O původu trendů: jak fenomén ‚Live, Laugh, Love‘ pomalu a jistě infiltroval naše domovy…

Tři klíčová slova. Źít, smát se a milovat. Jejich anglický ekvivalent byl užíván po dlouhé roky, ale nikdy se nesetkal s tak obrovským boomem, jako v posledních několika letech. Neminete je na Instagramu, třeba ve formě pseudo-filozofického hashtagu pod fotografií zamilovaně vyhlížejícího páru. Nevyhnete se jim ani u předvánočních nákupů v Pepcu či Kiku, kde budou mít vyhrazené celé oddělení, potměšile na Vás pomrkávat a připomínat Vám, že mačkání se v nakupujícím davu jde i s úsměvem na rtech.

Poznáváte ho?

Z Live, Laugh, Love se zkrátka stal konzumní a mainstreamový produkt, se kterým se musí počítat. Tomu odpovídají i aktuální statistiky Instagramu, podle kterých je tento hashtag připnutý k téměř 3, 5 milionům příspěvků po celém světě. A dalších milion jich potkáte na rohožkách, poštovních schránkách nebo obalech na smartphone. A na své si přijdou i nevidomí – třeba ve formě náramků, ve kterém je tato mantra zvěčněna ve formě morseovky.

Kde přesně tento trend vzniknul? A proč dosáhl tak globálního úspěchu? Citát samotný se nejčastěji spojuje se jménem spisovatele a básníka Ralpha Waldo Emersona. Domnělé autorství mu v devadesátých letech ve svém omylu připsala americká sloupkařka Abigail Van Buren. S ohledem na popularitu jejích sloupků byla jen otázka času, kdy se tento omyl dostal mezi širší populaci. A tam přežívá dodnes.

Citát ve skutečnosti pochází z pera americké básnířky Bessie Stanley a je součástí jejího vítězného příspěvku v esejistické soutěži. Báseň z roku 1904 začíná slovy: „Dosáhnul úspěchu ten, jenž dobře žil, často se smál a hodně miloval.“

Po tom, co báseň upadla v zapomnění, se znovu vynořila o tři dekády později, a to v románu Jamese Joyce „Plačky nad Finneganem“. „Žili, smáli se a milovali. A odešli na věčnost,“ píše Joyce. Nepříliš překvapivě se začala stejná slova objevovat se vzrůstající oblibou na kondolenčních lístcích i úmrtních listech.

A pohřební nádech těchto slov dnes opět nabral starý kurz. To, co začalo jako nevinný citát v hlavičce jednoho parte, se za osmdesát let proměnilo ve vzrůstající byznys. Pokud byste se totiž chtěli kromě kupování pozitivně laděných dekorací pustit i do něčeho odvážnějšího, tak si můžete zpříjemnit i svůj posmrtný život. Třeba touto rakví, která má zmíněnou mantru zvěčněnou na svém víku.

Zdroj. C.J. Boots

Kdo si všechny tyto věci kupuje, ptáte se? Někdo ano, jinak by jich kolem nás nebylo tolik. Internetový stereotyp v čele s generickými memes vidí hlavní cílovou skupinu ve středostavovských ženách středního věku, které se nejčastěji jmenují Karen nebo Susan.

Na Redditu se lidé každopádně nejvíce ztotožňují se situacemi, kdy předmět s LLL tematikou dostali jako, nebo jako nepříliš nákladný způsob, jak si zkrášlit svůj příbytek.

LLL totiž vypovídá příběh nejenom o významu a roli sociálních stereotypů, ale také o vzestupu a pozvolném pádu vlny DIY (udělej si sám) ze začátku milénia. Ta byla a stále je reprezentována stránkami jako Pinterest nebo Etsy, které dosáhnuly vrcholu popularity po celosvětové ekonomické krizi v roce 2008. DIY dekorace se staly hrdým odrazem hospodářských poměrů, kvůli kterým přišly miliony lidí o práci. Lidé si nemohli dovolit nákladné dekorace do svých příbytků, a tomu se přizpůsobil jak způsob života, tak i tehdejší trh.

Obchody začaly nabízet tzv. „word art“, tedy umění založené na slovech, které se začalo objevovat ve formě obrazů, plakátů, plechových cedulí, stolních plastik i věšáků na oblečení. Tedy takový sortiment, který byl jednak cenově dostupný, jednak nabízel nízké výrobní náklady. A zároveň svými snadno zapamatovatelnými citáty motivoval lidi k tomu, aby neztráceli víru v lepší zítřky.

Zdroj. Etsy

A lidi mají rádi citáty. Možná jim dávají pocit, že život má hlubší, filozofický smysl. Ale citáty samotné nemusejí mít smysl žádný. K takovému závěru přinejmenším došla studie provedená v roce 2015 na University of Waterloo, výstižně pojmenovaná jako „Ohledně vnímání a detekce pseudo-hlubokých žvástů.“ Ta byla založena na generaci náhodných slov, která se objevila na twitterovém feedu populárního autora knih o osobním rozvoji a celostní medicíně, Deepaka Chopry. Slova byla následně spojována do hluboce znějících vět, které ale nedávaly žádný smysl, např. „Celistvost ukončuje nekončící jevy“.

Studie proběhla na 280 lidech. Pouze necelá pětina z nich označila uvedené citáty za ‚bullshit‘. Zbytek z nich v nich viděl další úlovek do sbírky nadčasových životních mouder.

Nemusí jít o význam samotný, ale o pouhou formu. Ať tak či onak, vlna Live, Laugh, Love přináší do našich životů důležité poselství, které v jejich kritice tak trochu zapadá. Žijte tak, aby za Vás mohly hovořit Vaše činy, nikoliv Vaše rakev. S ohledem na současnou situaci sice není jednoduché brát všechno s humorem, pokud tedy občas nevíte, kudy dál, tak si vzpomeňte na další z  citátů, který jste určitě také slyšeli. Keep Calm and Carry On!