Přírodno
Zdroj: se svolením R. Nykrmajerové

Chci zbořit mýty o přírodní kosmetice, říká majitelka Přírodna

Výrobci kosmetiky často spoléhají, že si zákazníci nečtou složení produktů. Jaké problémy z toho vyplývají, se dočtete v našem rozhovoru s Romanou Nykrmajerovou, majitelkou obchodu Přírodno.

Zelená stopa dopadá i do oblasti kosmetiky. Mnoho zákazníků a zákaznic se v posledních letech zamýšlí nad tím, jaký dopad budou mít nakupované produkty na jejich zdraví i planetu. Výrobci proto stále častěji označují své produkty jako přírodní, i když realita může být trochu jiná – jde o takzvaný greenwashing.

Romana Nykrmajerová se rozhodla s těmito praktikami zatočit po svém a založila v centru Brna obchod Přírodno, v jehož sortimentu najdete pouze čistě přírodní kosmetiku. Většina zde prodávaných značek navíc pochází z Česka a Slovenska. Přečtěte si náš rozhovor.

Romana Nykrmajerová, majitelka obchodu Přírodno
Romana Nykrmajerová, majitelka obchodu Přírodno. Zdroj: se svolením R. Nykrmajerové

Co přesně si pod přírodní kosmetikou můžeme představit, ve srovnání s tou konvenční?

Zákon v České republice nedefinuje, co je a není přírodní kosmetika. Většina výrobců, ale i prodejců, si pod pojmem přírodní kosmetika představuje něco jiného. Pro mě je přírodní kosmetika ta, která obsahuje přírodní látky a jejich deriváty. Oproti té konvenční je postavena na přírodních surovinách jako jsou hydroláty, rostlinná másla, oleje, extrakty nebo šetrné konzervanty. Obsahuje také spousty aktivních složek přes různé kyseliny, alternativy retinolů až po patentované látky. Ráda bych zbořila mýtus, že je přírodní kosmetika nefunkční. Už i lidé, kteří mají různé alergie a kožní problémy, hledají péči právě v sekci s přírodní kosmetikou.

Konvenční kosmetika používá dost často levné a pleti nic nedávající složky jako třeba minerální oleje. Když si vyberete péči, která místo takové oleje obsahuje olej rostlinný, hned pleti dodáte navíc vitamíny, minerály a antioxidanty.

Podle čeho zákazník pozná, jestli se jedná skutečně o přírodní kosmetiku, nebo jen marketingový tah?

Nejjednodušší způsob, jak tohle zjistit, je podívat se na složení. Na produktech ho najdete pod označením INCI. Výrobci dost často spoléhají, že složení nikdo číst nebude, a proto přední etikety zdobí líbivé texty jako třeba „rostlinná kosmetika“, „bez parabenů a silikonů“, nebo tam najdete obrázky květin, zelenou barvu a podobně. Jenže když člověk otočí balení a ten malý text za INCI si přečte, často zjistí, že výrobek má k přírodní kosmetice velmi daleko. Říká se tomu greenwashing.

Bohužel i hodně ekologických obchodů nebo e-shopů prodává přípravky se syntetickými barvivy, kopolymery nebo třeba silikony. Určitě by si každý zákazník měl sám určit, jaké složky jsou pro něj v pořádku a které už nechce akceptovat a na základě toho si vybírat kosmetiku.

A co certifikáty, zaručují přírodní složení?

I certifikáty můžou být pomocníkem při výběru. Ale opět je trochu problematické, že i ony dovolují ve složení určité syntetické látky, jako třeba konzervanty. Potom má hodně lidi pocit, že certifikovaná kosmetika je stoprocentně přírodní. Což být opravdu může, ale také nemusí.

Někteří výrobci jsou opravdu vynalézaví a spoléhají na to, že zákazník neví, že se certifikace uděluje na jednotlivé produkty, nikoli celou značku jako takovou. To je třeba případ CPK certifikátu, který uděluje KEZ, česká kontrola ekologického zemědělství. Značky po jeho získání hlásají, že je jejich kosmetika certifikovaná, jenže je to třeba jen část sortimentu a do zbytku si klidně nasypou třeba syntetický konzervant Phenoxyethanol.

Zmínila jste už několik složek, které považujete za škodlivé. Proč přesně?

Co se týče syntetických barviv, je z mého pohledu lepší se jim vyhýbat a vyhledávat ta přírodní. Zmínila jsem je hlavně proto, že hodně kosmetických firem sice vyrábí produkty s přírodními složkami, ale dobarvují je právě syntetickými barvivy, což mi opět připadá trochu jako podvod na zákazníka. Tyto produkty prostě nemůžete považovat za čistě přírodní.

Bohužel toto dělá spousta výrobců a opět spoléhají na to, že si zákazník informace neověří. Prodejci argumentují tím, že je tam přece toho barviva málo. Jenže spousta syntetických barviv je spojována s rizikem vzniku rakoviny nebo genotoxicitou, tedy škodlivými účinky na genetický materiál. Proto u nás v Přírodnu žádná syntetická barviva nenajdete.

To samé se týká kopolymerů a silikonů. Tyto syntetické složky podle mě prostě do přírodní kosmetiky nepatří. Kopolymery se obecně řadí do skupiny plastů a pojí se s nimi možné alergie či astma. Silikony jsou velmi levné látky, které opticky vyhlazují vrásky a póry. Jejich problém je, že velká část z nich není rozpustná ve vodě. Tím pádem vytváří na pleti anebo vlasech film, přes který se do kůže nepropustí další výživné látky. Můžou tak přispívat k tvorbě akné a černých teček. Bohužel hodně silikonů je i biologicky neodbouratelných.

A co Phenoxyethanol?

To je levný syntetický konzervant, který najdete ve většině běžné dostupné kosmetiky. Podle mě je to jedna z velmi kontroverzních látek. Určitě nedoporučuji, aby ho používaly těhotné a kojící ženy nebo děti. Je vědecky potvrzeno, že dráždí kůži, může způsobovat ekzém, alergické reakce nebo kopřivku. Přisuzují se mu i další negativní účinky, které ale dosud nebyly vědecky prokázány.

Regulace v Evropské unii povolují 1% koncentraci Phenoxyethanolu. Důležitou otázkou ale zůstává, kolik produktů s tímto konzervantem denně použijete? Tři, pět nebo dokonce deset? Po součtu se už dostáváme k mnohem vyššímu kontaktu s touto látkou. Mnoho lidí si neuvědomuje, kolika produktům denně se takto vystavuje.

Má podle vás smysl investovat do produktů s označením „bio“?

Pokud se budeme bavit o opravdu certifikovaných produktech, nejen nápisu na obalu, tak ano. Certifikace zaručuje, že jsou použity suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství, nebo kontrolovaného sběru, nesmí obsahovat geneticky modifikované organismy (GMO), nesmí být testovány na zvířatech, obsahovat syntetická barviva a podobně.

Podle čeho si vybíráte značky, které řadíte do sortimentu ve vašem obchodě?

Na prvním místě je určitě složení, na tom si dávám hodně záležet. Následuje funkčnost produktů. Vždy před zařazením konkrétní značky část sortimentu testuji. Potom určitě hrají roli i sympatie s výrobcem nebo distributorem. Také se snažím, aby značka zapadla do našeho sortimentu a doplnila tak produkty, co nám ještě v nabídce chyběly. Nabízet mýdla od třiceti různých výrobců nebude dávat ekonomicky smysl ani nám, ani výrobcům.

Co vás vedlo k tomu, abyste si obchod s takovým zaměřením založila? Čemu jste se věnovala předtím?

Přírodní kosmetiku jsem používala už pár let předtím, než jsem založila Přírodno. Ale pohybovala jsem se hodně po povrchu, složení jsem v minulosti moc nezkoumala. Po vystudování vysoké školy jsem se s nadšením přihlásila jako vedoucí prodejny pro jednu českou kosmetikou firmu, o které jsem si myslela, že je přírodní. Práci jsem dostala a po chvíli jsem začala zjišťovat, jak to vlastně opravdu je. Že ty produkty přírodní nejsou, používají jen část přírodních surovin a zbytek je běžná syntetika. Ale mají krásně zvládnutý marketing, obaly a vše okolo. Zákazníci jsou omámení právě tím obalem.

Od kosmetiky jsem si dala pauzu a vrátila jsem se k ní po roce, protože mě to prostředí moc baví, a protože byla vypsaná pozice na mou práci snů pro jinou českou kosmetickou firmu, tentokrát už certifikovanou. Nicméně čím víc jsem o firmě věděla, tím míň jsem pro ni chtěla pracovat. Byla jsem už hodně zklamaná a vůbec se mi nechtělo jít pracovat pro další firmu, která se navenek tváří naprosto dokonale, ale skutečnost je jiná.

Dala jsem výpověď a během tří měsíců jsem založila Přírodno. Přesně podle toho, jak jsem chtěla já, se značkami, které měly podle mě to správné složení. Jsem ale moc vděčná za všechny ty pracovní zkušenosti z předchozích zaměstnání. Díky nim jsem se víc dozvěděla o složení, zjistila jsem jaký nechci být šéf, jakým způsobem chci vést svoje podnikání a spoustu dalšího.

Z vašeho Instagramu i přístupu k zákazníkům na prodejně je patrné, že se v tom, co prodáváte, opravdu vyznáte. Jak dlouho vám trvalo, než jste načerpala potřebné know-how?

Know-how čerpám stále, je to neustálý proces učení se něčeho nového. Díky pokroku je i v oblasti přírodní kosmetiky spousta nových surovin, komplexů látek a výrobních technologií. Já sama jsem se za ty čtyři roky, co se tomu věnuji, hodně posunula, změnila na spoustu věcí názor a stejně jako se vyvíjí kosmetika se vyvíjím i já.

Z jakých zdrojů jste při učení čerpala?

Asi nemám žádný konkrétní tip. Hodně jsem získala v předchozích zaměstnáních a vyhledávala jsem si informace na internetu nebo v knížkách. Ráda se doptávám i výrobců, jak produkty fungují z hlediska chemie. Snažím se našim zákazníkům podávat co nejpravdivější, nejpřesnější a nejkomplexnější informace ohledně přírodní kosmetiky a jejího použití.

Romana Nykrmajerová, majitelka obchodu Přírodno.
V obchodě najdete převážně české a slovenské značky. Zdroj: se svolením R. Nykrmajerové

Přírodno nemělo jednoduché začátky. Jakmile se vám podařilo podnikání nastartovat, přišla pandemie a letos následovaly další komplikace. Jak se váš obchod celou tu dobu drží a jak to vidíte dál?

Řekla bych, že mám štěstí, že se to teď ty tři velmi náročné roky dařilo. Podařilo se nám přestěhovat do většího prostoru a rozrůst o spoustu krásných značek. Ale jako asi skoro každý podnikatel jsem hodně vyčerpaná. Stojí to teď extrémní úsilí a míra stresu je vysoká. Zatím převažuje to dobré, ale v momentě, kdy by to mělo být spíš jen náročné a stresující, bych v tom už asi pokračovat nechtěla.

Čeká mě teď nová životní role – role mámy, na kterou se těším, tak uvidíme, jak to všechno půjde. Neplánuji teď nic, protože je všechno tak nejisté. Ať už to všechno dopadne jakkoliv, Přírodno pro mě bude navždy srdcová záležitost a moje dítě do kterého jsem dala 120 procent. Chtěla bych poděkovat všem našim zákazníkům, kteří nás i přes nelehkou situaci podporují. Moc si toho vážím.