Technologie v roce 2030: inteligentní obleky, zloboti a zábava v rukou umělé inteligence

Společnost Ericsson přináší výsledky nejnovějšího výzkumu ConsumerLab, který se věnuje předpovědím spotřebitelů ohledně technologického vývoje do roku 2030. Už v současnosti nás obklopují chytré propojené technologie, které reagují na naše běžné každodenní potřeby. Dá se ovšem předpokládat, že v budoucnu budou chytrá zařízení nejen reagovat na naše potřeby, ale také nám proaktivně pomáhat.

Sedm z deseti spotřebitelů věří, že do roku 2030 AI sociálních sítí porozumí jejich osobnosti natolik, že pro ně vytvoří optimální okruh přátel. (zdroj: Ericsson)

Zpráva společnosti s názvem „10 Hot Consumer Trends 2030“ představuje deset funkcí inteligentních přístrojů, jejichž příchod spotřebitelé očekávají v průběhu právě zahájeného desetiletí. 

1. Inteligentní oblečení

Slovo exoskelet může znít jako ze sci-fi, ale je to jedna z nejstarších věcí, jaké si dokážete představit. Zvířata používají exoskelety k ochraně svých těl již v pradávna a lidé přibližně od konce 19. století. Ale až příchod dostupných AI čipů, nových a lehčích baterií a 5G sítí s nízkou latencí umožňují, aby se exoskelety staly každodenní součástí našeho života. 76 % spotřebitelů očekává, že jim inteligentní obleky pomohou zajistit správné držení těla po celý den. Někteří spotřebitelé se dokonce domnívají, že díky exoskeletům budeme schopni zvýšit naši fyzickou sílu a unést téměř cokoli.

2. Strážní andělé

Vzhledem k tomu, že život je plný nepředvídatelných nebezpečí, otevírají se lidé stále více možnosti používat technologie ke své ochraně. Tři čtvrtiny spotřebitelů věří, že aplikace střežící ochranu soukromí uživatelů budou do roku 2030 samy řídit chod mobilních zařízení. Jejich hlavním úkolem bude minimalizace digitální stopy uživatele a ochrana před nebezpečnými sledujícími.

3. Komunitní hlídači

Pokračující trend urbanizace přináší do velkých měst světa řadu výzev – hlavní z nich představuje ochrana majetku a soukromí obyvatel. Osm z deseti spotřebitelů předpovídá, že brzy bude na trhu systém elektronického „hlídacího psa,“ který nejen že varuje majitele domu v případě vloupání, ale upozorní na možné nebezpečí i „hlídací psy“ v sousedních domech. Podobné propojené technologie pomohou v rozkvětu komunitního života.

4. Vstříc udržitelnosti

Současná klimatická krize a její dopad na budoucí generace přidělává mnohým vrásky na čele a vyvolává pocit bezmoci. Světlo na konci tunelu vidí 84 % spotřebitelů, kteří se domnívají, že se do roku 2030 omezí využívání fosilních paliv při dobíjení osobních mobilních zařízení, která se budou dobíjet jen mimo špičku nebo budou disponovat samodobíjecími bateriemi čerpajícími energii například ze slunce, pohybu atd. Další z negativních dopadů změny klimatu představují extrémní výkyvy počasí. Čtyři pětiny spotřebitelů věří, že díky sdílení dat je budou chytrá zařízení varovat před extrémním počasím.

5. Práce z domova

Během pandemie COVID-19 se práce z domova stala novým normálem pro většinu obyvatel velkých měst po celém světě. V některých to vyvolává pocit nucené izolace, zatímco pro jiné je to díky ušetřenému času za dojíždění opravdové požehnání. Ať tak či tak, home office staví všechny před výzvy, kterým dosud nemuseli čelit. Devět z deseti zaměstnanců, kteří si dlouhodobou práci z domova vyzkoušeli, by pro ulehčení práce uvítalo pomoc virtuálního domácího asistenta.

6. Vysvětlovači

Pochopení toho, jak stroje uvažují, je pro mnoho lidí téměř nemožné. Existuje tedy potřeba, aby technologie začaly vysvětlovat, jak fungují a co je jejich účelem. 86 % spotřebitelů očekává, že do roku 2030 budou aplikace pro smartphony samy vysvětlovat, jaké údaje shromažďují a k jakým účelům je využívají. To ale nehraje do karet vydavatelům mobilních aplikací. Ti se obávají, že pokud lidé zjistí, jak aplikace jejich osobní údaje používají, budou se snažit jejich využití omezit.

7. Připojení kdekoli a kdykoli

V průběhu minulého roku pocítili spotřebitelé na celém světě, jak důležitou společenskou roli hraje připojení. Stále ovšem existuje v oblasti konektivity mnoho výzev a pokrytí mobilních sítí není všude dokonalé. Spotřebitelé však očekávají, že se zařízení do budoucna přizpůsobí jakémukoli signálu, přičemž se setřou rozdíly mezi používáním mobilních sítí, Wi-Fi a pevného připojení. 83 % spotřebitelů si myslí, že budou existovat inteligentní vyhledávače signálu, které uživatele navedou na místa s optimálním připojením.

8. Zlí roboti = zloboti

Nové technologie bohužel nepřináší jen pozitiva. Velmi často se najdou i tací, kdo považují zneužití nových vynálezů ve svůj prospěch na úkor ostatních za příležitost. Spotřebitelé jsou v tomto ohledu velmi skeptičtí, příchod takzvaných „zlobotů“ očekává do roku 2030 více než 93 % z nich. Obávají se, že hackerské aplikace skrze připojení do sítě převezmou kontrolu nad jejich zařízeními. 

62 % spotřebitelů by uvítalo herní konzoli, která pro ně bude vytvářet hry na míru podle jejich každodenního chování.

9. Média v rukou strojů

Automatizované systémy již dnes dynamicky překládají webové stránky z jednoho jazyku do druhého a upravují novinové články. Spotřebitelé věří, že do roku 2030 se bude automatizace v oblasti masmédií ještě prohlubovat. Na základě průzkumu jsou lidé nakloněni také tomu, svěřit do rukou umělé inteligence svůj volný čas. 62 % spotřebitelů by uvítalo herní konzoli, která pro ně bude vytvářet hry na míru podle jejich každodenního chování.

10. AI poradci

Naše elektronická zařízení o nás shromažďují data v podstatě neustále. Zatímco lidé jsou zapomnětliví, inteligentní stroje mají téměř nekonečnou paměť. Spotřebitelé si myslí, že automatizovaná technologie nám bude radit čím dál lépe až zlenivíme natolik, že budeme pouze slepě následovat rady chytrých strojů. Sedm z deseti spotřebitelů věří, že do roku 2030 AI sociálních sítí porozumí jejich osobnosti natolik, že pro ně vytvoří optimální okruh přátel.