Regent pracuje na vysokorychlostním elektrickém ekranoplánu. Oživí jeho zašlou slávu?

Bostonská společnost Regent získala 465 milionů dolarů v rámci předobjednávek na svůj superrychlý elektrický ekranoplán Seaglider. S využitím dynamického přízemního efektu dosáhne tato šelma rychlosti až 180 km v hodině a oproti klasickým elektrickým letadlům slibuje až dvojnásobný dolet.

Zdroj: Regent

Elektrický hybrid se solidním doletem

Ekranoplán je ve své podstatě hybrid mezi letadlem, vznášedlem a lodí. Létá velmi nízko nad vodní hladinou (přibližně v rozpětí jednoho křídla), takže je vlastně nadnášen na vzduchovém tlakovém polštáři. To radikálně zvyšuje nejenom jeho dolet, ale i celkovou účinnost. Ekranoplány nejsou určeny k výškovému létání, což jim v určitých oblastech umožňuje být certifikovány jako čluny.

Oproti známému sovětskému Ekranoplánu z šedesátých let je Seaglider plně elektrický a má nulové emise. Kromě levné energie a snížených požadavků na údržbu se pyšní také kvalitním doletem – ekranoplán má na jeden zátah zvládnout až 290 kilometrů při stejné hodinové rychlosti. S ohledem na výšku letu bude sice využití Seaglideru omezeno na cestování u pobřeží, ale i tak by měl být schopný propojit oblasti, u kterých to současná letecká doprava neumožňuje.

Zdroj: Regent

Zájem projevily i největší letecké společnosti

Regent uvádí, že „obdržel předběžné objednávky od největších leteckých a trajektových společností ve výši 465 milionů dolarů. Provozovatelé letadel oceňují zejména nízké provozní náklady, které jsou u kluzáků oproti letadlům poloviční. Provozovatelé trajektů naopak oceňují to, že ekranoplány dosahují oproti trajektům šestkrát vyšší rychlosti.“ 

Regent má za sebou solidní investice, mimo jiné s Markem Cubanem, Thiel Capital, Y Combinator a Caffeinated Capital. Společnost každopádně doposud neuvedla jména zákazníků ani nepředložila očekávanou časovou osu pro prototypování, testování, výrobu nebo uvedení do provozu. První jízda je tedy prozatím v nedohlednu.