Zdroj: Ruská federální vláda

Rusko vytvořilo funkční prototyp hybridního vznášedla VTOL Cyclocar

Ruská nadace pro pokročilý výzkum představila šedesátikilový prototyp hybridního vznášedla Cyclocar VTOL, které je unikátní především svým supercitlivým cyklickým pohonem. Plnohodnotná verze s dlouhým doletem by se měla ve vzduchu a na silnicích objevit v průběhu příštího roku.

Cyklický pohonný systém poprvé představila rakouská společnost Cyclotech. Řada čepelí s proměnným sklonem se umístí do rychle rotujících sudů. Při pohybu mění každá čepel svůj sklon, takže letoun může okamžitě měnit směr o 360 stupňů bez toho, aniž by se měnily otáčky motoru.

Rusové plánují tento systém přetavit na plně elektrický pohon doplněný spalovacím generátorem prodlužujícím jeho dolet. Očekává se, že šestimístné vznášedlo bude létat rychlostí cca. 250 km v hodině. To je sice o něco méně než u multirotorů, tento handicap ale Cyclocar vyvažuje obrovským doletem, který by měl díky vynikající hustotě benzínu činit až 500 km. 

Cyclocar je stavěný pro šest cestujících, nebo 600 kg nákladu, a to buďto v pilotovaném, autonomním nebo dálkově ovládaném módu. Vedoucí projektového týmu Yan Chibisov uvedl, že výhoda cyklického pohonného systému je především jeho tichost, kompaktnost a ochrana před vniknutím cizích předmětů. Systém navíc umožňuje velmi rychlé vektorování tahu, takže vznášedlo může okamžitě měnit směr, včetně vertikálního vzletu a horizontálního přistávání.

Po počátečním testování provedeném ve spolupráci s Novosibirským termofyzikálním ústavem je Chibisov přesvědčený, že se systém dostane komerčně na trh během následujících tří let. Prototyp modelu by měl potom zahájit testovací lety v roce 2022. Z videozáznamu je každopádně patrné, že Cyclocar nalezne počáteční uplatnění především v armádě a dalších obranných složkách.