Vysušilovi, Visu
Zdroj: se svolením M. Vysušila

V Liberci vyrábí inovativní vestavby. Dodávku vylepší za 15 minut

Jak obyčejnou dodávku během pár minut povýšit na domov na kolech? Třeba pomocí kempingové vestavby, které vyrábí manželé Vysušilovi z Liberce. Přečtěte si náš rozhovor.

Petra a Marek Vysušilovi od roku 2018 pod hlavičkou firmy Visu vyrábí vyjímatelné kempingové moduly do automobilů. Design produktů přitom staví na vlastních zkušenostech. Svou první vestavbu do dodávky si totiž vlastnoručně postavili pro svou svatební cestu. Vzápětí následovala výroba dalších vestaveb pro známé v garáži. Od té doby však Visu ušlo notný kus cesty. V našem rozhovoru se dozvíte, jak se firmě aktuálně daří nebo komu se vestavby do dodávky můžou hodit.

Marek a Petra Vysušilovi, zakladatelé Visu
Marek a Petra Vysušilovi, zakladatelé Visu. Zdroj: se svolením M. Vysušila

Jak jste se k založení Visu dostali? Čemu jste se věnovali předtím?

Marek: K založení Visu jsme se dostali naivně a vlastně trochu náhodou, ani jeden nejsme z žádného řemesla, ale oba jsme předtím pracovali v reklamních agenturách a na digitálních projektech – Petra jako grafička, já jako UX designer. Ale rádi jsme cestovali s naší dodávkou s vlastní vestavbou. No a když už nám přišlo že toho sezení u počítače máme celkem dost, všimli jsme si, že ten koncept, co máme v autě, nikdo nevyrábí. A řekli jsme si, že to zkusíme.

Jaké jsou hlavní přínosy vestavby do dodávky?

Petra: Vestavba je fajn věc hned z několika důvodů. Auto, které můžete běžně používat, se promění na víkend, týden nebo měsíc na obytné auto a pak zase během 15 minut zpět na běžnou dodávku. Další výhodou je taky určitá agilita takového řešení, „táhnout“ se s obytným autem nebo karavanem na víkend do Alp není zrovna pohodlné. Ale dnešní střední dodávky se chovají jako osobní auto, takže ráno nastartujete, prosvištíte Německem stopadesátkou a večeříte v Dolomitech. A spíte jako u sebe doma, ne ve stanu.

Komu se vaše výrobky hodí nejvíce? Kdo je váš typický zákazník?

Marek: Typů zákazníků je spousta, od sportovců, přes mladé páry až po lidi s odrostlými dětmi – to je zároveň asi nejsilnější skupina. Uvolnil se jim čas i peníze a začínají zase žít a užívat si objevování společně.

Jak se firmě aktuálně daří?

Petra: Visu se daří celkem dobře, za poslední tři sezóny jsme ušli hodně dlouhou cestu. Od montování vestaveb doma v garáži a jejich rozvážení dodávkou po republice až po výrobní prostory s týmem okolo deseti lidí a dealery v Evropské unii i mimo ni. Letošní rok byl oproti minulým jako všude v retailu o něco horší, nerostli jsme o tolik jako v minulých letech, ale stále máme co rozvíjet, a to se také děje. Takže přicházíme s obměnou celého portfolia produktů a také s několika novými na příští sezónu.

Jakou obměnu máte konkrétně v plánu?

Marek: Pro rok 2023 updatujeme všechny produkty na nové modely. Těch změn je několik a jsou společné napříč portfoliem, například nový systém Visu TrimFit umožňující přesnější kopírování interiéru vozidla, ale i rychlejší dodání. Jde o změny délek nebo vizuální a materiálové úpravy, které se postupně dotknou všech produktů.

Na kterých trzích máte největší odbyt?

Petra: Co se týká našich největších trhů, je to logicky Česko, kde jsme doma, a Německo, jako sousední, a navíc největší trh v tomto segmentu. Ale celkem slibně se vyvíjí i Itálie, Benelux nebo severské země.

Kolik vaše vestavby stojí?

Marek: Ceny našich vestaveb se pohybují od 53 tisíc do 116 tisíc, záleží na modelu, a tedy na tom, co člověk k cestování potřebuje. Někomu stačí postel, sezení a velký úložný prostor, kde se zařídí po svém. Jiní zase ocení velkou kuchyň, gril, osvětlení a další příjemné detaily.

Na webu píšete, že se snažíte redukovat vaši environmentální stopu. Jak přesně?

Petra: Už samotným designem produktu, kdy používáme z velké části jen kvalitní a přírodní, případně recyklovatelné materiály, jako dřevo, ocel a podobně. Klademe velký důraz na kvalitu a tím také na životnost výrobku, takže je dost reálné, že vestavba přežije jedno i dvě auta, která mezitím budete vlastnit. No a v neposlední řadě se snažíme vyrábět vše lokálně u nás. Všechny díly se vyrábějí v okruhu do 30 kilometrů od Liberce, což nám nejenom dává možnost být osobně u každého kroku, ale také alespoň trochu podporovat náš region.

Marek a Petra Vysušilovi, zakladatelé Visu
První vestavbu si Vysušilovi vyráběli pro vlastní cestování. Zdroj: se svolením M. Vysušila

Visu není jediná firma, která se výrobou vestaveb u nás zabývá. Čím se lišíte od konkurence?

Marek: Česko je téměř Mekkou výroby vyjímatelných vestaveb do dodávek. Konceptů se tedy najde velká spousta, ale my stavíme naši unikátní pozici na řešení celého problému komplexně a využíváme celý prostor dodávky. Díky tomu dokážeme například nabídnout pohodlné sezení se stolem anebo ohromný a prakticky vyřešený úložný prostor, který vám dovoluje se zabalit i vybalit doma přímo do tašek, které následně použijete ve vestavbě.

Co pro vás jako pro pár znamenalo založení společné firmy? Myslíte si, že je to v některých ohledech jednodušší, nebo naopak těžší?

Petra: To se těžko porovnává, je to naše první firma, takže ani jinou zkušenost nemáme. Ale určitě je fajn mít toho druhého, který vám práci zkritizuje, nebo vám naopak dodá odvahu. Ze začátku je toho také ohromné množství k řešení a vhled obou partnerů do dané problematiky je fajn. Přeci jen, každý má jiné potřeby, které chce na cestách uspokojit, a to přináší zajímavé postřehy, nejen při vývoji produktu. My jsme si do toho ještě pořídili dvě děti, takže o to je to pak zajímavější. Naštěstí už máme dostatek zkušených kolegů, takže si dokážeme práci rozdělit, jak je potřeba.