Nejpikantnější marketingové kampaně spojené se Dnem matek

Sezónní svátky jsou cenným zdrojem příjmu. A neplatí to pouze pro ty tradiční. Den matek, který v letošním roce připadnul na 9. květen, je živým důkazem toho, že důvtipní obchodníci dokáží udělat obchodní příležitost z čehokoliv. A nic na tom nemění ani pandemie. V Česku se sice tento trend projevuje o něco skromněji – podle statistik Slevomatu narůstají v tento den tržby o cca. 10 % – ale za velkou louží se jedná o ryze komerční svátek, ve kterém se ročně otočí přes 28 miliard dolarů. Svůj podíl na tom určitě nesou i promakané marketingové kampaně, které se nejčastěji zaměřují na to, co se prodává ze všeho nejlépe – lásku, rozmazlování a pořádnou dávku sentimentu. Najdou se každopádně i o něco odvážnější, které sázejí spíše na peprnost a pořádnou dávku humoru. Výběr těch nejzajímavějších naleznete níže:

Zdroj: KFC

Yard NYC: Leave Mom The Fuck Alone

Yard NYC, oceňovaná reklamní agentura z New Yorku, se rozhodla v rámci Dne matek vsadit na trochu jiný koncept. Během pandemie žila nejedna matka v kolotoči, který kromě práce z domu tvořila i profese učitele, kadeřníka, šoféra a stand-up komika. Yard NYC proto navrhnula vlastní pohled na to, po čem ženy opravdu touží: být chvíli sám. Kampaň, kterou bychom velmi volně přeložili jako „Nechte mámu sakra o samotě“, tvoří video, tapety na plochu, pozadí na Zoom i potištěné plátěnky. Asi nejdůležitější prvek kampaně každopádně tvořila její filantropická stránka: veškerý výtěžek z prodaných předmětů putoval na charitu, která pomáhá matkám postižených koronakrizí.

KFC: Tender Wings of Desire

KFC si ke dni matek připravila speciální menu: béčkovou milostnou novelu „Tender Wings of Desire„, kterou přidávala ke kyblíku křidélek. 96 stránkový příběh od portlandské kreativní agentury Wieden + Kennedy, odehrávající se ve viktoriánské Anglii, si získal srdce nejedné matky. Snad za to mohla i hlavní hrdinka, lady Madeline Parker, která musela volit mezi spořádaným životem a budoucností plnou spalující vášně. Ta samozřejmě neměla podobu nikoho jiného než Colonela Sanderse, „pohledného námořníka se záhadnou minulostí“. Skvělý příklad povedené marketingové kampaně: pokud každopádně toužíte po viktoriánské novele psané „delikátně ostrým a vybroušeným slohem“, tak raději sáhněte po Charlotte Brontëové.

Zdroj: KFC

Kraft Macaroni & Cheese: Swear Like a Mother

I matky mohou nadávat. Občas dokonce i před svými potomky. Společnost Kraft, proslavená výrobou svých mražených makaronů se sýrem, podporuje všechny matky v tom, že se nejedná o rodičovské selhání, ale zcela pochopitelný projev lidského chování. Hlavní roli si v reklamě od londýnské kreativní agentury CP+B zahrála dr. Melissa Mohr, autorka knihy „Holy Shit: A Brief History of Swearing“ a kovaná „odbornice na nadávky“. Pokud byste rádi věděli, jak kreativně nadávat před dětmi a necítit se při tom provinile, tak vám odlehčený humor této povedené reklamy určitě dá nejednu cennou indicii.

Samsung: Texts From Mom

Textovky a zprávy od našich maminek jsou občas trochu cringe. Ale snaží se, protože je to moderní způsob, jak udržet krok se svými dětmi. Na Den matek v roce 2015 porušila společnost Samsung obvyklou tradici slzavého marketingu, kterou stanovily jiné značky a vydala se společně s newyorskou agenturou R/GA méně obvyklou cestou. Při předvádění funkcí a designu nově vydané verze Galaxy S6 ukázala ve videu typické textovky od matek, s jejichž stylem se pravděpodobně setkal nejeden z nás. Video zaznamenalo ohromně pozitivní odezvu spotřebitelů a PR a připomnělo lidem, aby svým matkám na Den matek raději zavolali a nechali esemesky u ledu.