Slovenský umělec Tomáš Libertíny vytváří jedinečné a originální sochy. S jejich tvorbou mu kromě trpělivosti pomáhá i 60 tisíc včel

Tomáš Libertíny patří v současnosti k nejúspěšnějším slovenským umělcům. Jeho díla se proslavila po celém světě, a to díky výstavám v New Yorku, Miláně, Tokiu, Paříži nebo Jižní Koreji. Výjimečná jsou především způsobem svého zpracování – Libertíny je vytváří s pomocí včel a včelího vosku. Jeho nejnovějším počinem se stala busta egyptské královny Nefertiti, která spadá, společně s portrétem Bruta nebo amforou z medových pláství, do umělecké řady „Made by Bees“. Tato a další díla jsou aktuálně k vidění jako součást výstavy „Melancholia“, probíhající v amsterdamské galerii Rademakers, a to do 30. ledna letošního roku.

Zdroj fotografií: Tomáš Libertíny

„Včely mě naučily pokoře. Ačkoliv se mi s nimi pracuje dobře, tak je to dlouhý a náročný proces. Kvůli období, kdy jsou včely produktivní, s nimi mohu navíc pracovat pouze od dubna do června,“ říká Libertíny.

Busta Nefertiti, jejíž tvorba trvala dva roky, byla vytvořeno s pomocí 60 tisíc včel. Ty kolem konstrukce postavily ve dvou fázích medové plástve. První z nich probíhala v uměleckém muzeu Kunsthal Rotterdam, a to jako živá instalace, během níž měli návštěvníci možnost sledovat celý proces v reálném čase. Druhá fáze byla dokončena během minulého roku.

Zdroj videa: Tomáš Libertíny

Busta doplňuje sérii „Made by Bees,“ kterou tvoří i podobizna Bruta, symbolizující vzpouru vůči tyranii. Ta odkazuje na atentát na Julia Caesara, při kterém se Brutus významně podílel na svržení římských králů a nastolení republiky.

Dílem jsem se inspiroval a podíval se na něj z nového úhlu. Nalezl jsem v něm křehkost osudu i záchranu. Bouřlivá doba často vyžaduje zoufalá opatření. To, zda je někdo vnímán jako hrdina nebo padouch, je plně v rukou času, který se houpe jako kyvadlo. Každá epocha má své vlastní tyranie – které jsou ty dnešní a od čeho se vlastně snažíme osvobodit?“

Brutova busta je vystavena na velmi nezvyklém podstavci, kterým je přepravka od Coca Coly. Šestihranné otvory pro lahve mají připomínat včelí plástev. „S pomocí podstavce jsem chtěl vyvolat podobu minotaura, mýtického zvířete, napůl člověka, napůl býka, který je prokletý, aby žil uprostřed královského labyrintu,“ vysvětluje umělec.

Dalším nedávným dílem Tomáše Libertínyho je včelí amfora, která vychází z Nolanovy amfory vystavené v newyorském Metropolitním muzeu umění. Podstavec, na kterém amfora spočívá, je vyrobený ze zrekonstruovaných dřevěných beden. Svým vzhledem proto připomíná totem nebo oltář – a artefakt z včelího vosku naopak pomyslnou relikvii.

Tomáš Libertíny v současnosti žije a pracuje v Rotterdamu. Cílem jeho uměleckých děl je dle jeho slov neustálé objevování krásy a inteligence přírody. A podobně jako příroda jsou jeho díla založená na stabilitě. Ačkoliv jsou všechny jeho sochy nesmírně křehké, tak jsou zároveň vyrobeny z jednoho z nejtrvanlivějších světových materiálů, který si své vlastnosti zachová po tisíce let.