Díky udržitelnému online knihkupectví Reknihy dostalo šanci na druhý život přes 25 tisíc knih

Bezmála sedm tisíc čtenářů dalo během dvouleté existence online knihkupectví Reknihy nový domov necelým 15 tisícům knih. Dalších deset tisíc příběhů, znalostí a informací na svého nového majitele ještě čeká. Ambiciózní projekt Tadeáše Kuly staví na principech udržitelnosti a sdílené ekonomiky, za cíl si klade naučit milovníky šustícího papíru nehromadit svou literaturu v zaprášených policích. Reknihy fungují na systému provizí. Se čtenářem, který se jejich prostřednictvím rozhodne přečtené knihy sdílet, se dále dělí v poměru 50:50. Tímto způsobem bylo vyplaceno téměř 600 tisíc korun. 

Zakladatel knihkupectví Tadeáš Kula spojuje v podnikání vášeň pro literaturu s udržitelností. Zdroj: Reknihy

„Naším cílem je ukázat lidem, že pro koupi vysněné knihy není třeba vždy kupovat zbrusu novou. Čtenářům nabízíme literaturu, kterou již někdo jednou přečetl, ale stále vypadá jako nová, čehož docílíme díky pečlivé kontrole každé zásilky, kterou nám lidé zašlou. Jsme tak rádi, že již přes 5500 lidí si k nám našlo cestu a své knihy prostřednictvím Reknih sdílelo dál,“ říká zakladatel a CEO Reknih Tadeáš Kula.

Sdílení se vyplatí

Princip je jednoduchý. Ve chvíli, kdy se čtenář rozhodne sdílet prostřednictvím platformy své knihy, je pouze zabalí a pošle na adresu jednoho ze sběrných míst. Tam proběhne jejich pečlivá kontrola a jejich nacenění. Ve chvíli, kdy je kniha prodána, obdrží její původní majitel na svůj účet u Reknih 50 % z prodejní ceny. Tyto peníze jsou zákazníkovi připsány v podobě kreditu, který může použít na koupi nových knih, nebo si částku nechat zaslat na bankovní účet, případně přispět na další rozvoj knihkupectví. To chce do budoucna podporovat i další české ekologické projekty. Druhá polovina výdělku jde přímo Reknihám. Z těchto peněz, tedy z každé prodané knihy, je 5 korun využito na podporu organizace Rainforest Trust, jejímž cílem je zastavit kácení deštných pralesů a vymírání živočišných druhů. 

Ceny publikací prodávaných na e-shopu určuje tým podle několika faktorů, jako je stáří, stav knihy nebo aktuální poptávka. Ceny však mají vždy být oproti klasickým knihkupectvím o minimálně 50 – 100 korun nižší . 

Knihkupectví funguje na systému provizí, s prodávajícím se dělí v poměru 1:1. Zdroj: Reknihy

„Nakupující, kteří se rozhodnou pro knihu z druhé ruky, udělají správný krok směrem k zelenější budoucnosti. Díky těm, kteří u nás již nakoupili, jsme totiž mohli skrze příspěvky organizaci Rainforest Trust pomoci ušetřit plochu lesů v rozsahu až 3 927 937 m². Na tomhle čísle však nezastavujeme a chceme pomáhat dál. A to nejen ve světě, ale také v České Republice,“ dodává Kula. 

Největší motivací jsou zákazníci

V současnosti čítá tým Reknih 24 stálých členů, knihkupectví spolupracuje i s několika externisty. Jeho cílem je přimět české čtenáře k podpoře udržitelnějšího způsobu života a tvorba takové značky, jejíž ambicí je stát se lovebrandem na poli tuzemských knihkupectví.

“Od našich zákazníků nám denně chodí vzkazy, které nás motivují k další práci. Převážná většina z nich jsou pozitivní a my chceme, aby to tak i nadále zůstalo. Každým dnem proto pracujeme na zlepšení našich poskytovaných služeb nebo na rozšíření nabídky. Soustředíme se na to, aby u nás svou novou knihu našel opravdu každý a aby se k němu dostala v co nejkratším možném čase,” uzavírá Kula.