books
Pixabay

Kniha jako nástroj marketingu. Jak se využívá?

Kvalitní marketingová strategie může firmám přinést velký náskok před konkurencí. Podnikatelé, kteří mají filipa, proto na marketingu nešetří a nebojí se využívat jeho tradiční i netradiční nástroje. Jeden z těch méně běžných, ale velmi užitečných prostředků, je publikace knih. Příkladů úspěšného využití knihy jako marketingového nástroje je spousta. V tomto článku představujeme výběr čtyř zajímavých příkladů, se kterými jsme se na současném trhu nebo v historii setkali.

Ačkoliv vydávání knih není součástí marketingového mixu každé značky, je rozšířenější, než se na první dobrou může zdát. V některých případech dokonce knihy začínají žít „vlastním životem“ a poté si je už téměř nikdo nespojuje s původní značkou. V jiných případech jsou součástí budování osobního brandu celebrit a fanoušci je nevnímají jako pouhý prostředek, jak na sebe upoutat další pozornost nebo vydělat kačky navíc, ale vidí v nich i přidanou hodnotu, která je k dané osobnosti láká. Pokud je kniha kvalitně napsaná, zákazníci dokážou blahosklonně přivřít oči a nevnímat, že se jedná o součást reklamy.

1. Guinessova kniha rekordů (Guinessovy světové rekordy)

Zdroj: Guinessworldrecords.com

Velmi pravděpodobně znáte irský klenot Guiness, tmavé pivo s nasládlou chutí a krémovou čepicí. Ale spojili jste si někdy tuto světoznámou značku piva s pravděpodobně ještě slavnější Guinessovou knihou rekordů?

V roce 1954 se tehdejší generální ředitel dublinského Guinessova pivovaru Hugh Beaver pohádal se svými kolegy myslivci o tom, které lovné ptactvo je v Evropě nejrychlejší. Tento spor ho přivedl k myšlence, že dosud neexistuje zdroj informací, který by podobné hospodské hádky spolehlivě rozřešil. Proto zadal bratrům Norisovi a Rossovi McWhirterovým, kteří v té době založili v Londýně informační agenturu, aby nashromáždili informace pro knihu, která by podobné informace obsahovala. První Guinessova kniha rekordů vyšla v srpnu 1955 v nákladu tisíc výtisků. Rychle získala na popularitě a dodnes je jednou z nejprodávanějších knih světa. Guinessova kniha si začala žít vlastním životem a mnoho lidí si dnes ani neuvědomuje původní spojení s pivovarem.

2. Backend Stories od Škoda IT

Zdroj: Databazeknih.cz

V domácím prostředí jsme se setkali s počinem automobilky Škoda AUTO a jejího IT oddělení. Mezi lety 2017 a 2019 vydali čtyřdílnou povídkovou edici Backend Stories. Sci-fi povídky na zakázku sepsali oceňovaní čeští spisovatelé Petr Stančík, František Kotleta, Julie Nováková a Ondřej Neff.

Vědeckofantastické povídky jsou provázané s prostředím oddělení Škoda IT, které má v knihách k dispozici ty nejmodernější technologie a pomáhá zachraňovat svět. Hlavním cílem Backend Stories bylo vybarvit oddělení v superhrdinském světle a nalákat tak do něj nové zaměstnance. První kniha série vyhrála Cenu personalistů za nejlepší HR projekt roku 2018.

3. Merch

Celou samostatnou kategorií, ve které bychom našli haldu příkladů, jsou knihy, které se vydávají v návaznosti na úspěšnou hru, seriál nebo film. Buďto se vydávají zároveň jako vhodný doplněk, nebo slouží k uhašení žízně fanoušků, kteří po skončení díla stále prahnou po nějakém přídavku.

Pro zajímavost můžeme vypíchnout například dvě kuchařky ze sci-fi a fantasy světa. První je oficiální kuchařka počítačové hry World of Warcraft z roku 2017. Fanoušci si podle ní mohou připravit třeba křupavá netopýří křidélka, krkavčí jednohubky nebo vyčarované manové bochánky. Loni vyšla také oficiální kuchařka Vetřelce. V ní zase fanoušci najdou recepty na avokádové Xenomorfí vajíčka nebo quiche s Chestbursterem. Proti gustu…

Recept na Xenomorfí vajíčka. Zdroj: Xzone.cz

4. Biografie

Zdroj: Amazon.com

Další širokou kategorií, která se v určitém smyslu pojí s marketingem, jsou biografie. Není nic výjimečného, že lidé ještě za svého života vydávají knihy o sobě a svých úspěších za účelem budování osobního brandu. Příkladem mohou být knihy mladých influencerů nebo YouTuberů, které před Vánoci rodiče zběsile vykupují jako dárek pro své pubertální ratolesti.

Příklad z trochu odlišného soudku, který se navíc propojuje i s předešlou kategorií, jsou biografie fiktivních postav. Konkrétně můžeme zmínit například knihu Sterling’s Gold: Wit and Wisdom of an Ad Man navazující na americký kultovní seriál Mad Men. Pořad vycházel mezi lety 2007 a 2015 a patří mezi nejoceňovanější seriály americké televize. Kniha představuje memoár slavné fiktivní postavy Rogera Sterlinga a je plná vtipných anekdot a citátů ze seriálu.

Pokud vás zaujalo pojetí knihy jako marketingového nástroje, přečtěte si také náš článek o marketingových kampaních vázaných k letošnímu Dni matek, kde zmiňujeme i milostnou novelu od fastfoodového řetězce KFC. A pokud vás napadají další zajímavé příklady, které by stálo za to zmínit, neváhejte se nám ozvat do komentářů.