Jiří Havel, Notino
Zdroj: Notino

I po pandemii se nám podařilo udržet tempo růstu, říká Havel z Notina

Co si představíte pod pojmem „moderní zaměstnavatel“? Svůj pohled nám v rozhovoru představuje Jiří Havel, HR manager z Notina, největšího e-shopu s kosmetikou a parfémy v Evropě.

Jiří Havel spolu se svým téměř čtyřicetičlenným týmem kolegů a kolegyň zodpovídá za přilákání, udržení a spokojenost zaměstnanců firmy Notino. V rozhovoru se dozvíte, jak společnost zvládla rapidní nárůst prodejů během pandemie a s ním i nutné rozšíření zaměstnanecké základny, nebo také jaký přístup k zaměstnaneckým benefitům firma volí.

Jiří Havel, Notino
Jiří Havel, HR manager Notina. Zdroj: Notino

Označil byste Notino jako „moderního zaměstnavatele“?

Z mého pohledu a porovnání z více než dvacetileté praxe jednoznačně ano. Navíc je Notino naprosto odlišná firma ve srovnání s těmi, kde jsem působil. Rychlost, dynamika, prostor pro rozhodování, možnost měnit věci a poslouchat názory ostatních, pracovat týmově. Sledujeme trendy, zavádíme inovativní řešení nejen směrem k zákazníkům, ale i dovnitř firmy a stále se snažíme zlepšovat ve všem, co děláme. Na druhou stranu Notino v posledních letech závratně rostlo, jak z hlediska businessu, tak samozřejmě i v počtu kolegyň a kolegů a sám vidím, že to tempo ještě budeme dohánět, například v oblasti systémové podpory.

Řídíte se aktuálními trendy na trhu práce? A snažíte se i přicházet s vlastními nápady?

Trh, globální i lokální trendy sledujeme, čerpáme inspiraci z různých zdrojů. Koneckonců, dnes jsme již největší e-commerce firma v oblasti zdraví a krásy v Evropě a nehodláme naše postavení opustit. Výrazně inovujeme, letos jsme například zavedli nový benefit Advanto, což je výplata téměř kdykoliv. Příští rok chceme do světa vypustit novinku, zaměstnaneckou aplikaci, která na českém trhu nemá obdoby. Například také v oblasti systémů jsme jedna z mála firem, která si řadu věcí vyvíjí sama. Navíc fungujeme opravdu rychle. To, co jinde trvá měsíce jen schválit, jsme schopni realizovat během týdne.

Co říkáte na „novinky“ typu neomezená dovolená?

Obecně novinky vítáme. Touha neustále inovovat nás v podstatě dostala tam, kde jako firma jsme. Na druhou stranu, jsme stále silně výkonová firma a poměrně výrazná část naší práce je manuální – ve skladech – a zde jsou ve srovnání s kreativními rolemi pro neotřelá řešení jisté limity. Neomezená dovolená, podobně jako třeba zkrácený pracovní týden, jsou trendy budoucnosti, vhodné pro určitá prostředí. Navíc samozřejmě realita bývá odlišná od záměru. My se snažíme inovovat v tom, co přináší hodnotu našim kolegům, a ne slepě zavádět něco, co je aktuálně módním trendem.

A jak vnímáte například sdílená pracovní místa? Máte s nimi zkušenost?

Sdílená pracovní místa jsou dle mého názoru takový nepovedený formálně popsaný hybrid. Pro nás je klíčové pracovat rychle, s intenzivní komunikací napříč firmou a mít motivované, vysoce výkonné kolegy, bez ohledu typu spolupráce. Nabízíme kratší úvazky, možnost práce mimo kancelář a další formy spolupráce, které vyhovují kultuře firmy a podpoře našeho businessu.

Během pandemie jste nabrali velké množství zaměstnanců. Jak k takové expanzi došlo?

Notino, stejně jako celý e-commerce, v době pandemie závratně rostlo a my jsme jedni z mála, kterým se podařilo nastavený trend stále držet. Pro nás je zákazník opravdu na prvním místě a snaha zrychlit celý proces nákupu, včetně doručení, znamenal nejen výrazné investice do automatizace, ale především do náboru a udržení nových kolegů. Využili jsme řady kanálů, hledali nové cesty a mimo jiné nabídli uplatnění řadě lidí z pandemií postižených oblastí, především z restauračního či hotelového sektoru. Bylo to neskutečně náročné období, včetně zavádění nových náborových kampaní a procesů, ale výsledek byl úspěšný a naučili jsme se i sami řadu nových věcí.

Notino
Notino je původně česká firma, která úspěšně expandovala do dalších evropských zemí. Zdroj: Notino

Jak jste prudký nárůst základny zvládli?

Vše v bleskurychlém tempu. Analýza potřeb, naplánování celého procesu včetně kapacit členů týmu, nastavení systémů, koordinace různých oddělení. Jedna věc je samotný nábor a druhá postarat se o nové kolegy, tak aby i oni sami nové prostředí zvládli hladce a bez problémů. Zároveň jsme se opět posunuli v týmové spolupráci, ta byla pro úspěšné zvládnutí kampaní naprostým klíčem.

Notino nabízí různé balíčky benefitů pro jednotlivé skupiny zaměstnanců. Co vás k tomu vedlo?

Notino má v rámci společného rámce dva lehce odlišné světy: logistiku, tedy sklady, a office oddělení spojené s retailem. Potřeby obou provozů jsou poměrně odlišné, stejně jako očekávání kolegů v daných týmech. Snažíme se nacházet vhodné cesty, které budou motivovat naše kolegy a zároveň nám pomohou udržet naše hospodaření v růstové fázi.

Jak se od sebe balíčky benefitů liší?

Ty rozdíly nejsou nijak závratné, týkají se především systému odměňování a pak délky dovolené, hodnoty stravenek, logicky možnost využívat home office, což ve skladu přes výraznou automatizaci opravdu nedokážeme. Nicméně fungujeme v rámci jednotného rámce a světa Notino. Posloucháme názory našich lidí a snažíme se jim přizpůsobovat. Právě náš velký tým čítající více než dva tisíce kolegů v řadě zemí celé Evropy je klíčem k našemu úspěchu.

Chystáte v rámci benefitů nějaké změny?

Do budoucna plánujeme v souladu s naší vizí a kulturou větší personalizaci, stejně jako u zákazníků. V příštím roce chystáme zavedení benefitního systému formou moderního řešení cafeterie. Jedná se o personalizovanou nabídku zaměstnaneckých výhod, kdy každý zaměstnanec dostává balíček bodů – respektive peněz – a sám si vybírá, na jaké benefity svůj rozpočet vyčerpá. Někdo preferuje více volna, někdo více stravenek, volba je na každém ze zaměstnanců.


Zajímají vás podrobnosti o Notinu a jeho přístupu k zaměstnancům ve vztahu ke vzdělávání? Pak si nenechte ujít EduFestival, kde Jiří Havel spolu s dalšími zajímavými řečníky vystoupí. Akce se koná 4. října v Praze. Hlavním tématem je talentúspěch a vzdělávání. Festival je pro účastníky zdarma a zaměřuje se na středoškoláky, rodiče i učitele. Kompletní program najdete na webových stránkách EduFestival.cz.