Suzaku
Zdroj: Nippon Foundation

Kontejnerová loď řízená umělou inteligencí uplula rekordních 790 km

Velká kontejnerová loď Suzaku úspěšně plula pod kontrolou umělé inteligence. Plavba dlouhá 790 kilometrů začala a skončila v přeplněném Tokijském zálivu, kterým denně propluje i 500 lodí.

Japonská nadace Nippon Foundation, která zastřešuje více než třicítku firem, si dala za cíl učinit z Japonska premianta v oboru autonomního provozu a řízení lodní dopravy. Na začátku března už po páté úspěšně otestovala autonomní řízení kontejnerové lodi Suzaku, tentokrát v oblasti s velmi hustým lodním provozem.

Obtížná navigace

Loď Suzaku měří 95 metrů a má nosnost 749 tun. Navigovat tak velkou loď přetíženou oblastí není žádná legrace. Potřebuje najít optimální cestu mezi až stovkami jiných subjektů, které se pohybují každý jinou rychlostí po své vlastní trajektorii. Velké lodě navíc reagují na změnu směru s větším či menším zpožděním, a proto je potřeba veškerá rozhodnutí činit s dostatečným předstihem.

Obecně platí, že námořní doprava je poměrně bezpečná, i tak ale plavební společnosti každý rok ztratí průměrně 50 velkých lodí, přičemž pouze asi pětina těchto ztrát je způsobena extrémními povětrnostními jevy. Finančním a další ztráty, které jsou za každou takto ztracenou lodí, jsou enormní.

Autonomní řízení

Samořiditelné lodě, vybavené nejrůznějšími senzory, panoramatickým viděním a softwarem pro hluboké učení, schopným označovat, sledovat a předpovídat pohyby velkého počtu jiných plavidel v chaotickém, ale pomalu se pohybujícím prostředí, by se mohly nakonec ukázat jako bezpečnější, levnější, přesnější a dostupnější než chybující námořníci.

Technologie, kterou Nippon Foundation vyvíjí, je první svého druhu na světě. Její autoři proto doufají, že se stane i základem pro vytvoření mezinárodních pravidel pro plně autonomní navigaci. Nadace si stanovila rok 2025 jako milník pro zahájení komerčního využití autonomních lodí. Současně odhaduje, že pokud se do roku 2040 povede převést polovinu lodí plavících se pod japonskou vlajkou na plně autonomní řízení, bude to mít pro zemi pozitivní ekonomický přínos blížící se 8 miliardám amerických dolarů.

Zdroj: Nippon Foundation