Povýšit nemoc na umění. Argentinský sochař mění pandemický odpad v umělecká díla

Argentinský umělec Marcelo Toledo se proslavil především výrobou šperků pro broadwayský muzikál „Evita“ nebo bývalého prezidenta Baracka Obamu. Před rokem byl v důsledku COVIDu-19 jedním z prvních pacientů v zemi, kteří byli hospitalizováni s těžkým zápalem plic. Snad i proto vyměnil kov za nový, neobvyklý materiál: roušky, injekční stříkačky a další pandemický odpad, ze kterého vytváří novou expozici. Ta má mapovat bolestivý dopad viru na současnou i budoucí společnost.

Zdroj: Marcelo Toledo

Výstava navazuje na 14 metrů dlouhou roušku

Tematicky bude navazovat na dříve vzniklý exponát – 14 metrovou roušku s designem argentinské vlajky, kterou Toledo umístil na ikonický Obelisk v Buenos Aires. Ta měla přinést osvětu v tom, jak důležité je darovat krev, a to obzvláště v časech krize.

Nová výstava, nazvaná „Muzeum poté“, nemá k ničemu nabádat, ale spíše připomínat důsledky a změny, které pandemie přinesla do lidských životů. Materiál pro její vznik sbírá Toledo v nemocnicích, laboratořích i od běžných lidí a zahrnuje mimo jiné i staré vakcíny, výtěrové špachtle nebo novinové výstřižky.

Foto: Ariel Grinberg

Přeměnit bolest v krásu

„Jsem nadšený, že mohu přeměnit bolest na krásu. Tato výstava zachycuje vše, co se nám jako společnosti právě děje,“ říká Toledo ve své dílně ve čtvrti San Telmo v Buenos Aires. Většina exponátu bude z bezpečnostních důvodů zapečetěna ve vakuově balených pytlích, nebo uzavřena ve vitrínách. “Je to moje první výstava, na tvorbu které si nemusím kupovat žádný materiál,“ dodává. „Všechno bude zapečetěno nebo uzavřeno – jednak z hygienických důvodů, jednak proto, že bychom na to neměli nikdy zapomenout.“

Způsob uchování předmětů je důležitý i ze symbolického hlediska. To má přinést myšlenku na to, že všechno lze zachovat pro budoucí generace ve formě jakéhosi mementa. “Výstavě bude dominovat i skutečná loď, která při své plavbě uvízla v bouři. To je skvělá metafora pro situaci, v jaké jsme se ocitli. Situaci, na kterou by lidé neměli zapomínat ani v budoucnu,“ upřesňuje Toledo.

Výstava by se mohla objevit i dalších metropolích

Stejně jako v případě obří roušky, která posloužila jako inspirace pro další umělce ve Spojených státech a Japonsku, sní umělec o reprodukci nové výstavy v dalších městech po celém světě. Poprvé se objeví na náměstí v Buenos Aires, a to od září letošního roku.

Foto: Marcelo Toledo

„Výstava má na jedné straně propojovat prvky z celého světa, na straně druhé je má být schopná replikovat bez ohledu na místo konání. V ideálním případě o ní projeví zájem i fyzické muzeum, čímž bychom výstavu zachovali i pro naše potomky. Ti by měli vědět, jak se může společnost za pouhý rok obrátit vzhůru nohama,“ uzavírá umělěc.