Dron, který umí létat do vesmíru od Aevum

Vesmírný startup Aevum představuje první autonomní dron. Cestovat bude na oběžnou dráhu Země

Lety do vesmíru nemusí nutně probíhat v těžkopádných raketách. Minimálně ne podle filozofie vesmírného startupu Aevum a jeho autonomního vesmírného dronu Ravn X. Jeho cílem je s využitím dostupných technologií vytvořit opakovaně použitelný, plně automatizovaný systém, který zvládne doručovat na oběžnou dráhu Země satelity, jejichž váha nepřesáhne půl tuny.

První vesmírný dron na letištní dráze
Společnost odhalila 3. 12. 2020 opakovaně použitelný vesmírný dron, který má za úkol dopravovat satelity na oběžnou dráhu. Zdroj: Aevum

Za založením společnosti stojí Jay Skylus, jenž dříve pracoval pro řadu klíčových hráčů působících na poli vesmírného průmyslu, včetně společností NASA, Boeing, Moon Express nebo Firefly.

Ravn X se na první pohled příliš neliší od klasických proudových letadel. Dron je dlouhý 25 metrů, rozpětí křídel dosahuje 18 metrů a jeho celková maximální hmotnost činí včetně nákladu 25 tun. Na rozdíl od raket lze sedmdesát procent systému opakovaně použít, v budoucnosti má tato hodnota dosáhnout hranice 95%.

Vesmírný dron dostane satelit na oběžnou dráhu za pouhých 180 minut, připravený k dalšímu letu je krátce poté. Vzlétnout a přistát může prakticky za jakéhokoli počasí, a to z libovolné letové dráhy. Teoreticky proto může využívat jakékoliv světové letiště.

Dron, který umí létat do vesmíru od Aevum
Zdroj: Aevum

Ravn X má na rozdíl od své konkurence obrovský potenciál uspět na trhu. Tomu kromě plně funkčního prototypu napovídá i miliarda dolarů v amerických vládních zakázkách. Na konci příštího roku má v rámci první mise vypustit s americkými kosmickými silami satelit ASLON-45, uzavřenou smlouvu má i na 20 vesmírných misí s americkým letectvem. Největší výhoda dronu spočívá oproti konkurenci v tom, že je plně kompatibilní se stávající infrastrukturou letišť, přičemž je plně autonomní a nemusí využívat lidskou posádku.

Aevum řeší aktuální potřebu znovupoužitelných orbitálních transportérů způsobem, který nabízí řadu výhod. O tom, zda ukrývá i nějaké nedostatky, se potenciální zákazníci i konkurence přesvědčí na první ostré misi, která proběhne koncem příštího roku. Doufejme tedy, že i úspěšně.