Plastová víčka
Zdroj: Brian Yurasits, Unsplash

Americký startup vyrábí rozložitelné kelímky, které nepotřebují víčka

Miamský startup SOFi Paper Products uvádí na trh papírový kelímek, který se údajně přirozeně rozloží do 180 dnů. Navíc se obejde bez plastového víčka.

Snaha nahrazovat plastové obaly ekologičtějšími alternativami v posledních letech sílí. Ať už jde o nezvyklé materiály, vyrobené například z podhoubí či mořských řas, nebo o bioplasty, které vznikají z rostlin či bakterií. Ani plasty biologického původu ale nejsou žádné zázračné produkty, taktéž s sebou přináší zátěž pro životní prostředí. Na to upozorňuje firma SOFi, která vyrábí kelímky a brčka z papíru.

Kelímek a brčka značky SOFi. Zdroj: SOFi Paper Products

Papír má ale samozřejmě také svá minus. Například při výrobě kelímků na pití se papír kvůli vodotěsnosti pokrývá vrstvou polyetylenu, a proto se obaly později nedají zrecyklovat. A některé šálky sice zdobí značka, podle níž jsou biologicky odbouratelné, ale kompostovat se dají pouze za velmi specifických podmínek, které většina lidí neumí splnit. U papírových brček si zase lidé často stěžují, že po namočení rychle ztrácí svůj tvar. SOFi tvrdí, že tyto problémy dokázali vyřešit: jejich výrobky dlouho vydrží, ale vzápětí se umí rychle rozložit.

„V současné době nejsou na trhu žádné kelímky, které by byly stoprocentně biologicky rozložitelné a eliminovaly potřebu plastového víčka,“ říká spoluzakladatel startupu Brandon Leeds. „Až dosud musely být všechny kelímky – i ty, na kterých je napsáno ‚kompostovatelné‘ – odeslány do kompostovacího zařízení nebo recyklovány. Oboje se stává zřídka a kelímky končí na skládkách, kde trvá desetiletí, než se biologicky rozloží. Pokud kelímek SOFi skončí v oceánu nebo na skládce, bude pryč za méně než 180 dní,“ popisuje.

Bez zbytečného plastového víčka

Nový kelímek má v horní části čtyři „klapky“, které se dají složit dohromady, a tak vytvoří víčko, kterým neproteče tekutina a dá se do něj vložit brčko. Díky tomu zákazníci nepotřebují plastové víčko na přikrytí nápoje. SOFi zdůrazňuje, že firmám, které kelímky využijí, se tak i sníží náklady a nebudou muset víčka skladovat.

Nový kelímek je určený výhradně na studené tekutiny, později firma plánuje do portfolia přidat i obal na horké pití. SOFi zatím působí jen na domácím americkém trhu.

Zdroj: SOFi Paper Products