Podvodné telefonáty
Zdroj: Pixabay

Nový voicebot učí seniory o podvodných telefonátech

Policie ČR koncem loňského roku spustila nový edukativní projekt pro seniory. Pomocí virtuálního hlasového asistenta je učí, jak se bránit podvodným telefonátům.

Podvodníci volají na pevné linky seniorů stále velmi často. Policie případy tohoto typu označuje jako „Legenda vnuk“. Pachatelé se totiž často vydávají za rodinné příslušníky seniorů, nejčastěji vnuky, a snaží se z nich vymámit jejich úspory. Třeba úvodní větou: „Ahoj babi. Hádej, kdo volá? hned v prvních okamžicích hovoru získají důležité informace, se kterými mohou dál pracovat.

Podvodné telefonáty
Zdroj: Miryam Leon, Unsplash

Následující průběh hovoru se pak odvíjí podle předem připraveného scénáře. Příběhů útočících na emoce mají podvodníci v zásobě hned několik. V každém z nich se rodinný příslušník ocitl v nemocnici či na služebně policie v důsledku autonehody a nutně potřebuje peníze. Pro ty posílá k babičce či dědečkovi svého kamaráda. Příběhy jsou vždy velmi propracované, a proto jsou podvodníci také poměrně úspěšní. Ročně způsobí finanční škody až desítky milionů korun.

Policie ČR nyní přišla s projektem, který bude ohroženou skupinu seniorů edukovat pomocí voicebota. Projekt technologicky zastřešila společnost Conectart.

„Projekt se nám od samého počátku líbil, a vnímáme jej jako velmi prospěšný. Vyvinuli a implementovali jsme proto na vlastní náklady unikátní řešení. Jedná se o plně automatizovaného voicebota, který po zvednutí sluchátka sdělí volanému důležité rady, jak podvodný telefonát rozpoznat a jak se při něm a následně po něm zachovat,“ popisuje Petr Studnička, ředitel společnosti Conectart.

Zdroj: TZ