product placement ve filmu
Pixabay

Deset příkladů, kdy film posloužil jako nástroj marketingu

Filmy jsou velmi oblíbeným nástrojem marketingu. Nabízí totiž kreativní formu propagace produktů a služeb a dokážou oslovit velkou část cílového publika. Takzvaný product placement, tedy úmyslné zviditelnění konkrétního produktu ve filmech, se dá najít takřka v každém druhém filmu. V tomto článku vás seznámíme s výběrem deseti zajímavých příkladů.

product placement ve filmu
Zdroj: Pixabay

Možná vás překvapí, že product placement je skoro stejně starý jako film samotný a objevil se už v éře němých snímků. Film Den praní ve Švýcarsku od bratří Lumièrů z roku 1896, který propaguje značku mýdla Lever Brother, je jedním z prvních případů. V Hollywoodu se ale naplno rozjel až v 80. letech minulého století.

1. E. T. Mimozemšťan (1982)

Průlom v product placementu znamenal film E. T. mimozemšťan z roku 1982. V tomto kultovním sci-fi snímku od Stevena Spielberga si mimozemský návštěvník zamiloval arašídovou pochoutku Reese’s Pieces od značky Hersheys a odstartoval tak zběsilou vlnu reklamy v hollywoodských filmech.

2. Top Gun (1986)

V roce 1986 vstoupil do kin film Top Gun, který zobrazuje práci vojenských stíhacích pilotů. Kromě toho, že Top Gun učinil z Toma Cruise hvězdu světových rozměrů, velmi dobře posloužil jako propagace americké armády a inspiroval tisíce diváků k narukování. Snímek přitáhl do armády tolik lidí, že rekrutéři museli přesouvat konkurzy do velkých hal.

3. James Bond alias král product placementu (1962 – současnost)

Notoricky známý příklad product placementu jsou filmy s Jamesem Bondem, které jsou reklamou přímo prošpikované. Těžko si lze představit Agenta 007 bez luxusních aut, doplňků nebo sklenky alkoholu. V průběhu myriády filmů se britský agent projel například Aston Martinem, BMW, Rolls Roycem, Bentleym, Fordem nebo Lotusem, nosil hodinky značky Rolex nebo Omega, upíjel Jacka Danielse, vodku Belvedere a Smirnoff nebo pivo Heineken. Ve čtyřiadvaceti bondovkách se propagovaných značek vyskytly (minimálně) desítky.

4. Trosečník (2000)

Dobrodružné drama Trosečník z roku 2000 s Tomem Hanksem se stalo propagací přepravní společnosti FedEx. Firma se toho nejdříve zdráhala, protože je ve filmu v podstatě důvodem pro ztroskotání jejich zaměstnance, ale nakonec změnila názor. Část filmu se pak natáčela v jejich hlavním sídle. Kromě toho Trosečník obsahuje také ikonického Hanksova tichého společníka, basketbalový míč od značky Wilson.

5. Já, robot (2004)

Product placement může mít několik forem. Buď se produkt jen nenápadně „mihne v pozadí“, nebo se stane přímou součástí scénáře a postavy o něm mluví, případně dokonce hodnotí jeho kvalitu. Druhý způsob využila obuvní společnost Converse ve sci-fi snímku Já, Robot z roku 2004. Film se odehrává v budoucnosti a Will Smith se v něm několikrát chlubí „retro“ botami, které se v reálu zrovna prodávaly na trhu.

Zdroj: Pixabay

6. Zahulíme, uvidíme (2004)

Ulítlá komedie, která se v originále jmenuje Harold & Kumar Go to White Castle, je jednou velkou reklamou na tento americký fast foodový řetězec. Dva zhulení kamarádi ve filmu překonávají bláznivé překážky s cílem dostat se k vytouženému čtvercovému hamburgeru.  Po premiéře tohoto filmu oblíbenost White Castlu značně vzrostla, přestože za to, aby se stal součástí filmu, řetězec neutratil ani dolar.

7. Transformers (2007-2017)

Filmová série sci-fi akčních filmů Transformers se dá považovat za řetězec reklam automobilky General Motors. Například postava ikonického Bumblebeeho zvedla prodeje Chevroletu Camaro ve žluté barvě, který byl do té doby jeden z nejméně oblíbených modelů. Série ale obsahuje obrovské množství dalších značek. Například do třetího dílu se nacpalo 70 různých brandů, ve čtvrtém se jich objevilo 55.

8. Stážisti (2013)

V komedii Stážisti z roku 2013 Owen Wilson a Vince Vaughn divákům v podstatě během dvou hodin ukazují, jak je Google úžasná firma. Mírně znepokojivé je ale to, že Google film nesponzoroval a získal tak v podstatě obrovskou reklamu zdarma. Společnost dovolila tvůrcům, aby se film natáčel v jejich kampusu a reální zaměstnanci firmy si navíc ve filmu zahráli jako kompars.

9. Captain America: Návrat prvního Avengera (2014)

V marvelovském snímku Captain America: The Winter Soldier z roku 2014 se hlavní protagonista společně s Black Widow ocitne v Apple storu. Scarlett Johansson se na Macu snaží vyhledat informace, které jim mají pomoct naplánovat další kroky a Chris Evans si u toho povídá se zaměstnancem Applu, který je ohromený jeho muskulaturou. Tato scéna vcelku hladce zapadla do děje filmu, ale i tak je dost výrazná na to, aby si jí divák všiml. Společnost Apple techniku product placementu využívá velmi hojně. Nejznámějším příkladem je pravděpodobně drama Forrest Gump (1994), ve kterém hlavní postava do tohoto technologického giganta investuje.

10. LEGO příběh (2014) a LEGO Batman film (2017)

LEGO movie představuje 100 minut dlouhý product placement dánské společnosti LEGO, která se specializuje na výrobu známých kostičkových stavebnic. Animovaný film s postavičkami vyrobenými z lega si diváky získal a sklidil pochvaly za povedený vizuál a dobrý smysl pro humor. Firmě díky prvnímu filmu vzrostly tržby, a tak se o tři roky pustila do dalšího dílu s Batmanem.

Reklama je všudypřítomná a někdy dokáže člověka otravovat jako bzučící komár, který ne a ne umřít. Filmy a seriály, podobně jako knihy,  ale reklamám nabízí útočiště, kde se můžou nenápadně schovat a oslovit publikum nenásilnou cestou. Ovšem za předpokladu, že nepůsobí jako pěst na oko. Dá se říct, že to se daří spíše v zahraničí – v tuzemsku jde většina značek přímo na věc a snaží se svá sdělení divákům nacpat hlava nehlava. Na český product placement se zaměříme v dalším článku.