Plant-Powered Perspectives
Zdroj: Ella Olsson, Pexels

O rostlinnou stravu je stále větší zájem, potvrdila konference

V pondělí 4. října se odehrál druhý ročník konference Plant-Powered Perspectives, která se zaměřuje na rostoucí trend rostlinných produktů. Podle účastníků nás čeká rostlinná budoucnost.

Konference Plant-Powered Perspectives, kterou pořádal projekt Rostlinně, se účastnili významní hráči na trhu s rostlinnými produkty. Ten bezpochyby roste. Například zástupci Garden Gourmet mluvili o tom, že očekávají ztrojnásobení rostlinné kategorie v následujících třech letech. Zástupce serveru Dáme jídlo zase sdělil, že za poslední rok vzrostl počet veganských objednávek o celých 40 %.

Konference Plant-Powered Perspectives
Zdroj: Rostlinně

Prodejní data 

Začátek konferenčního programu se nesl ve znamení tržních čísel, prohlídky nejatraktivnějších produktů, které lze najít v regálech českých supermarketů a vyhlídek do budoucna. Podle Andrey Vozníkové ze společnosti InsightLab se v brzké budoucnosti na trhu objeví například hotové omáčky na rostlinné bázi (sýrová, bešamel atd.), alternativa vajec, jackfruit, který napodobuje trhané maso, hranolky z manioku nebo plantejnová mouka (ze zelených banánů).

Vozníková dále hovořila o rostoucím rostlinném trendu v konkrétních číslech. Nejsilnější prodejní kategorii představuje rostlinné mléko, které tvoří skoro 80 % z celkových prodejů alternativ. Největší meziroční nárůst (232,8 %) zase patří fermentovaným mléčným produktům. Mezi výrobci rostlinných variant mléčných výrobků vede Upfield a Danone.

Stále rostoucí zájem o alternativy mléka potvrdil ve svém vstupu i Paul Helmers z britské firmy Minor Figures, která přešla od výroby kávy i k vlastní značce ovesného mléka. Ta teď tvoří 70 % prodejů firmy. Helmersovou misí je nyní představit Minor Figures dalším českým kavárnám, dvě stovky z nich už ovesné Minor Figures v nabídce mají.

Rostlinná strava ve veřejných institucích 

Dalším tématem konference bylo, jak rostlinnou stravu dostat do českých škol a dalších veřejných institucí. Inspirace přišla od Portugalské vegetariánské asociace, která pomohla v Portugalsku prosadit zákon, kvůli kterému musí tamní školy, univerzity, zdravotnická i vězeňská zařízení umožnit strávníkům přístup k rostlinnému jídlu.

V tuzemsku se otázce věnuje Český gastronomický institut. Podle Elišky Selinger, lékařky ze Státního zdravotního institutu, která za institut vystoupila, by mělo být rostlinné jídlo přirozenou součástí jídelních lístků, aby si mohl všude vybrat každý.

Soutěž startupů 

V rámci konference proběhla také soutěž Plant-Powered MashUp. Rostlinné startupové projekty mezi sebou soutěžily před odbornou porotou o jejich rady a konzultace, roční propagaci svého projektu na sociálních sítích Rostlinně, V-Label certifikaci na rok zdarma a o 10 tisíc Kč do začátku.

Porota ve složení Martin Rozhoň (investor), Michal Skala (Category manager Globus, Zdravý svět), Vladimír Víšek (strategický rozvoj firem v oblasti udržitelnosti) a Tomáš Kofroň (Head of Sales, Green Heads) nakonec jako vítěze zvolila VeganBox. Jedná se o službu, která funguje na bázi měsíčního předplatného a nabízí krabice s překvapením, přičemž obsahem jsou produkty rostlinného původu.

Změny v gastronomii

Jedním ze zlatých hřebů konference byla panelová diskuze gastro gigantů o proměnách oboru. O rostlinné budoucnosti diskutoval Michal Holotík, který odhalil, že každý dvanáctý nápoj prodaný ve Starbucks obsahuje rostlinnou alternativu. Dále Jakub Slavík zdůraznil, že 28 % prodejů IKEA kuliček je rostlinného původu. Břetislav Stromko dodal, že Dáme jídlo má na své platformě 24% nárůst veganských restaurací a 40% nárůst veganských objednávek za rok.

„Spotřebitel se neustále vyvíjí, je edukovanější a dbá na zdravý život, požaduje kvalitní a rozmanité jídlo a díky tomu do rostlinné kategorie vstupuje stále více nových spotřebitelů,“ komentoval současnou situaci Managing director Danone Marián Jánoš. Proto také společnost Garden Gourmet podle Zbyňka Haindla čeká ztrojnásobení rostlinné kategorie během následujících tří let.

Na závěr konference se probírala podoba jídla budoucnosti. Josh Tetrick, CEO americké společnost EAT JUST, ve svém výstupu hovořil o laboratorně pěstovaném mase. Podle něj bude za pár let konzumace kultivovaného masa běžná.

Zdroj: TZ