hamburger
Zdroj: Jonathan Borba, Unsplash

Vybere si ve fast foodu i vegetarián?

Nezisková organizace ProVeg se podívala, jak jsou na tom v Česku řetězce s rychlým občerstvením, když přijde řeč na jídla bez masa a živočišných produktů.

Fast foody jsou tradičně spojené spíše s jídly z masa jako jsou hamburgery, kuřecí kousky nebo třeba kebab. S rostoucí životní úrovní a většími možnostmi však část populace vyhledává i rostlinné alternativy. Jejich množství se postupně rozšiřuje a příznivcům bezmasé stravy přizpůsobují nabídku nejenom obchody, ale také restaurace a řetězce rychlého občerstvení.

Některé fast foody nabízí také bezmasé náhrady za hamburgery.
Některé fast foody nabízí také bezmasé náhrady za hamburgery. Zdroj: K8, Unsplash

Nezisková organizace ProVeg v souvislosti touto změnou na trhu provedla letos v září průzkum. Jeho prostřednictvím zjistila, jakou nabídku rostlinných jídel má 14 rychlých občerstvení, jež působí na českém trhu.

Podle výsledků je z celkové nabídky fast foodů pouze 9 % hlavních chodů, 34 % příloh a 24 % dezertů bez živočišných složek. 

Výhodu v tomto případě mají především občerstvení, kde si zákazník může svoje jídlo složit, jak chce. Příkladem takových podniků je Subway, Burrito Loco a bistro Wokin. Nicméně se najdou i fast foody, které v tomto ohledu zkrátka nemají co nabídnout. Na půl cesty potom stojí třeba Burger King nebo McDonald’s, protože součástí bezmasých náhražek za hamburger je často i sýr a tím pádem nezapadají do kategorie stoprocentně rostlinných náhražek.

„Přestože hodnocení vyzdvihuje několik řetězců, které rostlinná jídla nabízí, největším přínosem by mělo být to, že poukazuje na příležitosti pro restaurace bez rostlinné nabídky,“ říká k výsledkům Martin Ranninger z ProVeg Česko.

Nabídka může být širší

Podle výzkumu sice jdou fast foody na tuzemském trhu správným směrem, ale v nabídce rostlinných jídel mají ještě spoustu prostoru pro změny. Výraznou část jejich návštěvníků tvoří zákazníci mezi 18 až 34 lety. V této skupině je zároveň největší zastoupení lidí, kteří preferují bezmasou stravu. Pokud tedy občerstvení nabídnou více alternativ, mohou zaujmout i širší spektrum návštěvníků. Podle průzkumu navíc firmy opomíjejí taková jídla i v marketingu, který se daleko více zaměřuje na živočišné produkty.

Rostoucí popularitu lze pozorovat nejenom u náhražek masa, ale i u alternativ k výrobkům z mléka. V tomto případě hrají roli kromě preferencí lidí také zdravotní problémy spojené například s laktózou.

Zdroj: TZ, ProVeg