Jeden z nejznámějších Rembrandtových obrazů, Noční hlídku z roku 1642, čekal po umělcově smrti velmi krušný osud. Úředníci se jej totiž rozhodli přesunout z původního místa do amsterdamské radnice, a to za každou cenu. Pro obraz vybrali jedno místo, ale obraz byl příliš veliký na to, aby se tam vešel. Místo toho, aby našli místo jiné, se obraz rozhodli jednoduše zmenšit a oříznout ze všech stran. Tyto odřezky byly následně spáleny.

O několik staletí později je obraz k vidění ve své původní podobě. Nizozemské Rijksmuseum v Nizozemsku se v roce 2019 totiž pustilo do víceletého restaurátorského projektu za miliony dolarů. Obnova obrazu probíhala pod taktovkou restaurátora Roba Erdmanna, a to za využití dvou primárních nástrojů: kopie původního obrazu ze 17. století připisovaná Gerritovi Lundensovi, která byla vytvořena před jeho zmenšením a umělé inteligence, která se měla postarat o co největší uměleckou autenticitu.
K rozhodnutí použít umělou inteligenci k rekonstrukci chybějících dílků řekl Erdmann následující: „Není nic špatného na tom, když umělec z kopie znovu vytvoří chybějící kousky originálu, ale vždy je z nich cítit autorův osobitý rukopis. To je v případě Rembrandta docela problém, proto jsme se rozhodli využít umělou inteligenci, která dokáže nabídnout nejvyšší možnou autenticitu a podobnost s originálem. Kopie vytvořená Lundensem je oproti originálu navíc pětinová, takže nám umělá inteligence pomohla i s tímto problémem.“
Rekonstrukce pomocí neuronové sítě
Pro renovaci malby byly využity tři umělé neuronové sítě, které analyzovaly obě dvě malby. První neuronová síť nalezla více než 10 000 společných znaků mezi Noční hlídkou a Lundensovou kopií. „Jakmile máte všechny tyto podobnosti, tak je musíte umístit na správné místo. Jednu část musíte posunout trochu doleva, u druhé části zjistíte, že jí musíte o několik procent zvětšit a otočit. Tímto způsobem byly všechny podobnosti sladěny tak, aby mohly být použity jako vstupní bod pro konečnou třetí fázi, a to použití uměleckého filtru na Lundensovu kopii a obnovu původních částí.“
Výsledek byl vytištěn na plátno, nalakován a poté byly reprodukované panely připevněny k rámu Noční hlídky. Zrekonstruované panely se každopádně Rembrandtova původního obrazu nedotýkají a budou z úcty k malíři za tři měsíce odstraněny. „Přišlo by mi velmi smělé umístit tyto počítačové rekonstrukce vedle originálního Rembrandta a tvářit se, že jsou jeho autentickou součástí,“ řekl Erdmann.
Rekonstruovaný obraz byl ve středu k vidění v Rijksmuseum, kde v současné podobě zůstane až do září letošního roku.
Odpovědět
Zobrazit komentáře