V Česku stoupá význam influencerů, značky proto s ohledem na tento trend navyšují své rozpočty

Influencer marketing se stal pojmem, který oslovuje čím dál víc firem. Svého vlastního influencera si v současnosti přeje mít i firma ze stavebnictví nebo finančního sektoru. Troufám si tvrdit, že influenceři jsou pro velké korporace jasnou volbou, menší firmy naopak ne vždy ví, kudy se do spolupráce pustit. Přesto si uvědomují, že influencer marketing je trendy disciplína a začínají se na něj doptávat agentur, popřípadě s ním i sami experimentují. Podle influencerů ale ne vždy úspěšně. Každopádně si tento trend začínají osvojovat firmy, které potřebují oslovit novou cílovou skupinu a zvýšit povědomí o svých službách a produktech,” popisuje Andrea Hurychová, majitelka agentury WeDigital.

Podle průzkumu, který na začátku září tato agentura realizovala v panelu „Instant Research“ agentury IPSOS, má s influencer marketingem zkušenosti jen 14,4 % českých firem. Nejpopulárnější platformou pro spolupráci se stal Instagram, naopak Linkedin či TikTok využívají influencery zcela minimálně. Spolupráce firem a internetových celebrit by měla v následujícím roce dále růst. Dvě třetiny firem využívajících influencer marketing totiž uvedlo, že pro rok 2021 plánují navýšit své rozpočty i zkoušet nové aktivity.

Výběr influencerů se dle zástupců firem řídí obsahem, který daný jedinec tvoří. Z pohledu influencera se jedná o preferovaný způsob spolupráce, kterou zakládá raději na tvorbě obsahu, než na počtu sledujících. Při vyhodnocování takto pojatých kampaní je pro firmy nejdůležitějším ukazatelem obrat po samotné realizaci.

ČESKÉ ZNAČKY NEMAJÍ PŘÍLIŠ ZKUŠENOSTÍ S INFLUENCER MARKETINGEM, AŽ TŘETINA FIREM NEVÍ, JAK JEJ UCHOPIT

České firmy využívají influencer marketing jen minimálně. Z celkového počtu 1266 oslovených značek uvedlo alespoň jednu zkušenost s ním pouhých 14,4 % dotázaných. Jen 3 % všech firem (nebo necelých 20% všech firem, které mají s influencer marketingem zkušenosti) mají s influencery navázané spolupráce na dlouhodobé bázi. Celá čtvrtina z téměř 1 300 respondentů výzkumu k tomu zatím nenašla vhodnou příležitost, další čtvrtina tápe v tom, jak případnou spolupráci vůbec uchopit. Třetina respondentů pak o případné spolupráci neuvažovala a do budoucna ani neuvažuje. Odpovídaly přitom rovnoměrně firmy všech velikostí i oborů. 

SPOLUPRÁCE PROBÍHÁ NA VÍCE SÍTÍCH, VEDE INSTAGRAM 

Firmy, které influencery při své komunikaci využívají, s nimi nejčastěji spolupracují na dvou sociálních sítích, o něco větší záběr mají firmy z oblasti cestovního ruchu a mobility, které působí v průměru na třech. 70 % respondentů využívá spolupráci s influencery na Instagramu, následují YouTube (60 %) a Facebook (58 %). Tik Tok využívá jen 12 % dotázaných.

Firmy, které se do spolupráce s influencery pouští, uvádí, že si influencery nejčastěji vybírají podle obsahu, který tvoří. Druhé místo obsadil počet sledujících, na vzhled influencera se podle průzkumu přílišný zřetel nebere.

ROZPOČTY NA INFLUENCER MARKETING MAJÍ BÝT V PŘÍŠTÍM ROCE VYŠŠÍ 

Ve většině firem rozhoduje o výběru influencera i výši rozpočtu na spolupráci marketingové oddělení. Ve čtvrtině případů je do rozhodování zapojeno více než jedno oddělení z firmy. U malých a středních podniků se výběru nejčastěji výběru účastní vrcholní manažeři nebo výkonní ředitelé.

Respondenti, kteří mají zkušenosti s influencer marketingem, budou svoje rozpočty na něj v následujícím roce převážně navyšovat (67 % respondentů, kteří na otázku výše rozpočtu ve výzkumu odpovědělo; zhruba třetina respondentů přitom o trendech a výši svých rozpočtů odmítla mluvit).

Výsledky můžeme srovnat s obdobnou studií agentury Collectively, podle které se budou rozpočty navyšovat i u zahraničních firem. Důvody můžeme hledat za současnou situací spojenou s nejistotou okolo pandemie, stále více firem navíc vnímá influencery jako zajímavé doplňující médium pro svou komunikaci. I v Česku jsou investice do influencer marketingu hodně rozdílné a závislé na konkrétních potřebách jednotlivých firem. Neplatí, že by malé firmy musely oproti těm větším nutně investovat méně. Investice do spolupráce s influencery se v Česku pohybuje v řádu desítek tisíc za rok, najdou se ale i takové společnosti, které do tohoto způsobu propagace investují miliony.

TRENDY SE NEVYHÝBAJÍ ANI INFLUENCERŮM

V současné době je využívání influencerů založeno na barterové spolupráci a příspěvcích na sociálních sítích, v následujícím roce je budou firmy mnohem častěji používat i k vytvářeli obsahu na jejich vlastní média – zejména sociální sítě značek, firemní weby, nebo blogy. Influenceři by se nově měli objevit i na on-line bannerech. Část respondentů potom uvažuje i o jejich využití na billboardech, nebo v televizních a printových reklamách.

Od českých influencerů jasně zaznívá, že je firmy primárně poptávají na komunikaci na jejich sociálních platformách. Přibývá ale i firem, které chtějí využít obsah vytvořený influencery do komunikace na sociálních sítích své značky, popřípadě do komplexní komunikační kampaně. Influenceři se k takové spolupráci staví spíše s odstupem. Na využití svého obsahu na kanále značek kývnou, pokud jde o součást vzájemné dlouhodobé spolupráce. Influenceři si hodně hlídají i to, kde všude a jak dlouho bude reklama s jejich jménem a tváří využívaná“, dodává Hurychová.