Portál na prodej vstupenek smsticket analyzoval svá interní data a zjistil, že za poslední roky mezi Čechy poklesl zájem o kulturní akce.
Smsticket, tradiční česká online služba na prodej vstupenek, podrobně srovnala trendy v zájmu českých uživatelů o kulturní akce během posledních čtyř let. Z nich mimo jiné vyplývá, že přestože v letošním roce už proběhlo více kulturních akcí, než v posledním roce před pandemií (2019), ochota Čechů tyto akce navštěvovat výrazně poklesla, a to o celých 30 %. Měřítkem je průměrná míra útraty uživatelů služby smsticket za vstupenky na kulturní akce ve „festivalových“ měsících, tedy od začátku května do konce září. V roce 2020 Češi dokonce utratili jen pětinu výdajů oproti roku 2019 a v loňském roce pak ve srovnání se stejným rokem necelou polovinu (48 %).
Zatímco před covidem se průměrná hodnota nákupu za vstupenky na kulturní akce pohybovala přes 1 000 Kč, letos dosáhla výše jen 805 Kč. A to se přitom letos cena vstupenek na kulturní akce zvýšila zhruba o 16 %. Pokles zájmu Čechů o kulturní akce – typicky koncerty, festivaly, divadelní představení a návštěvy kina – je jasně patrný i na samotné návštěvnosti na akcích, která byla letos v průměru o třetinu až polovinu nižší než před covidovou pandemií.
Vůbec nejvyšší pokles v oblasti kultury podle interních dat smsticketu letos nastal v oblasti průměrné útraty Čechů na samotných kulturních akcích. Jedná se typicky o občerstvení na akcích nebo nákup upomínkových předmětů. Tyto výdaje oproti roku 2019 poklesly dokonce o tři čtvrtiny (72 %).
Nepříjemné zdražování přinese kultuře další problémy
Nad českou kulturní scénou visí další nepříjemné otazníky. I když pořadatelé letos zdražili své akce v průměru o šestinu, kvůli vysoké míře inflace a všeobecnému zdražování budou muset velmi pravděpodobně sáhnout k dalšímu citelnému zdražování i v příštím roce. To už ale může být především pro menší a lokální kulturní akce likvidační, protože nemají prostředky na větší propagaci a reklamu, a pokud nepřivedou dostatek návštěvníků, nepokryjí ani své nezbytné provozní náklady.
Toto riziko se týká především celodenních nebo vícedenních akcí, jejichž provozní náklady se pohybují minimálně v řádu statisíců a potřebují návštěvnost v řádu tisíců. Naopak „jednoúčelové“ akce, typicky koncerty jednoho interpreta, obvykle prodělečné nejsou, protože provozní náklady pokryje i návštěvnost nižších stovek Čechů a v případě nezájmu publika se případně dají snadno přesunout na náhradní termíny nebo zrušit bez dalších sankcí.
„Přestože zájem Čechů o kulturu po covidu opět roste, stále mu z hlediska finančního obratu chybí zhruba třetina do předcovidové úrovně. Se samotnou návštěvností kulturních akcí je to ještě horší, třeba kina mají problém se dostat i na poloviční počet diváků oproti roku 2019. Navíc sledujeme i pokles ochoty Čechů utrácet nejen za samotné vstupenky na kulturní akce, ale i za ostatní výdaje na samotných akcích, typicky občerstvení anebo merch,“ říká Oldřich Brzobohatý, CEO společnosti smsticket. „V kombinaci s nepříznivým vývojem české ekonomiky se tak pravděpodobně nevyhneme zániku především menších kulturních akcí a festivalů.“
Demokratizace ticketingu
Služba smsticket se trvale snaží ulehčit situaci pořadatelům kulturních akcí formou dlouhodobě nejvýhodnějších cen a automatizací svých ticketingových služeb. Pořadatelé tak mohou lépe předvídat návštěvnost svých akcí a mnohem účinněji je propagovat. I díky tomu bylo v síti smsticketu letos – navzdory jinde nepříznivému vývoji trhu – prodáno rekordní množství vstupenek, a to dokonce o 35 % více, než v roce 2019.
Během roku 2019 před vypuknutím pandemie koronaviru se přes smsticket prodalo více než pět set tisíc vstupenek. O rok později, kdy byly veškeré akce omezeny nebo rušeny vládními opatřeními kvůli potenciálnímu přenosu covidové nákazy, došlo k úpravě platformy a začaly se prodávat vstupenky na online akce. Těchto vstupenek smsticket hned v prvním covidovém roce 2020 prodal přes sto tisíc.
Zdroj: TZ
Odpovědět
Zobrazit komentáře