Zdroj: VWCV Classic Vehicles

Volkswagen vzkřísil unikátní vůz T1. Poradí si v nejnáročnějším terénu

Společnosti VWCV Classic Vehicles se po šedesáti letech podařilo zrenovovat speciálně upravený vůz Half-track Fox, který dokáže zdolat i hluboce zasněžený terén.

Dnešní Volkswagen Transporter je již 7. generací vozu, který se začal vyrábět v roce 1950, kdy se stal jedním ze symbolů hippies. Zanedlouho vznikl také originální model, který si poradí s každým terénem, známý jako Half-track Fox.

Dodávkové automobily mají řadu způsobů využití, jedním z nejrozšířenějších je schopnost odvézt až dvakrát více osob než v běžném osobním autě. I proto se u Volkswagenu této řadě vozů přezdívá „Bulli“, tedy jménem, které vzniklo spojením slov „bus“ a „lieferwagen“ (dodávkový vůz).

Z dodávky alpským specialistou

Jeden konkrétní Bulli první generace byl vyroben v závodě v Hannoveru v květnu 1962 a poté odeslán svému kupci do Rakouska. Po krátké době života jako normální T1 se tam v rukou vídeňského mechanika Volkswagenu proměnil v alpského specialistu. Kurt Kretzner přestavěl Bulli na vozidlo se čtyřmi nápravami – dvě z nich byly vybaveny řetězovým pohonem a dvě řídily vozidlo pomocí dvojitých pneumatik. Vznikl Bulli, který je z technického hlediska pravděpodobně nejneobvyklejším a současně nejvíce off-roadovým T1 všech dob. Dostal jméno Half-track Fox.

Kurt Kretzner byl nadšený lyžař. Uvědomil si, že v horských oblastech Rakouska je nedostatek dodávek s nadstandardními terénními schopnostmi. Tedy auto, které by ocenil každý alpský chatař, myslivec, lesník, vlekař i nejrůznější opraváři. Protože žádné vyhovující továrně vyráběné vozidlo nenašel, rozhodl se, že si je postaví sám. A jako základ si zvolil právě T1. Vyrobil nakonec ale jen dva vozy s touto úpravou.

Pod oranžově lakovanou karoserii Bulli umístil vpředu řízená dvojitou nápravu s dvojitými 14palcovými pneumatikami s hrubým běhounem a vzadu další dvojitou nápravu s řetězovým pohonem. Řetězy namontoval na 13palcová kola a vlastní konstrukci z hliníkových prvků s pryžovými bloky o tloušťce dva centimetry. Díky dvojitému řízení přední nápravy byl poloměr otáčení menší než 10 metrů. Každé kolo bylo opatřeno brzdou. Automatický samosvorný diferenciál zajišťoval rovnoměrně rozložený pohon vpřed i v hlubokém sněhu. K tomu T1 čerpal sílu ze svého standardního motoru 25 kW/34 k o objemu 1 192 centimetrů krychlových. Half-track Fox dosahoval maximální rychlosti 35 km/h.

Cesta k renovaci Half-track Fox

V průběhu let byl model k vidění jen zřídka. V roce 1985 se naposledy objevil ve Vídni, než jej na počátku 90. let koupilo Muzeum Porsche v Gmündu. Později vozidlo přešlo do vlastnictví BulliKartei e.V., klubu milovníků první generace Bulli, který se v roce 2005 pokusil o obnovu vozu. To se jim však nepovedlo.

Na konci roku 2018 přišel čas společnosti VWCV Classic Vehicles, který si stanovila za cíl uvést Half-track Fox znovu do provozu. Odborníci na klasická vozidla zahájili pečlivý proces restaurování. Šedesát let starou karoserii zbavili laku, opravili, opatřili katodickým nátěrem a přelakovali do původního oranžového odstínu. Stejně pečlivě se restaurátoři věnovali i všem mechanickým částem. Co se týče interiéru, zde si tým mohl dovolit dát volný průchod své kreativitě, neboť neexistovaly žádné přesné specifikace.

V únoru 2022 pak konečně nadešel čas – Half-track Fox si opět prorazil cestu sněhem a prokázal, že náročné alpské podmínky pro něj stále nejsou ani tou nejmenší překážkou.

Zdroj: VWCV Classic Vehicles