ReakTour
Zdroj: Skupina ČEZ

České firmy stále více využívají virtuální realitu. K čemu přesně?

Řada českých firem se poohlíží po moderních řešeních, kterými by zaujaly potenciální zákazníky. Do popředí se dostává zejména virtuální realita (VR). K čemu ji využívají?

Firmy jako ČEZ, Preciosa nebo Vafo Praha reagují na celosvětově rostoucí zájem o virtuální realitu, kterou nedávno značně povzbudil Mark Zuckerberg se svou vizí metaverse. Pomocí virtuálního prostoru chtějí nabídnout lidem zážitky, které v běžném světě nejsou možné.

ReakTour, virtuální realita
ReakTour. Zdroj: Skupina ČEZ

Skupina ČEZ například využívá VR k 360° virtuální prohlídce jaderné elektrárny Temelín, pojmenované ReakTour. Stačí si nasadit speciální brýle a okamžitě se na dvacet minut přenesete do jedněch z nejstřeženějších prostor v zemi.

„Navštívíte jaderný reaktor, chladicí věž nebo velín, odkud se celá elektrárna řídí. Dokonce se tu potkáte i se skutečnými pracovníky. V reálném světě se do těchto míst z bezpečnostních důvodů nejen běžný smrtelník, ale ani většina zaměstnanců nedostane,“ prozrazuje vedoucí infocenter Skupiny ČEZ Kateřina Bartůšková.

Infocentrum jaderné elektrárny má nyní k dispozici čtyřicet brýlí pro virtuální realitu značky Pico. Nabízí tak největší skupinové virtuální prohlídky v České republice. V budoucnu by ČEZ chtěl s brýlemi vyrazit i mimo prostory Temelína, například do škol, dětských domovů, domovů důchodců nebo tento zážitek zprostředkovat lidem se sníženou mobilitou.

Prohlídky výroben

Obdobně VR využívá i společnost Vafo Praha, výrobce krmiv a doplňků pro zvířata Brit. V rámci jejich virtuálních prohlídek mohou návštěvníci nahlédnout do továrny v Chotovinách a dozvědět se více o výrobě pamlsků pro jejich domácí mazlíčky. Podle marketingové projektové manažerky Britu Kataríny Vargové virtuální realita umožňuje posílit vztah zákazníků ke značce.

Přední výrobce křišťálového skla Preciosa zase umožňuje návštěvu sklárny v Kamenickém Šenově, kde si zájemci mohou prohlédnout, jak krásná a náročná může být řemeslná výroba vybraných designových předmětů.

Zájem o VR potvrzuje i šéf pražského studia Brainz Immersive Robin Pultera: „S řadou klientů v současnosti hovoříme o možnostech, jak posunout prohlídky ve virtuální realitě na další úroveň. Pracujeme na způsobu, jak divákům zprostředkovat živou interakci s průvodci v reálném čase, aby se pro ně zážitek stal ještě imerzivnějším. Tak, jak tomu v metaverzu má být.“

Zdroj: TZ