opačný postup,“ říká Dužek.

Mezi běžné účastníky patří především studenti, maminky a tatínkové na rodičovské dovolené, senioři nebo hendikepovaní lidé. „Mezi naše úspěšné absolventy patří například Petr Martínek, který založil aquaponickou farmu inGreen, Jakub Henni, stojící za projektem Nesnězeno, nebo Dominika Sokolová, která vymyslela aplikaci Festada pro chovatele ovcí a koz. Absolventů se zajímavými nápady máme mnoho,“ jmenuje Dužek.

Soustavný rozvoj regionů

Aktuálně s Podnikni to! spolupracují města téměř ze všech krajů a největší počet z nich leží v Jihomoravském kraji. Velký zájem o program přichází ale i z obcí, které se nachází v krajích s vyšším podílem nezaměstnaných lidí a mají kvůli tomu v tomto ohledu horší reputaci, jako je kraj Moravskoslezský nebo Ústecký.

„Velmi specifické jsou obce v příhraničních oblastech. I přes náročnou poválečnou minulost a vysokou nezaměstnanost se v nich ale najde řada aktivních občanů, kteří se do programu na podporu podnikání rádi zapojí,“ popisuje Dužek.

Zájem o kurzy je velký, přestože jsou k nim někteří zastupitelé obcí ze začátku skeptičtí. „Někteří z nich jednoduše nevěří, že se v jejich obci najde někdo, kdo by měl chuť podnikat. Postupně se nám ale ukazuje, že i v té nejmenší vesnici vždy někdo takový existuje. Jen čeká na impulz, který mu můžeme nabídnout,“ uzavírá Dužek.