tik tok
Pixabay

Čím teď žijí děti na internetu? TikTokem, Robloxem a herními videi

Bezpečnostní společnost Kaspersky zkoumala, jak se změnily preference dětí při používání internetových aplikací. Výsledky studie Safe Kids ukazují, že děti během posledního roku nejvíce bavily aplikace TikTok, YouTube a WhatsApp, přičemž TikTok dosáhl téměř dvojnásobné oblíbenosti než doposud hojně preferovaný Instagram. Studie pracuje s daty z období od května 2020 do dubna 2021.

Zdroj: Pixabay

YouTube vede na plné čáře, určuje mezi dětmi trendy

Mezi nejoblíbenější kategorie aplikací, které děti během pandemie používaly nejčastěji, patřily software, audio, video (44,38 %), internetová komunikační média (22,08 %) a počítačové hry (13,67 %). Nejoblíbenější aplikací byl s obrovským náskokem před ostatními YouTube – u dětí po celém světě je stále nejpopulárnější službou pro streamování videa. Na druhém místě je komunikační nástroj WhatsApp a jako třetí se umístila oblíbená sociální síť TikTok. Do žebříčku Top 10 se dostaly i čtyři hry: Brawl Stars, Roblox, Among Us a Minecraft.

Děti podle studie Safe Kids velmi aktivně poslouchají a sledují hudbu a videoklipy na YouTube – podíl tohoto serveru na vyhledávání v oblasti hudby a videa je 17,35 %. Do statistik se rovněž promítají „trendová“ videa – například pop it spolu se simple dimple a ASMR tvoří celkem 4,43 % vyhledávání. Pop it je jednoduchá fidgetová antistresová hračka, která se stala na TikToku velmi populární – videa s hashtagem #popit získala více než 2,5 miliardy zhlédnutí. Do čela žebříčku vyhledávání se dostaly odkazy související s videohrou Gacha Life, jež dosáhlo podílu 4 %.

pop it - podle studie Safe Kids velmi oblíbený trend
Hračka Pop it. Zdroj: Geektech.com

Safe Kids a hudba

V oblasti hudby se stal populárním – vedle tradičních oblíbenců, jako jsou skupiny BTS a BLACKPINK ve stylu K-POP, zpěvaček Ariany Grande a Billie Eilish nebo rappera Travise Scotta – i další hudební žánr zvaný phonk, což je subžánr hip hipové a trapové hudby. Objevil se také trend takzvaných kreativních videí – na čelních příčkách seznamu vyhledávaných položek se začalo objevovat stále víc žádostí o beaty, samply a návody, jak tvořit hudbu v různých programech. Současně platí, že síť TikTok je i nadále hlavním zdrojem, podle kterého se mezi dětmi určují hudební trendy.

Co děti sledují?

Na komiksy připadala celá polovina (50,21 %) všech dotazů ve vyhledávání. Mezi nejoblíbenější dětské aplikace z tohoto segmentu patří Lady Bug and Super Cat (Kouzelná beruška a černý kocour), Gravity Falls (Městečko záhad) nebo též Peppa Pig (Prasátko Pepa).

Na druhém místě byly nejrůznější televizní pořady – nejčastějším v angličtině vyhledávaným pořadem byla reality show talentů The Voice Kids. V kategorii filmů a televizních seriálů byly tahouny tituly Godzilla vs. Kong, Justice League (Liga spravedlnosti Zacka Snydera) a minisérie WandaVision streamovací služby Disney Plus. Zájmu stále většího počtu dětí se i nadále těší Netflix – nejčastěji poptávané tituly na této platformě byly akční seriál Cobra Kai a nyní již ikonická série Stranger Things.

TikTok už není jen o náhodných krátkých videích

Ze sociálních sítí mezi dětmi vede nesporně TikTok, nicméně je patrné, že jeho vnímání se začíná měnit. Už to není pouze prostor ke sdílení klipů a „lip syncs“ (synchronizace pohybu rtů s řečí nebo zpěvem v obraze), neboť se na této platformě začalo objevovat stále více vzdělávacího a kreativního obsahu. K tomu se přidává i fakt, že chce-li někdo vytvořit video k umístění na TikTok, musí zvládnout spoustu úloh – být kameramanem, aktérem, režisérem a obecně kýmkoli, kdo se na tvorbě filmů nebo videí podílí. To rozvíjí nejen dovednosti, které můžou být dětem užitečné v budoucím životě, ale může je to přivést i k rozhodnutí, že si některou z těchto rolí zvolí jako svou profesi.

Roblox je v první desítce po celém světě

Pokud jde o počítačové hry, mezi ty, které děti vyhledávaly nejvíc, patřily Minecraft (22,84 %), Fortnite (6,73 %), Among Us (3,80 %), Brawl Stars (6,34 %) a Roblox (3,82 %). Roblox je stále nejvíce hraným titulem, který se nachází v první desítce her v téměř ve všech zemích. Při zkoumání podílu jednotlivých regionů jsou na první příčce v návštěvnosti herních serverů děti z Kazachstánu – 26,0 1%. Druhé místo patřilo dětem ze Spojeného království (19,40 %). Ale velmi odlišnou situaci vidíme v Indii, kde děti weby nabízející počítačové hry nenavštívily téměř vůbec (5,08 %).

Proč zkoumat, čemu se děti na internetu věnují?

„Když porozumíme a dokážeme analyzovat, o co se děti na internetu zajímají, pomůže nám to v tom, jak se zaměřit na bezpečnostní aspekty jejich chování. Budou-li rodiče vědět, jaké druhy hudby jejich dítě poslouchá, jaké má oblíbené bloggery, nebo jaké hry hraje, můžou posílit vzájemnou důvěru a vztahy. Můžou třeba natočit video pro TikTok společně. Navíc díky tomu můžou rodiče dětem pomoct, aby se samy chránily před případnými hrozbami, které na ně číhají v online světě,“ dodává Anna Larkina, odbornice na analýzu webového obsahu ve společnosti Kaspersky.

Firma Kaspersky zkoumala anonymizovaná data ze své bezpečnostní aplikace rodičovské kontroly nasbíraná za poslední rok. Průzkum Safe Kids se týká používání aplikací na zařízeních s operačním systémem Android.