Vědci z NASA vyvíjí baterie, které by mohly umožnit elektrický pohon i u dálkových letů

Letadla se podílí na produkci přibližně 2,4 procent z celosvětových emisí oxidu uhličitého. Vědci již dlouho hledají způsob, jak leteckou dopravu elektrifikovat a tyto emise eliminovat. Současná technologie baterií však neposkytuje dostatečný výkon pro elektrická osobní letadla, což znamená, že jsou vzácné a málo rozšířené. Nová technologie by mohla přispět k revoluci v letecké dopravě.

Projekt NASA Solid-state Architecture Batteries for Enhanced Rechargeability and Safety (SABERS) pracuje na alternativě k lithium-iontovým bateriím, které se běžně využívají pro elektromobily a osobní zařízení, avšak nesplňují bezpečnostní normy pro využití v letectví. Agentura vyvíjí technologii, která nepoužívá chemické látky s tekutým elektrolytem, jelikož u těchto látek může dojít k řetězové reakci, která způsobí zahřátí a v důsledku tepla i požár, či výbuch.

Nové pevnolátkové baterie používají pevný elektrolyt, mají výkon a účinnost potřebnou pro letadla a zároveň si zachovávají svou strukturu i při poškození, čím se předchází vznícení. Baterie by mohly proto vydržet dvakrát vyšší teploty než lithium-iontové alternativy.

Lehká konstrukce nových baterií pomáhá vměstnat více energie do menšího prostoru a značně tak převyšuje možnosti lithium-iontových baterií. Tato konstrukce eliminuje 30 až 40 % hmotnosti a umožňuje znásobit množství energie, kterou mohou uchovávat

Výroba nového typu baterií je finančně nákladná a před schválením pro použití v komerčních letech je bude třeba je podrobit rozsáhlým testům. Než se technologie začne skutečně používat tak může trvat ještě dlouho. Nové objevy NASA však odstranily některé překážky, které dříve stály v cestě elektrickým letadlům.

Zdroj: euronews.green