Venturi Antarctica je první ellektromobil na Antarktidě.
Zdroj: Louis Marie Blondel, Venturi

Pro Venturi Antarctica bylo na Antarktidě příliš teplo

Neočekávaně teplé podmínky si vyžádaly několik úprav u jediného plně elektrického výzkumného vozidla, které se projíždí na Antarktidě. Výrobce totiž počítal s nižší venkovní teplotou.

Od konce roku 2021 se i na Antarktidě projíždí první elektromobil. Pásové vozidlo Antarctica od firmy Venturi slouží týmu z belgické polární stanice princezny Alžběty, která je první antarktickou vědeckou základnou s nulovými emisemi. I z toho důvodu začali výzkumníci využívat právě elektrickou sněžnou rolbu.

Polární stanice princezny Alžběty na Antarktidě.
Polární stanice princezny Alžběty na Antarktidě. Zdroj: Polar Foundation

Na kontinentě je aktuálně léto, což si na elektrické sněžné rolbě vyžádalo několik úprav. Konstruktéři totiž navrhli vozidlo Antarctica tak, aby dokázalo fungovat i při teplotě -50 stupňů Celsia, jenže aktuální letní počasí na Antarktidě je až o 40 stupňů Celsia teplejší. Za těchto podmínek docházelo k přílišnému zahřívání elektroniky stroje a přehříval se také vnitřek kabiny pro cestující.

Výrobce Venturi tedy vypravil ke konci loňského roku na Antarktidu tým, který teď dokončil několik úprav. Vylepšení dostalo větrání kabiny pro šest lidí, takže už se vnitřek na prudkém slunci nepřehřívá. Kromě toho má rolba nová ozubená kola pro pohon pásů, protože ve starých se hromadil sníh. Změnou prošel také chladicí systém pro elektroniku a motory v podvozku.

Podle výrobce dostane v budoucnu Antarctica ještě další vylepšení. Současné sněhové podmínky totiž ovlivňují vzdálenost, kterou ujede na jedno nabití. Vědci se tedy raději nevydávají na výpravy delší než 40 kilometrů.

Zdroj: Venturi, Polar Foundation