Francouzská značka Dechatlon v Česku zavádí několik udržitelných projektů, které letos spustila. Cirkulární ekonomika letos tvořila 1,9 procenta z celkového obratu společnosti, ještě více by ji měly nakopnout zmíněné služby. Kromě toho skrze ni šetří životní prostředí.
V rámci projektů zavádí například bezobalový prodej e-shopového zboží. Zákazník přijede s vlastní taškou a vloží si do ní zakoupené zboží, bez zbytečného plýtvání nákupními taškami či papírovými krabicemi. Decathlon má ale od letošního roku služby, jež mohou zaujmout i takového zákazníka, který nenakupuje na internetu.
Jednou z nich je projekt BuyBack, ketrý Dechatlon spustil letos v červenci, kdy si ho ozkoušel na výkupu použitých dětských kol. Nyní vykupuje od zákazníků i další položky, které z různých důvodů člověk už nechce. Zákazníci, od nichž Decathlon zboží odkoupí, nedostanou peníze, ale dárkovou kartu, kterou pak mohou využít v jeho prodejnách. Od července tuto službu využili lidé s pětistovkou výrobků, za které dostali dohromady více než 800 tisíc korun. Přes devadesát procent zboží tvoří jízdní kola, přičemž dvě třetiny z nich jsou kola dětská. Od listopadu obchody přijímají také běžky, v nabídce by ale měly být i koloběžky, lyže a snowboardy. Všechno zmíněné zboží z druhé ruky pak jde také koupit.
Od července podle společnosti odešlo z obchodů až 79 procent lidí s uzavřenou smlouvou na odkup jejich použitého vybavení. Průměrně trvá sedmnáct dní, než se odkoupené zboží zase prodá. Příští rok chce proto společnost službu digitalizovat a umožnit odprodávat třeba i fitness stroje.
Podle prúzkumu obchodu má až 95 procent lidí v Česku zájem využít možnost odprodat svoje sportovní vybavení, ale pouhá dvě procenta z nich to dnes dělají. V současné době bere Decathlon primárně výrobky, které si zákazníci koupili právě u něj. Francouzská firma ale nevylučuje ani to, že odkoupí zboží zakoupené jinde.
Podobnou službou je také projekt Druhý život, kterou Decathlon spustil už v únoru. Společnost skrze ni prodává produkty, které by jinak skončily v koši, ať už kvůli kosmetické vadě nebo poškozeném obalu. Zákazník díky tomu zaplatí nižší cenu a společnost slibuje, že výrobky jsou vždycky stoprocentně bezpečné.
Třetí službou jsou pronájmy. Decathlon je provozuje od začátku srpna na osmnácti prodejnách v Česku. Využívají ji dvě skupiny lidí. Zhruba polovina si chce půjčit něco, o čem ví, že to už víckrát nevyužije, nebo alespoň ne tolikrát, aby mělo smysl to kupovat. Druhou skupinu tvoří zákazníci, kteří zvažují, že by si pořídili nějaké zboží, ale nejdřív by ho rádi otestovali. Padesát procent zákazníků si tak půjčilo kolo, aby ho před nákupem vyzkoušelo. Pro firmu byl poměrně překvapivý i letošní zájem o jednorázové půjčení autostanu.
Zdroj: Czech Crunch, Dechatlon
Odpovědět
Zobrazit komentáře