swopi
Swopi

Brněnské Swopi posunuje seznamování do digitální doby

Předávání kontaktů by mělo být jednoduché jako facka. Za tím si stojí dvojice mladých brněnských startupistů, Ondřej Malík a Lars Dittinger, kteří na trh v loňském roce uvedli Swopi – malou kulatou samolepku, která v sobě skrývá digitální vizitku.

Swopi
Nálepka s digitální vizitkou. Zdroj: Swopi

Na Swopi se dá nahrát vše, co má odkaz

Swopi se obvykle nalepuje na zadní stranu telefonu nebo na jiný předmět, který má člověk stále u sebe. Na vizitku, kterou obsahuje, si člověk může uložit prakticky všechny důležité kontaktní údaje. Předdefinované jsou nejčastěji užívané sociální sítě (například Instagram, Facebook, LinkedIn) a kontakty (telefonní číslo, e-mail, kontaktní karta, web). Do Swopi se dá také uložit odkaz na oblíbenou hudbu (Apple Music, Soundcloud, Spotify), vlastní tvorbu (YouTube, Behance) nebo platební brány (Paypal). Využitelnost nálepky je ale mnohem širší. Dá se na ni nahrát prakticky cokoliv, co má odkaz, například i jídelní lístek. Tvůrci navíc pracují na rozšíření – brzy bude přes Swopi možné sdílet i soubory z Excelu a v PDF formátu.

Papírové vizitky brzo skončí v koši

Myšlenka na zjednodušení předávání kontaktů se v hlavách zakladatelů zrodila už před třemi lety. „Poprvé nás napadlo, že předávání kontaktů by mělo být mnohem jednodušší a přesnější, když jsme jednou potkali holky na party a špatně jsme si opsali jejich čísla,“ vypráví Ondřej Malík, CEO a spoluzakladatel Swopi.

Oba zakladatelé v té době začínali se svým soukromým podnikáním a potřebovali si opatřit vizitky, které by rozdávali novým klientům. Časem ale zjistili, že je to značně neefektivní – vizitky představovaly plýtvání papírem a financemi a na rozdané vizitky se ani nikdo neozýval.

„Došlo nám, že naše těžce zaplacené vizitky pravděpodobně skončily zmačkané v koši. Sedli jsme si proto ke stolu a začali navrhovat. Chtěli jsme předávání kontaktů co nejvíce zjednodušit,“ popisuje Malík.  Tvůrci měli jasno v tom, že jejich nápad chtějí spojit s telefony, které má téměř každý neustále u sebe. Nakonec vymysleli Swopi, bezkontaktní digitální vizitku.

Swopi
Spoluzakladatelé projektu Ondřej Malík a Lars Dittinger. Zdroj: Swopi

Výhody digitálu

Od papírové vizitky se Swopi liší hned několika vlastnostmi. Především se jedná o rychlejší, levnější a ekologičtější řešení. Klasických vizitek si do startu podnikatelé musí vytisknout stovky. Nálepku Swopi stačí zakoupit jen jednou a zákazník ji má napořád. Odpadají s ní také mnohé komplikace, které papírové vizitky přináší. „Když někdo nastoupí k vám do zaměstnání, vytisknete pro něj vizitky a on následně dá výpověď, můžete vizitky vyhodit. Takové problémy se Swopi nehrozí,“ říká Malík.

Papírové vizitky navíc neplní potřeby dnešního digitálního světa. V mnoha situacích nestačí předat pouze telefon, email nebo web. Většina lidí má dnes několik účtů na sociálních sítích, odkazy a soubory, které chce sdílet s okolím – a přesně to Swopi umožňuje. Dalším bonusem je bezkontaktnost, která se vyplatí z hygienického hlediska. A v době koronavirové dvojnásob.

Nálepka se kromě běžného mezilidského seznamování hodí především v byznysu. „Naším typickým zákazníkem je například obchodní asistentka, která může přes Swopi okamžitě nasdílet svoje kontakty a odkázat na svoji práci a sociální sítě. Nálepku dále využívají malí a středně velcí podnikatelé v barbershopech, květinářstvích a dalších podnicích, kde ji mohou využít i jako platební metodu, “ popisuje Malík.

Technologie jako u digitální platební karty

Swopi využívá technologii NFC (near field communication), která umožňuje rychlou, snadnou a zabezpečenou formu interakce s ostatními telefony. Při dotyku nebo přiblížení nálepky k zařízení s NFC se automaticky spustí komunikace mezi čipem a telefonem. Mobil přijme informace o účtu, které uživateli zobrazí ve výchozím prohlížeči a příjemce si je pak může uložit.

K používání tedy stačí, aby oba uživatelé měli zapnuté NFC. „Všechny iPhony od modelu X a výše mají NFC továrně vždy zapnuté. Stejně tak ho má zapnuté většina lidí s Androidy, protože běžně platí v obchodě telefonem přes platební terminál – a ten využívá stejnou technologii,“ vysvětluje Malík.

Zdroj: Swopi

Profil vytvoříte do minuty

Důležité je také zmínit, že k předání kontaktu stačí pouze jedna samolepka, nemusí ji mít oba lidé, kteří se seznamují. Swopi navíc nevyžaduje instalaci žádné aplikace, čímž se brněnský vynález liší od zahraniční konkurence.

„Zákazníky nezdržujeme vyhledáváním nebo instalací aplikace, kterých mají v telefonu už tak dost. Předávání kontaktů má být jednoduché jako facka. Když vám Swopi dorazí a poprvé si chcete nastavit svůj profil, prostě k nálepce přiložíte telefon a ta vás okamžitě přesměruje na registraci. Celý proces nastavení profilu zvládnete do minuty,“ popisuje Malík.

Konkurence, mezi kterou patří americký Popl, vyžaduje instalaci aplikace, a navíc v sobě skrývá omezení počtu odkazů a zpoplatnění rozšíření služby. U Swopi je to jinak. Za jednu nálepku zákazník zaplatí jednorázově 450 korun a později už má všechny ostatní funkce zdarma, včetně neomezeného počtu kontaktů.

Funkce a zabezpečení Swopi

Tvůrci mysleli na user experience a motivaci k navazování nových kontaktů. „Čím více „swopnutí“ máte, tím lepší emoji získáte. Je to náš nejoblíbenější perk. Uživatel tuto funkci vidí jako počítadlo „swopnutí“, které zaznamenává, kolikrát jste si s někým vyměnil informace,“ říká Malík.

Produkt obsahuje také speciální funkci Swopi Link, která uživatele okamžitě přesměruje na jakýkoliv odkaz, aniž by někdo jiný viděl celý profil. Pokud tedy uživatel chce sdílet jen vybrané údaje, může.

Vedle toho je zařízení i dál zabezpečené. Není možné, aby někdo kontakty získal neoprávněně. „Bezpečnost uživatelů je naší prioritou a Swopi jsme maximálně zabezpečili. Naše platforma nesbírá data o uživatelích a všechny čipy jsou uzamčené a zašifrované. Všechny sociálně sítě sdílíte pouze pomocí zadání přezdívky nebo odkazu. Do Swopi nikdy nezadáváte žádná hesla od svých účtů, ani jiné citlivé informace,“ vysvětluje Malík.

Swopi se vyrábí v různých designech. Zdroj: Swopi

Hit sociálních sítí

Swopi dosáhl značného úspěchu na sociálních sítích. Například na TikToku získaly videa s malou kulatou nálepkou miliony zhlédnutí. „Na většině videí na této síti se tancuje nebo v nich hraje hudba. Když pak lidem ve feedu vyskočil Swopi, byla to pro ně změna,“ popisuje Malík. Několik virálních zásahů se Swopi podařilo i na Instagram Reels a na YouTube Shorts, což je betaverze alternativy dvou zmíněných sociálních sítí.

Brněnští startupisté mají se Swopi velké plány. Už nyní spolupracují s distributory, rostou do dalších malých a středně velkých podniků a expandují na jiné kontinenty. Zároveň autoři vyvíjejí i nový produkt, který brzy představí. „Budoucnost vidíme v nových, chytrých produktech, které budou lidem usnadňovat každodenní život,“ uzavírá Malík.