David Paškevič 3Dsimp
3Dsimo

Češi určují trendy v kutilství, říká David Paškevič z 3Dsimo

Říká se, že Češi jsou národem kutilů. To potvrzuje i třicetiletý podnikatel David Paškevič, který stojí za úspěšným start-upem 3Dsimo. Společnost, která vytváří kreativní nástroje a stavebnice, v posledním roce vzrostla o 100 procent. V našem rozhovoru se dočtete o tom, jak se český start-up probojoval na výsluní a o způsobech, kterými si tvořivé děti i dospělí mohou zajímavě ukrátit čas.

David Paškevič, 3Dsimo
David Paškevič, zakladatel úspěšného start-upu. Zdroj: 3Dsimo

Co tě inspirovalo k založení 3Dsimo?

K založení 3Dsimo mě nasměrovala brigáda na vysoké škole. Pracoval jsem tam s 3D tiskárnami, které v té době ještě nefungovaly úplně bez chyb. Hotové výrobky se musely často tisknout znovu nebo bylo nutné v nich vyplňovat mezery ručním tavením materiálu. Protože jsem odmalička kutil, tak mě napadlo si vyrobit nástroj, který by mi právě tuto práci zjednodušil. A tak se stalo, že jsem si, jak se později ukázalo, vyrobil teprve druhý prototyp 3D pera na světě

V té době jsem působil i jako lektor v domu dětí a mládeže. Jednou se mi v tašce začaly přehrabovat děti a našly v ní právě můj prototyp. Jakmile ho začaly zkoušet a hrát si s ním, došlo mi, že jeho využití může být daleko širší než jen jako pomůcka při práci s 3D tiskem. A právě tehdy se zrodila myšlenka k založení 3Dsimo.

Vaše nástroje nejsou jen „obyčejná“ 3D pera. Co všechno dokážou?

V naší nabídce jsou celkem tři řady per. Základní Basic 2 je čistým 3D perem, které je určené hlavně pro děti a pro ty, kteří s podobnými nástroji začínají. Tavicí teplota filamentu je totiž natolik nízká, že vůbec nepálí a dá se s ním kreslit i přímo na kůži.

Nejrozmanitějším nástrojem našeho portfolia je multitool MultiPro, kterému přezdíváme dílna do dlaně a který je určený pro všechny zapálené kutily. Díky vyměnitelným nástavcům totiž kromě 3D tisku zvládá i další funkce, jako je šroubování, vrtání, gravírování, broušení, řezání, vypalování nebo pájení. Jedná se o naprostý unikát, což dokazuje i fakt, že na něj máme patent ve 151 zemích světa.

Posledním zástupcem segmentu 3D per je pak KIT 2. Jedná se vlastně o takovou open-source variantu MultiPro. Dodáváme ho jako stavebnici ke kompletaci, ale zároveň jeho softwarové i hardwarové parametry veřejně sdílíme a lidé si ho mohou libovolně upravovat.

3Dsimo
Model 3D pera Basic. Zdroj: 3Dsimo

3Dsimo poměrně nově prodává i elektronické stavebnice Noyce Joyce. Co vás vedlo k jejich zařazení do nabídky?

Před dvěma lety jsem dostal k Vánocům od rodiny dřevěnou stavebnici autíčka. Její složení nebylo úplně snadné a pár hodin mi trvalo, než jsem autíčko postavil. I když to byla při stavění zábava, tak mě začalo mrzet, že se na něj posléze na polici jen práší a nemá další využití. Napadlo mě vytvořit stavebnici, která bude po svém dokončení funkční.

Co konkrétně si z vašich stavebnic mohou zákazníci složit a jak těžké to je?

Jejich sestavení není vůbec náročné a stavebnice fungují prakticky jako puzzle, jen obohacené o elektrosoučástky. Záleží samozřejmě na produktu i šikovnosti stavitele, ale kompletace zabere něco okolo hodiny. V současnosti mezi Noyce Joyce stavebnice patří RC autíčko, digitronové Nixie hodiny a nově také digitronové rádio.

Noyce Joyce nejsou jedinými stavebnicemi, které vyrábíte, je to tak? 

Mezi naši poslední značku produktů patří Boffin Magnetic. Jedná se o elektrostavebnici, která je určená nejen dětem, ale všem, kteří mají zájem o objevování a chápání fyziky, techniky a obecně věcí kolem sebe. Je založená na technologii spojující magnetismus a vodicí plochu. Na podložce si tak pomocí různých součástek, jako je třeba malý LCD display, reproduktor, mikrofon a mnohých dalších, můžete sestavit až 200 projektů. Od jednoduchého obvodu s funkční žárovkou přes kontrolku reagující na zvuk až po vlastního gameboye.

Boffin Magnetic
Boffin Magnetic. Zdroj: 3Dsimo

Který váš produkt je mezi zákazníky nejžádanější?

Jsou to jednoznačně 3D pera a jejich příslušenství. Jen za loňský rok jsme jich prodali přes 25 tisíc kusů. Skvěle se daří i značce Noyce Joyce, kterou jsme představili na začátku tohoto roku, konkrétně digitronovým hodinám Nixie clock.

Pro koho jsou vaše výrobky určené? Máte představu, jaké skupiny lidí mají o vaše výrobky největší zájem?

Produkty našich značek se od sebe liší, a tím pádem má každá z nich trochu jiné zákazníky. Nejjednoznačnější je to u Noyce Joyce, kde jsou naši zákazníci většinou muži ve věku 24 až 50 let, kteří jsou technici a rádi vlastní designové věci.

Boffin Magnetic je určen hlavně studentům – a to od základní školy až po vysokou. Produkty jako takové kupují hlavně rodiče, kteří si uvědomují, jak důležité je vzdělávání v elektrotechnických oborech už od útlého věku. Další skupinu pak tvoří lidé jako já, kteří si v dětství hrávali s původním Boffinem a chtějí vyzkoušet jeho moderní verzi.

O pera 3Dsimo je největší zájem mezi modeláři, kutily a 3D tiskaři, ale cestu si k nim našly i další skupiny, které by nás v začátcích firmy vůbec nenapadly. Jde například o motorkáře, kteří si pomocí 3D per opravují prasklé plasty na svých strojích, nebo maminky na mateřské, které si pro sebe i své děti vyrábí různé zlepšováky, jako třeba držáky na pití na kočárky.

Nixie Clock
Nixie clock. Zdroj: 3Dsimo

Používají vaše nástroje i umělci?

Pro umělecké počiny je ideální náš multitool 3Dsimo MultiPro, pomocí kterého se skvěle vytvářejí 3D objekty nebo se s ním dá vypalovat do kůže či dřeva. Jeden z umělců vyrobil 2,2 metrů vysokou Petřínskou rozhlednu, na kterou padlo celých 700 metrů filamentu a celá výroba trvala kolem 300 hodin. Pokud jde o opravdu krásné, ale rychlé věci, tak to jsou různě vypalované tenisky, které vypadají skvěle a výroba nezabere víc než tři hodiny. 

Kde je 3Dsimo nejvíce žádané?

Nejvýznamnějšími trhy jsou pro nás už od začátku USA, Kanada a Německo, ale přidalo se i Španělsko či Katar a v poslední době nám rostou také prodeje v Česku. Tady ovšem mluvíme o 3D perech. Například stavebnice Boffin Magnetic jdou na odbyt kvůli své historické tradici hlavně v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

3Dsimo uspělo díky crowdfundingové kampani. Bylo těžké se prosadit?

Crowdfundingová kampaň nastartovala hlavně naše nadšení začít s opravdu sériovou výrobou. Bohužel se ukázalo, že vybrané peníze nám nebudou stačit na pořízení potřebných strojů, a toto období pro nás bylo opravdu těžké. Část peněz jsme museli pokrýt půjčkami. Navíc nám v kampani přispívali lidé z celého světa, což se ukázalo jako problém. Protože po zahájení sériové výroby a odeslání jejich odměn v podobě našich 3D per si je spousta z nich nepřevzala a na naše náklady se nám vracely zpátky do Česka. Pravidla Indiegogo, kde kampaň běžela, ale i dalších podobných služeb jsou taková, že se zásilka musí doručit, což nás stálo v poplatcích za dopravu spoustu peněz.

David Paškevič a Ondřej Nentvich
David Paškevič s kolegou Ondřejem Nentvichem z 3Dsimo. Zdroj: 3Dsimo

Jaké byly další zlomové momenty pro vaše podnikání?

Prvním zlomovým momentem byl vstup investora v podobě skupiny Rockaway. To nám pomohlo zajistit stabilitu firmy i rozšířit výrobu tak, aby byla opravdu optimalizovaná a dávala smysl. Rockaway se ale po čase začalo věnovat jiným obchodním aktivitám a jejich podíl jsme odkoupili zpět.

Druhým milníkem byl investiční vstup Michala Vlkouna z Conquestu, který je významným českým distributorem hraček a her. Jedná se například o výhradního českého distributora herních konzolí Nintendo. Díky synergii obou firem dává partnerství smysl i po obchodní stránce. Právě díky tomuto partnerství jsme mohli přijít se stavebnicí Boffin Magnetics. Díky tomu, že na ni Conquest vlastní ochrannou známku, jsme mohli stavebnici posunout o další krok dopředu, aby vyhovovala více aktuálním požadavkům a přiblížila se současným dětem.

Posledním významným momentem je letošní otevření MultiLabu – našich nových výrobních prostor, které jsou zároveň otevřenou komunitní kreativní dílnou pro širokou veřejnost. Nachází se zde mnoho technologicky zajímavých strojů, jako je třeba blis­tro­va­cí po­lo­au­to­ma­tic­ký stroj, ře­za­cí CO2 a gra­ví­ro­va­cí la­se­ry, 30tu­no­vý lis, 3D tisková farma a další. Po vzájemné dohodě rádi návštěvníkům nabídneme nejen tyto kapacity, ale i odbornou radu, a hlavně prostor pro setkávání komunity, studentů a nadšených techniků.

Jak si firma aktuálně vede? A jak váš podnik zvládl pandemii?

Loňský rok pro nás byl rekordním jak počtem objednávek, tak i obratem, který přesáhl 20 milionů korun. Pomohl i začátek pandemie na jaře loňského roku, kdy všude po světě probíhaly lockdowny a nám skokově narostly objednávky, protože lidé začali hledat nové způsoby, jak zabavit sebe i své děti.

Říká se, že Češi jsou národem kutilů. Souhlasíš? Máš představu, jaké jsou aktuální trendy v kutilství u nás a v zahraničí? Určitě je v této oblasti za poslední léta díky moderním technologiím znát velký posun.

Rozhodně souhlasím s tím, že Češi jsou opravdu národem kutilů. Podle mě vynikáme hlavně schopností si poradit v každé situaci. Češi dokážou, na rozdíl třeba od národů západně od nás, opravit nebo vylepšit prakticky cokoliv, a to i s minimem nástrojů nebo náhradních dílů – ať už se jedná o domácí opravy, kutění v dílně nebo třeba modelařinu. 

Zcela upřímně mě nenapadá žádný zahraniční trend, který by k nám nedorazil. Podle mojí zkušenosti totiž Češi patří mezi národy, které trendy v kutilství sami určují.

K rozvoji kutilství i domácí výroby všeho možného určitě přispívá 3D tisk a jeho dostupnost, protože nejen 3D pero, ale i 3D tiskárnu si dnes může dovolit prakticky každá domácnost. I proto se těšíme, až v MultiLabu uvítáme první návštěvníky, se kterými si budeme moci vyměnit naše zkušenosti a postřehy nejen z této oblasti.

dílna 3Dsimo
Dílna start-upu. Zdroj: 3Dsimo

Tvým koníčkem je modelařina. Věnuješ se jí stále? A co konkrétně tě baví?

Mou celoživotní vášní jsou hlavně RC modely letadel, konkrétně modely, které se označují jako oříšky a pistácie. Jedná se o zmenšené kopie letadel v určitém měřítku, ale stavím si i modely na gumičku nebo s CO2 motorem.

Jak vnímáš vývoj tvého oboru podnikání do budoucna? Jsou zde další příležitosti, kam se chcete posunout?

Všechny tři naše značky jsou v současnosti určené pro relativně úzký a specifický segment zákazníků. Přesto očekáváme, že v budoucích pěti letech bude růst celý trh a my s ním, a proto plánujeme rozšiřovat naše portfolio produktů a představit nové unikátní produkty, které nám umožní se dostat do povědomí široké veřejnosti po celém světě.


 David Paškevič – zakladatel 3Dsimo

  • Vystudoval obor aplikovaná elektronika na ČVUT
  • Založil 31členný start-up 3Dsimo, který sídlí v pražské Libni
  • Spolu se svým týmem vytváří kreativní stavebnice a unikátní multifunkční nástroje pro kutily i umělce
  • V roce 2021 3Dsimo otevřelo jedinečnou technologickou dílu MultiLab, která nabízí kreativní komunitní zázemí pro kutily a všechny, kdo rádi tvoří