Australská Alauda představuje plnohodnotný létající elektrosporťák

Australský startup Alauda Aeronautics se dostal do hledáčku médií na konci roku 2017, kdy jeho zakladatel Matt Pearson spustil kickstarterovou kampaň na získání finančních prostředků pro létající formuli. O čtyři roky později se počáteční vize stává realitou – Airspeeder MK3 je první, plně funkční závodní auto na světě, které se obejde bez typické vůně spálených pneumatik.

Fotografie v článku použity s laskavým svolením Alauda Aeronautics.

MK3 bude závodit ještě letos, a to společně s dalšími vozidly, která jsou vyvíjena v technickém centru společnosti v jižní Austrálii. První závody vlaštovek se každopádně obejdou bez pilotů – aktuálně poslouží jako zkušební modely, které bude shromažďovat údaje o dynamice, výkonu, bezpečnosti a mezerách v použité technologii. Piloti proto budou bezpilotní letouny řídit pouze na dálku. Společnost ale i tak slibuje divákům závodu spoustu vzrušení a nových, netypických zážitků.

„Odhalení prvního elektrického létajícího závodního vozu je významným okamžikem, který stojí na samotném úsvitu nové revoluce v mobilitě. Naše nová závodní série je ztělesněním pokroku, který urychluje příchod takové technologie, která promění způsob přepravy cestujících, logistiku nebo fungování integrovaných záchranných sborů. Světově první závody elektrických létajících aut proběhnou ještě letos a věříme tomu, že to bude nejvíc vzrušující a progresivní motosport na této planetě.“

Matt Pearson, zakladatel společnosti Alauda Aeronautics.

Samotný Airspeeder MK3 je kapitola sama o sobě. Designově si jede na vlně závodních aut z padesátých let, ale na rozdíl od jeho předchůdců se může pochlubit lehkou a pevnou konstrukcí z uhlíkových vláken – hmotnost letounu nepřesáhla sto kilogramů.

Elektrický pohon má výkon 96 kW a umožní vozidlu letět maximální rychlostí přes 160 km v hodině, zrychlení z nuly na stovku potom zvládne za 2,3 sekundy. Osm rotorů instalovaných ve čtyřech párech navíc vozidlu umožňuje ve vzduchu hladké otáčení a okamžitou změnu směru. Na baterii sice zvládne při výšce 60 metrů letět pouhých 20 minut, společnost chce ale tento handicap minimalizovat využíváním systému „slide and lock“, který by umožnil super rychlou výměnu baterie v pozemních zastávkách.

Pro zvýšení napětí a dramatičnosti během závodu budou letci schopni létat v těsné blízkosti vedle sebe, a to díky inteligentním systémům zabraňujícím případným kolizím, které fungují na bázi LiDAR a radaru.

Konkrétní termíny závodů zatím nebyly oznámeny. Alauda očekává, že první pilotovaný Airspeeder bude představen v roce 2022. Cena modelu zůstává neznámá.