internet věcí, hodinky
Pixabay

Internet věcí se v Česku využívá stále více, ale málokdo mu rozumí

Chytré spotřebiče a další smart zařízení, která patří do internetu věcí (IoT), se stávají běžnou součástí vybavení českých domácností. Zařízení Češi vybírají podle přínosu a ceny, bezpečnost ale neřeší. Vyplývá to ze společného průzkumu společností Seznam.cz a ESET.

Internetem věcí (Internet of Things) se obecně označuje síť zařízení, která se dokážou propojit s jinými, vyměňovat si data a lze je na dálku ovládat. Mezi taková zařízení patří například senzory, chytré spotřebiče nebo hodinky.

IoT
Zdroj: Pixabay

Jaká chytrá zařízení si Češi kupují?

Chytrá zařízení internetu věcí vlastní, podobně jako vloni, téměř tři čtvrtiny (69 %) Čechů. Nejčastěji bychom v českých domácnostech narazili na takzvané wearables (40 %), tedy zařízení, která se nosí přímo na těle. Patří mezi ně například hodinky, sluchátka, přívěsky, chytré boty a podobně.

Dále jsou oblíbené chytrá audio-vizuální zařízení (35 %) a smart příslušenství k osobnímu počítači, jako jsou tiskárny či skenery (32 %). O tyto prvky v domácnosti mají jednoznačně zájem mladší uživatelé od 15 do 34 let, v této věkové skupině je vlastní 81 % uživatelů. Naopak v kategorii nad 55 let je vlastní jen polovina lidí.

Chytré spotřebiče, kterým nerozumíme

Velice oblíbené jsou také chytré spotřebiče jako lednice, robotické vysavače či inteligentní pračky. Vlastní je téměř třetina lidí. Chytré systémy využívá necelá čtvrtina lidí v autech a pětina má takto vybavenou domácnost (například termostaty či chytrým osvětlením).

Samotný termín Internet of Things ale překvapivě chápe či zná jen 20 procent respondentů, a to včetně těch, kteří podobné vybavení vlastní. „Pokud nevíme, co to je a jak taková zařízení fungují, je nepravděpodobné, že bychom je dokázali efektivně a bezpečně využívat,“ říká Darek Pikálek, analytik společnosti Seznam.

Ovládání IoT

Podstatou chytrých zařízení je možnost ovládat je, respektive s nimi komunikovat na dálku. Nejčastěji lidé využívají aplikaci (71 %), desetina pak využívá online portál v prohlížeči. Část (13 %) respondentů uvádí, že je nijak neovládá. 

Pro bezpečný provoz chytrého spotřebiče je klíčové, jakou si uživatel zvolí ovládací aplikaci. Necelá desetina riskuje, když aplikaci vyhledává na internetu. „Z hlediska bezpečnosti je ideální, pokud uživatel aplikaci stahuje z oficiálního obchodu – tedy App Store nebo Google Play. Část uživatelů si však stahuje aplikaci z oficiálních webových stránek výrobce, což lze doporučit jen u opravdu důvěryhodných značek. V oficiálním obchodu aplikace projde alespoň základní bezpečnostní kontrolou a jako uživatel máte jistotu, že v době kontroly neobsahovala žádné rizikové prvky,“ popisuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESET. „Důvodem, proč uživatelé nestahují ovládací aplikaci z oficiálního obchodu, může být to, že preferují levné chytré spotřebiče z Číny. To s sebou ovšem nese riziko absence její základní kontroly třetí stranou.“

Důležité je připojení i aktualizace

Chytrá zařízení pracují s řadou dat a jsou propojená s dalšími, která mohou být poměrně citlivá. Experti proto upozorňují, že je důležité si chytré spotřebiče adekvátně nastavit. 

„V první řadě je vhodné mít doma vytvořené vícero sítí a IoT zařízení připojovat k jiné síti než počítače
a telefony. Takto ale podle dat postupuje jen 5 % lidí. Většina lidí používá jen jednu síť. Dále je nutné všechna zařízení aktualizovat, což údajně dělá 39 % Čechů. Pětina pak aktualizuje některá a čtvrtina se spoléhá na automatické aktualizace,“ říká Dvořák. „Alarmující pro mě osobně je, že desetina lidí neaktualizuje vůbec, protože to nepovažuje za důležité nebo neví jak na to.“ Experti si ale pochvalují, že mírně (o 8 %) stoupl počet uživatelů, kteří aktualizují všechna zařízení.

IoT
Zdroj: Pexels

Vybíráme podle funkcí. Ale co bezpečnost?

Na trhu existuje nepřeberné množství chytrých zařízení. Češi nejčastěji vybírají podle atraktivity funkcí (55 %), ceny (53 %) a pověsti výrobce (47 %). Bezpečnost zařízení a dostupnost aktualizací předem zvažuje jen pětina zákazníků. Třetina považuje používání chytrých zařízení za pohodlnější a necelá pětina si je koupila, aby šetřila náklady.

Tři čtvrtiny uživatelů považují své chytré zařízení za bezpečné. A to přesto, že 60 % lidí neví jistě, jaká data konkrétní zařízení shromažďuje, a 75 % neví, jak se s jejich daty nakládá. „Problém je také v tom, že tyto informace nejsou snadno dostupné. V minulém roce jsme se uživatelů ptali, zda se o to, jak výrobce s daty nakládá, zajímají. Zajímalo by to 38 % lidí. Výrobci ovšem tato data nijak výrazněji neprezentují,“ vysvětluje Pikálek.

 Jen čtvrtina uživatelů se domnívá, že zařízení nelze nijak zneužít. „Většina uživatelů si je vědomá, že zařízení lze nějak napadnout. Například polovina si myslí, že data z těchto spotřebičů lze prodat. Jako další možné incidenty uváděli respondenti sledování domácnosti, zapojení do botnetu nebo rozesílání spamu. „Se všemi případy už jsme se v minulosti setkali. Ačkoli to mnoha uživatelům zní jako sci-fi – vaše lednice opravdu může těžit bitcoiny nebo rozesílat spam,“ potvrzuje Dvořák. „Není pravda, že by jakékoli údaje o vaší domácnosti byly bezcenné. Proto vždy apeluji na uživatele, aby bezpečnostní aspekt při nákupu zařízení nepodcenili.“

Doporučení, jak využívat IoT bezpečně:

  1. Vyberte si výrobce, který podporuje zařízení po co nejdelší dobu. Přednost by měly mít renomované značky, protože ty si pravděpodobně nedovolí s daty nakládat lehkomyslně
    a případné zranitelnosti budou bez prodlení opravovat.
  2. Využívejte v domácnosti dvě různé sítě. Jednu pro vaše počítače a telefony a druhou pro IoT zařízení.
  3. Zařízení pravidelně aktualizujte.
  4. Nastavte si k zařízení vlastní heslo. Heslo by mělo být silné a unikátní.
  5. Používejte dvoufaktorové ověření, pokud je to možné.
  6. Jestliže je to možné, zapněte šifrování mezi propojenými zařízeními.
  7. Zařízení, která nepoužíváte, odpojte.
  8. Kontrolujte, jaká zařízení jsou k síti připojená. S tímto vám pomůže bezpečnostní program
    s funkcí monitoringu domácí sítě.

Průzkum realizovaly společnosti Seznam.cz a ESET od 1. do 20. července 2021. Dotazování se zúčastnilo 886 respondentů starších 15 let, jednalo se o reprezentativní vzorek internetové populace.

Zdroj: TZ