Zdroj: Aerion

Aerion pracuje na nadzvukovém komerčním letounu s rychlostí Mach 4+ pro 50 cestujících

Nevadský výrobce superletounů Aerion má v rámci leteckého průmyslu nejeden ambiciózní plán. Kromě vývoje svého nadzvukového obchodního letadla AS2 pro bohaté, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027, se zaměřuje i na komerčnější stránku věci. Ta má mít podobu letounu AS3TM, který, pokud bude postaven, by byl jeden z prvních nadzvukových komerčních letounů pro 50 cestujících.

Zdroj: Aerion

Jeho rychlost by se měla pohybovat někde mezi Mach 4 a Mach 5, konkrétně by se potom jednalo o zhruba 4800 km v hodině. To je nejméně dvojnásobek maximální rychlosti prvního prototypu nadzvukového dopravního letounu Concorde. Pro cestující by to podle Aerionu znamenalo zhruba čtvrtinovou dobu strávenou v oblacích – z Los Angeles do Tokia by se dostali za necelé tři hodiny místo dvanácti, které nabízejí současné lety.

Dolet letounu AS3TM by měl být cca. 7 000 námořních mil, tedy necelých 13 000 km. Pokud by to byla pravda a do hodnoty by se nezapočítávaly povinné zásoby paliva, tak by měl být letoun schopen absolvovat většinu dálkových tras mimo těch, které se nacházejí v top desítce nejdelších letů na světě

Zdroj: Aerion

Dle vyjádření společnosti má AS3TM vzlétnout do nebes před rokem 2030. Alespoň za předpokladu, že Aerion překoná současnou legislativu, která zakazuje provoz nadzvukových letadel nad zemí. Další otazník v uvedení letounu visí i nad současnou tržní situací. Ta se týká především dlouhodobých finančních dopadů COVID-19 na letecký průmysl a jeho dalším vývoji.

Přesto se jedná o lákavý koncept, který by dobu dálkových letů ořezal na jedno zhlédnutí filmu a malý šlofík. To by mohl být zásadní argument především pro lidi, kteří upřednostňují komfort před vyššími náklady. A těch, s ohledem na počty cestujících v byznys třídách, není rozhodně málo.