O původu trendů. Tleskající Orson Welles nebo popcorn master Michael Jackson. GIF brzy oslaví 35. narozeniny

Nejvýřečnější mileniál světa oslaví příští rok 35 let své plodné existence. A jeho sláva rozhodně neuvadá. Hranice internetu dokázal překonat již v devadesátých letech a postupem času se stal klíčovou součástí každodenní internetové komunikace. Své místo na výsluní si získal díky integraci do všech světových sociálních sítí, ať už Facebooku, IG, nebo TikToku, svými přednostmi učaroval i korporátní sítě typu Slack nebo LinkedIn. Řeč je o GIFu, aktuálně nejrozšířenějším internetovém memu, který umožňuje uživateli vyjádřit jakoukoliv myšlenku a emoci, a to lépe než tisíc zbytečných slov.

Legendární tleskání Orsona Wellese nebo Michael Jackson pojídající popcorn – některé GIFy se setkaly s takřka univerzálním použitím, jiné, jako například Homer Simpson mizející v křoví, může naopak posloužit jako forma novodobé politické satiry.

Vše odstartoval rok 1987. Vývojář Steve Wilhite řešil se svým týmem v technologickém gigantu CompuServe problematiku toho, jak mezi jednotlivými počítači posílat grafický obsah a zároveň šetřit omezenou výpočetní paměť bez snížení kvality obrazu. Wilhite našel řešení v kompresním algoritmu a jeho nová metoda Graphics Interchange Format byla na světě.

Prvním jim vytvořeným a zkušebním GIF obrazem se stalo letadlo. Velice brzy na to – v roce 1989 – tým CompuServe vytvořil a prezentoval vylepšenou verzi, která přinesla formátu to, co je pro něj v současnosti typické nejvíce – podporu animace. Do souboru bylo zahrnuto několik variant statického obrazu, které bylo možné spojit dohromady a vytvořit smyčkové video, například mapu počasí.

První způsoby mainstreamového internetového využívání GIFu se pojí především s projektem GIF News. Jednalo se o online zpravodaj, který byl distribuován každých 60 dní, a to mezi lety 1988 až 1993. Po uvedení osobních webhostingových služeb, jakými byly například Geocities ĉi Tripod, nastal obrovský boom animovaných gifových bannerů sloužících především k ozvláštnění vzhledu statických webových stránek či upozornění na nějaké informace, obsah či funkce dané stránky. Typickým bannerem se stal například znak vlající vlajky Spojených států amerických, plápolající oheň, nebo nekonečná smyčka otevírající se obálky upozorňují uživatele na došlý email.

Automatické spuštění animace a její následná nekonečná smyčka zajistila formátu zcela nové a široké pole užití a stala se tak i neodmyslitelnou součástí internetové kultury. Vzniká tak pomyslný předskokan video služeb, jako je YouTube či Vimeo. Na své si přišly i nově vznikající internetové memy, které měly původně podobu gifových animací – nejznámějšími jsou Dancing Baby z roku 1996, Hampster Dance, vytvořený kanadskou studentkou umění Deidre LaCarte v roce 1998 a lamě podobná příšerka Bunchie , která byla od roku 2003 často užívána jako avatar v nemalém množství internetových fór. GIF se stal zkrátka formátem, který představil široký potenciál využití webu od designu, reklamy až po zábavu, a to velkou měrou i díky aktivitám samotných uživatelů.

V neposlední řadě vznikla i stránka You´re the Man Now, Dog, jejichž zakladatelem byl Max Goldberg. Jednalo se o online komunitu zaměřenou na všestrannou internetovou kreativitu, která se mezi lety 2004 až 2007 stala největší zásobárnou GIFů na světě. Její vliv a význam začal každopádně upadat od roku 2008, kdy se začaly objevovat služby typu YouTube. Ty měly oproti GIFu jednu obrovskou výhodu – dokázaly přenášet zvuk.

GIF se každopádně dočkal své druhé renesance – navzdory videím se GIF začal těšit obrovské oblibě na Tumblru, Imguru a Google Plus. S postupem času se totiž zjednodušily programy umožňující tvorbu vlastních animací. A lidé si navíc uvědomili, že dokáží využít GIFy ke spoustě různých věcí a nahrávat je na nové, populární stránky, jako byl Reddit, Twitter nebo WordPress.

GIF již nebyl vnímán jako doplněk k webovým stránkám, ale jako nová a zábavná forma vizuální komunikace. Pomocí jednoduchého klipu jste mohli třískat hlavou o stůl, poslat svému nepříteli sarkastický a záštiplný úsměv nebo si zatancovat na jeho pomyslném hrobě, a to pomocí několika kliků na telefonu. Vzestup smartphonů učinil tuto formu vizuální komunikace ještě přitažlivější.

David McIntosh, generální ředitel vyhledávací služby GIF Tenor, vidí základ úspěchu v lidských pocitech. „S GIFem můžete vyjádřit širokou škálu emocí, asi 90 procent hledaných výrazů na naší platformě souvisí s pocity,“ říká.

Po krátké odmlce v roce 2010 zažil GIF svoje třetí znovuzrození, které trvá víceméně dodnes. Laboratoř Nieman Journalism Lab označila letní olympijské hry v roce 2012 za fenomenální comeback animovaného GIFu. O rok později povýšil Oxfordský slovník slovo „GIF“ na pojem roku a jeho tvůrce Steve Wilhite byl oceněný za své životní dílo na Webby Award (ocenění udělované za internetové počiny). Tam také vyvolal malou revoluci, a to odhalením správné výslovnosti. G se v názvu nečte jako „gé“, ale jako „dž“.

A oblíbenost GIFu neopadla ani s uvedením novějších, ambiciózních platforem, jako byl Vine nebo Snapchat. Vine skončil v zapomnění a stařičký GIF je tu stále s námi. Za svoji dlouhověkost vděčí mimo jiné webovým obsedantům, kteří dokázali v průběhu let vytvořit obrovské databáze animací všeho druhu. Jednou z nich je jednička na trhu Giphy, kterou koupil v květnu minulého roku Facebook, a to za více než 10 miliard korun, nebo o něco menší Tenora, vlastněná od roku 2018 Googlem.

Pokud chcete vyjádřit udivení, obdiv nebo strach, tak jsou tyto „nejpropracovanější a univerzální světové slovníky“ určené přímo pro Vaše potřeby. A pokud byste náhodou nenašli to, co potřebujete, tak nemusíte zoufat. Databázi snadno rozšíříte jednou z tisíců online nástrojů, pomocí kterých si vytvoříte vlastní animaci během několika málo sekund. A Vaše snaha se by Vám mohla hypoteticky vyplatit víc, než byste čekali – s ohledem na to, že se jedná o vrchol vizuální komunikace, které v brzké době jen tak něco nepřekoná, tak je dost možné, že Váš stařičký GIF bude sjíždět vlny internetu ještě dlouho, dlouho po Vás.