Microsoft
Zdroj: Sam Pak, Unsplash

Microsoft roste. Máte přehled o tom, jaká herní studia vlastní?

Microsoft je známý nejen díky operačnímu systému Windows, konzoli Xbox, ale také jako jeden z největších producentů videoher. Která herní studia pod něj patří a která bude vlastnit?

Během loňského roku se součástí společnosti Microsoft stala Bethesda Softworks. Jenže neuběhl ani rok a softwarový obr kupuje další společnost. Celá jeho videoherní oblast působení se nyní dá rozdělit na tři hlavní části: Xbox Game Studios, Bethesda Softworks a zatím na schválení vyčkávající Activision Blizzard. Celkový seznam zahrnuje více než 60 různých značek napříč žánry.

Struktura herních studií společnosti Microsoft. Zdroj dat: Microsoft, Activision Blizzard. Zpracoval: Jan Záveský

Xbox Game Studios

Do této skupiny spadají kromě studií založených přímo Microsoftem i ta, která postupně koupil. U některých bohužel není veřejně známá pořizovací cena. Patří sem tituly jako Halo: Infinite, Gears of War, Devil May Cry, Forza nebo fenomén Minecraft. Mezi připravované tituly patří The Outer World 2, Avowed nebo pokračování závodního simulátoru Forza Motorsport.

Pod Xbox Game Studios spadají: 343 Industries, Compulsion Games (koupeno v roce 2018), Double Fine (koupeno v roce 2019), Inxile Entertainment (koupeno v roce 2018), Mojang Studios (koupeno v roce 2014 za cenu 2,5 miliardy dolarů), Ninja Theory (koupeno v roce 2018), Playground Games (koupeno v roce 2018), Rare (koupeno v roce 2002 za cenu 375 milionu dolarů), The Coalition, The Initiative, Turn 10 Studios, Undead Labs (koupeno v roce 2018), World´s Edge, Xbox Games Studios Publishing a Obsidian Entertainment.

Bethesda Softworks

Microsoft za celou společnost Bethesda Softworks zaplatil 7,5 miliardy dolarů (přibližně 160 miliard korun). Oznámení o nákupu přišlo na podzim 2020, ale celá akvizice skončila až v roce 2021. Nejznámější značky z produkce jsou fantasy série The Elder Scrolls nebo postapokalyptický Fallout. Zároveň stojí za dnes už kultovními střílečkami jako Doom a Wolfenstein. Z aktuálně vyvíjených her stojí za zmínku hlavně sci-fi Starfield a akční adventura GhostWire: Tokyo. Dělí se na osm studií.

Bethesda Softwork se dělí na: Alpha Dog Games, Arkane, Bethesda Game Studios, Id Software, MachineGames, Roundhouse Studios, Tango Gameworks a Zenimax Online.

Activision Blizzard

Nejnovější přírůstek v herním odvětví Microsoftu, který nákup oznámil letos 18. ledna. Za společnost zaplatí stěží představitelných 68,7 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Akvizice ještě musí projít schválením Federální obchodní komise, která má případně zabránit vzniku monopolu. Předpokládané datum dokončení je konec fiskálního roku 2023, ten končí v červnu téhož roku.

Společnost se stejně jako Bethesda Softworks skládá z několika studií. Na svém kontě má například tituly StarCraft, World of Warcraft nebo sérii Call of Duty. Za zmínku stojí i mobilní hit Candy Crush. Také jde o tvůrce dříve velice populárního RPG Diablo z roku 1997. V současnosti pracují na Diablo 4 a Overwatch 2, které podle dostupných informací nevyjdou dříve než v průběhu příštího roku.

Součástí společnosti jsou studia: Beenox, Blizzard entertainment, High Moon Studios, Infinity Ward, King, Raven Software, Sledgehammer games, Toys for Bob a Treyarch.

Pokud Federální obchodní komise proti převzetí nebude nic namítat, Microsoft se stane třetí největší herní společností na světě. Společnost si od převzetí slibuje rozšíření nabídky pro svoji službu Game Pass, kde je po zaplacení poplatku dostupná knihovna her. Tím si upevní svoji pozici mezi hráči na konzolích, mobilních telefonech a počítačích.

Zdroj: Microsoft, Activision Blizzard, The Verge