Tesla
Zdroj: Tesla

Data odhalila, jak často havarují vozy s asistenčním systémem řidiče

Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zveřejnil data o nehodách vozidel využívajících asistenční systémy řidiče.

Podle zprávy NHTSA publikované ve středu 15. června se na území USA za posledních devět měsíců událo celkem 497 dopravních nehod autonomních vozidel a automobilů vybavených technologií podpory řidiče. Při těchto nehodách šest lidí zemřelo a pět bylo vážně zraněno.

Interiér modelu S od Tesly.
Interiér modelu S od Tesly. Zdroj: Tesla

Nehody na amerických silnicích

Od června 2021 mají výrobci automobilů povinnost informovat NHTSA, pokud některé z jejich vozidel havaruje při použití částečně automatizovaných systémů řízení, k nimž došlo na veřejně přístupné silnici ve Spojených státech nebo na jejich územích. A protože to není poprvé, kdy technologie předbíhají legislativu, ani pro asistenční systémy řidiče v tuto chvíli neexistují žádné závazné standardy či normy. Právě je proto je posuzování bezpečnosti těchto systémů (nejen) pro NHTSA tak důležité.

Data o nehodách NHTSA dělí do dvou kategorií: v jedné jsou plně autonomní technologie, které umožňují jízdu vozu zcela bez zásahu člověka. Druhou kategorií jsou asistenční systémy řidiče, které umožňují technologii vozu vstoupit řidiči do řízení vozu a jízdu auta tak alespoň z části ovládat.

Z 497 dopravních nehod šlo ve 130 případech o automobily s plně automatizovanými jízdními systémy a 367 nehod aut s technologiemi podpory řidiče. Pravděpodobně se nejedná o všechny dopravní nehody podobně vybavených automobilů v uvedeném období. Data však dodali jejich největší výrobci nebo provozovatelé.

Google a Tesla „vedou“

Mezi plně samořiditelnými vozy má největší podíl na dopravních nehodách projekt firmy Google s vozidlem Waymo (62 nehod). Následují Transdev (34 nehod) a Cruise (23 nehod). Mezi vozidly s technologií podpory řidiče pak 273 incidentů připadá na vrub vozů automobilky Tesla. Tři nehody obnášely vážné zranění a celkem došlo k pěti úmrtím. V pořadí následovala japonská Honda s 90 nehodami a jedním úmrtím. Většina ostatních výrobců nahlásila řádově jednotky nehod a Nissan nenahlásil vůbec žádnou nehodu.

Samotný úřad ale varoval, že se čistě na základě dat, která zveřejnil, nedá objektivně porovnat bezpečnost jednotlivých modelů. „Ve skutečnosti mohou samotná data vyvolávat více otázek než zodpovídat,“ řekl dle CNN administrátor NHTSA Steven Cliff na tiskové konferenci. Podle agentury se přístup k údajům o nehodách liší podle výrobce a některé podklady mohou být neúplné. Naopak některé nehody mohou být nahlášeny více než jednou, pokud údaje přišly prostřednictvím výrobce, ale také jako stížnost.

Doporučení od NHTSA

Jedním z dřívějších doporučení NHTSA směrem k výrobcům vozů, kde sice řidič fyzicky sedí na sedadle řidiče, ale samotné řízení může z velké části, nebo i zcela převzít asistenční systém, bylo vyvinout technologii, která dokáže spolehlivě zjistit úroveň zapojení řidiče do řízení vozu a upozorní jej, pokud takové zapojení chybí. Jinými slovy: i když auto jede úplně samo, člověk na místě řidiče musí sledovat, zda vše probíhá, jak má, přičemž musí být v každém okamžiku připraven řízení vozu převzít. Nemůže si tedy za volantem například zdřímnout.

Je ale pochopitelné, že pokud se auto řídí samo, řidič má tendenci věnovat se jiným činnostem. Loňský výzkum MIT prokázal, že řidiči vozů Tesla při používání autopilota odvracejí zrak od vozovky častěji než při jízdě bez asistenčního systému. Auto je nejen z tohoto důvodu vybaveno kamerou, která sleduje pohyb řidičových očí a vyhodnocuje, nakolik se věnuje řízení, respektive jeho kontrole.

Jedním z dílčích zjištění NHTSA při vyšetřování nehod vozů Tesla se zapnutým autopilotem například je, že ve 37 ze 43 případů nehod měli řidiči ruce na volantu ještě v poslední sekundě před srážkou.

Zdroj: NHTSA, CNN