Nová „bezzrnná káva“ by mohla výrazně snížit emise i spotřebu vody

Káva výrazně přispívá k alarmující rychlosti odlesňování. Právě její nová bezzrnná verze společnosti Atomo Coffee by mohla být řešením problému. Využívá superpotraviny a upcyklované přísady, které napodobují molekulární strukturu oblíbeného kofeinového nápoje.

Startup Atomo Coffee se sídlem v Seattlu, uvedl na trh první kávu tohoto typu na světe. Stojí za ním i někteří z investorů společnosti Beyond Meat. Vynálezci doufají, že se jim podaří snížit vliv nápoje na životní prostředí.

Zdroj: Burst, Pexels

Jaký je enviromentální dopad kávy?

S oteplováním světového klimatu se kávové farmy stěhují do kopců a cestou za chladnějším podnebím ničí lesy. Odlesňování je po spalování fosilních paliv druhou nejčastější příčinou změny klimatu. „Káva způsobuje odlesňování alarmující rychlostí. Jedná se o téměř 10 newyorských Central parků denně. To odpovídá 34 kilometrům čtverečním lesa,“ uvedl generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Atomo Andy Kleitsch.

Studie ukázaly, že do roku 2050 by zhruba polovina půdy, na které se v současnosti pěstuje káva, mohla být v důsledku změny klimatu neproduktivní.

Společnost Atomo tvrdí, že její první „ověřovací“ studená káva bez zrn způsobila o 93 % méně emisí uhlíku a spotřebovala o 94 % méně vody než běžná káva. Časopis Time ji zařadil mezi 200 nejlepších vynálezů roku 2022.

Firma očekává, že podobná čísla bude mít i její nová horká verze kávy. Vyrábí se převážně z upcyklovaných surovin, jako jsou datlové pecky. Ty bývají v komerčním výrobním procesu vyřazovány. Semínka jsou namočena v hroznovém extraktu, čekance a dalších příchutích a posílena kofeinem pocházejícím z čaje.

Atomo se zpočátku zaměřuje na kavárny místo obchodů a řetězců supermarketů, protože se jejich pražená káva bude prodávat velkoobchodně po 20 EUR za 450 g.

Po počátečním rychlém růstu se někteří výrobci alternativních druhů masa v poslední době potýkají s problémy. Zákazníci zasažení inflací často omezují nákup dražších výrobků. Společnost Atomo však tvrdí, že jedná s většinou velkých světových kávových firem o tom, jak by mohla rozšířit své působení a dodávat jim kávu. „Všichni vědí, že v příštích 20-30 letech budou mít problém s dostupností kávy, a snaží se tomuto problému předejít,“ řekl Kleitsch.

Zdroj: Euronews Green, Reuters