Nevadský výrobce superletounů Aerion má v rámci leteckého průmyslu nejeden ambiciózní plán. Kromě vývoje svého nadzvukového obchodního letadla AS2 pro bohaté, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027, se zaměřuje i na komerčnější stránku věci. Ta má mít podobu letounu AS3TM, který, pokud bude postaven, by byl jeden z prvních nadzvukových komerčních letounů pro 50 cestujících.
Jeho rychlost by se měla pohybovat někde mezi Mach 4 a Mach 5, konkrétně by se potom jednalo o zhruba 4800 km v hodině. To je nejméně dvojnásobek maximální rychlosti prvního prototypu nadzvukového dopravního letounu Concorde. Pro cestující by to podle Aerionu znamenalo zhruba čtvrtinovou dobu strávenou v oblacích – z Los Angeles do Tokia by se dostali za necelé tři hodiny místo dvanácti, které nabízejí současné lety.
Dolet letounu AS3TM by měl být cca. 7 000 námořních mil, tedy necelých 13 000 km. Pokud by to byla pravda a do hodnoty by se nezapočítávaly povinné zásoby paliva, tak by měl být letoun schopen absolvovat většinu dálkových tras mimo těch, které se nacházejí v top desítce nejdelších letů na světě.
Dle vyjádření společnosti má AS3TM vzlétnout do nebes před rokem 2030. Alespoň za předpokladu, že Aerion překoná současnou legislativu, která zakazuje provoz nadzvukových letadel nad zemí. Další otazník v uvedení letounu visí i nad současnou tržní situací. Ta se týká především dlouhodobých finančních dopadů COVID-19 na letecký průmysl a jeho dalším vývoji.
Přesto se jedná o lákavý koncept, který by dobu dálkových letů ořezal na jedno zhlédnutí filmu a malý šlofík. To by mohl být zásadní argument především pro lidi, kteří upřednostňují komfort před vyššími náklady. A těch, s ohledem na počty cestujících v byznys třídách, není rozhodně málo.
Odpovědět
Zobrazit komentáře