Elektrický popelářský vůz
Zdroj: SAKO Brno

Brněnské ulice brázdí první elektrický popelářský vůz v Česku

Tichý a ekologický provoz. To jsou hlavní přednosti nového nákladního auta pro svoz odpadu s plně elektrickým pohonem, které začalo v půlce srpna jezdit po Brně.

Společnost SAKO Brno, která se v moravské metropoli stará o svoz odpadů a spalovnu, si připsala významné prvenství: do brněnských čtvrtí Židenice, Slatina a Černovice nasadila popelářský vůz, který funguje na plně elektrický pohon. Jedná se o první takový vůz v Česku a zároveň je první vlaštovkou budoucího bezemisního vozového parku, které společnost míní zprovoznit v příštích letech.

Nový vůz je Volvo FE Electric, jehož minimální dojezd na plně nabité baterie je 70 kilometrů. To platí pro teplotu deset stupňů pod nulou, při vyšších teplotách je dojezd delší. Baterie je možné nabít za dvě hodiny.

Mezi hlavní přednosti vozu patří velmi tichý chod, nízké provozní náklady a nulová závislost na fosilních palivech. „Zatímco typický popelářský vůz, jemuž se v hantýrce říká kukačka, najede měsíčně něco přes dva tisíce kilometrů, přičemž spálí přibližně 450 litrů nafty, tento vůz je plně bez emisí, bez zápachu nafty, nevypouští žádné oxidy dusíku ani emise oxidu uhličitého,“ říká Petr Hladík, náměstek brněnské primátorky.

Do vozového parku mají přibývat vozy na elektřinu i na vodík. Energii pro nabíjení bude SAKO Brno brát z vlastních zdrojů. Využije fotovoltaiku, včetně panelů umístěných na střechách budov v areálu společnosti. Poslouží jí také provoz spalovny, která z odpadů umí vyrábět teplo a elektrickou energii.

Do střešní fotovoltaiky i spalování odpadů SAKO plánuje v příštích letech vložit miliardové investice. V rámci projektu Resako plánuje postavit novou linku na energetické využití komunálního odpadu.

Zdroj: TZ