OneCup.
Zdroj: Vojtěch Toman, OneCup.

Jeden kelímek na celý život. Brněnský OneCup. nabízí náhradu plastů

Student Vojtěch Toman se snaží poukázat na problematiku jednorázových obalů. V našem rozhovoru se dočtete o jeho podnikání s alternativními kelímky a o instalaci Jednička, kterou postavil v Brně.

Vojtěch Toman nedávno rozjel svůj startup se znovupoužitelnými kelímky z nerezové oceli OneCup. Na projekt poté navázal uměleckou instalací s názvem Jednička. Společně se svými kolegy na brněnském náměstí Svobody postavil čtyřmetrovou konstrukci ve tvaru číslice jedna, která byla celá pokrytá odpadky. Instalaci následně přeměnil v NFT (non-fungible token) a vydražil.

Vojtěch Toman v dílně, kde pracuje na nerezových kelímcích. Zdroj: Vojtěch Toman, OneCup.

Nedávno se v centru Brna objevila tvá instalace Jednička tvořená z odpadků. Můžeš nám popsat její význam?

Těch symbolů se pod tvarem číslice jedna skrývá více. Nejdůležitější pro nás bylo, že Jednička odhaluje obrovské množství odpadu, které v historické části Brna vzniká každý den. Obaly, které člověk použije pouze jednou, pak znečišťuje okolí, zatímco by si vystačil například s OneCupem., naším nerezovým kelímkem, který jsme takto s Jedničkou propojili. Kromě toho věříme, že pro změnu chování společnosti je nezbytné, abychom začali od sebe sama, tedy jako jednotlivci.

Kdo se na projektu podílel a kolik času vám zabral?

Na realizaci jsem pracoval spolu s Janem Pavelkou, spolužákem z NEWTON University, a velkým pomocníkem byl také spolužák Jan Filko, který nám pomohl se svařením ocelové konstrukce Jedničky. Na stavbě se nás pak podílelo ke dvaceti. Nápad vznikl ke konci června, od té doby jsme s myšlenkou pracovali a snažili se vykomunikovat s městem Brnem patřičná povolení. Od září jsme se začali zabývat samotnou konstrukcí, což bylo z časového hlediska dost náročné, ale rozhodně této investice nelitujeme.

Proč jste se rozhodli instalaci vydražit jako NFT? A jak dražba probíhala?

Já osobně v technologii NFT vnímám obrovský potenciál a jsem jejím velkým fanouškem. Bylo mi líto, jakou kritiku tato novinka poslední dobou sklízela, a tak mě napadlo ji spojit s projektem, jehož podstatou je vnést světlo do problematiky jednorázových obalů a plýtvání. Nejprve jsme se snažili zvýšit o dražbě povědomí mezi nadšenci NFT a udržitelnosti a poté jsme spustili aukci, která trvala 3 dny. Nakonec se nám digitální token podařilo vydražit za 1.05 Etherea, tedy dnes v přepočtu necelých 100 tisíc Kč, které budeme vkládat zpět do našich nerezových OneCupů.

Přibliž nám svůj startup. V čem jsou tvé kelímky unikátní?

Je to takový můj lovebrand, ze kterého bych rád vybudoval značku, kterou budou stejným způsobem vnímat i další. Samy o sobě jsou naše nerezové kelímky z mého pohledu nejen funkční, ale zároveň atraktivní alternativou k těm jednorázovým. Věřím však, že si naši fanoušci v budoucnu pod OneCupem. nepředstaví pouze nerezový kelímek. Naším cílem je vybudovat celý ekosystém spojený s komunitou pozitivně smýšlejících lidí, kterým není lhostejná budoucnost naší planety a kteří se navzájem ve snaze o její zlepšení budou podporovat.

Proč jsi zvolil právě nerez jako alternativu plastu?

Nerez je pro mě v kontextu s nápojovými kelímky nový a neotřelý materiál, který se spolehlivě odlišuje od typického plastu či papíru. Zároveň je ocel velmi odolná a 100% recyklovatelná. Kelímky jsou navrženy tak, aby lidem vydržely navěky. Navíc už tu nějakou dobu máme nerezová brčka a ta s našimi kelímky tvoří skvělé duo.

Kde se kelímky vyrábí?

Čisté kelímky zatím dovážíme z Číny, jelikož se nám bohužel prozatím nepodařilo najít českého výrobce s potřebnými výrobními faktory. Věříme, že se to brzy změní, jakmile se kelímky dostanou mezi širší veřejnost. Logo OneCupu. na jednotlivé kelímky tetujeme ručně přímo u nás v brněnské dílně pomocí elektrolýzy kuchyňské soli.

Tetování loga na kelímek. Zdroj: Vojtěch Toman, OneCup.

Jak velký je zájem o OneCup.? Kolik kusů jsi už prodal, případně s kolika podniky jsi navázal spolupráci?

O kelímky zatím projevilo zájem přes 250 přispěvatelů na Hithitu, kde se nám skrz crowdfundingovou kampaň podařily vybrat potřebné finanční prostředky pro rozjezd projektu. Nedávno jsme spustili prodej i skrz náš internetový obchod a díky tomu jsme byli schopní obsloužit i ty, kteří naši hithitovou kampaň propásli. S Jedničkou už na příchozí objednávky nezbývalo moc času, nicméně teď, když se blíží Vánoce, se budeme snažit aktivitu na e-shopu opět rozpohybovat. Aktuálně máme také hrstku podniků, která již s OneCupem. spolupracuje a do budoucna doufáme, že se k nim připojí i spousta dalších.

Plánuješ OneCup. dál rozšiřovat?

Momentálně je v plánu rozšíření sortimentu o větší, půllitrový OneCup., který využijeme zejména při letních akcích v další sezóně a současně bychom kelímky rádi rozšířili do co možná nejvíce brněnských barů, kaváren či restaurací. Od jara nás pak čeká domlouvání se s festivaly a spousta dalších zajímavých aktivit.