Interiér auta Mercedes-Benz
Zdroj: Pixabay

Mercedes si naběhl vlastní kampaní. Schytává kritiku za greenwashing

Lístky růží a žíly listů nahradila ropná skvrna a požár. Nová kampaň od Mercedesu si vysloužila kritiku a odpověď ve formě antikampaně. Zástupci platformy Wherefrom tím upozorňují na greenwashing.

Nejen automobilovým fanouškům určitě neunikly vizuály nové reklamní kampaně Mercedes-Benz. Automobilový výrobce v ní kreativně propojil prvky přírody se světoznámým logem a touto cestou se rozhodl propagovat svou řadu elektromobilů. Kampaň zaujala nápaditostí, v několika dnech obletěla sociální sítě a těšila se kladným ohlasům. Po chvilce slávy však následovala studená sprcha. Platforma pro hodnocení udržitelnosti Wherefrom obvinila značku z greenwashingu a nasadila protiútok v podobě vlastní antikampaně. 

Kampaň Mercedesu vs. antikampaň
Původní kampaň Mercedesu (nahoře) vs. antikampaň (dole). Zdroj: Wherefrom

Oproti původním vizuálům v ní logo vyobrazuje jako součást ekologických katastrof. Snaží se demonstrovat reálné dopady globálního oteplování, které nahradily původní obrázky přírodních krás. Podle platformy takové snímky mnohem více vystihují opravdový postoj společnosti Mercedes k řešení ekologických problémů. 

Wherefrom svou kritiku zakládá na skutečnosti, že jen pár měsíců před spuštěním „přírodní“ kampaně podali aktivisté na mateřskou společnost Mercedesu Daimler žalobu kvůli zhoršování klimatických změn. 

Za novou antikampaní stojí londýnská agentura 10 Days. Kreativní ředitel agentury na svém profilu na LinkedIn označil původní kampaň za „nejhanebnější příklad greenwashingu, který kdy viděl”. Podle něj největší problém spočívá v tom, že se Mercedes snaží skrze přírodní krásy vyvolat pocit o ekologickém konání, i když čelí žalobě, protože nepodniká dostatečné kroky ke zmírnění klimatu. 

Za označením greenwashing se skrývá nekalá marketingová praktika. Výrobci se zpravidla snaží značku prezentovat jako environmentálně zodpovědnou, i když se realita s předávaným obrazem často rozchází. V minulosti byly z greenwashingu obviněny například i společnosti jako Apple, Starbucks, McDonald’s a další. 

Zdroj: Reuters, Marketing Interactive