Xzone
Xzone

Martin Schovanec: Xzone vsadil na spojení sběratelství a digitálu. Hernímu obchodu se daří i přes pokles zájmu o krabicová vydání

Herní obchod Xzone v březnu oslavil dvacetileté výročí. Vedle prodeje počítačových a konzolových her nebo široké nabídky merche se tato úspěšná firma specializuje také na podporu herního trhu v České republice, což ji výrazně odlišuje od konkurence. Přečtěte si v rozhovoru s Martinem Schovancem, šéfem a zakladatelem Xzonu, o jejich vydavatelské edici, trendech (nejen) v českém videoherním průmyslu nebo tom, zda je hraní stále záležitostí jen úzké skupiny nadšenců.

Martin Schovanec, zakladatel Xzone.
Xzone v březnu oslavil krásných 20 let. Co podle vás stojí za dosavadním úspěchem firmy?

Od začátku se snažíme věnovat primárně hrám a věcem kolem nich (konzole, příslušenství, merchandise) a tím jsme za těch 20 let získali celkem slušnou specializaci nejen v nabídce sortimentu, ale i v tom, co hráči chtějí a očekávají. Takže jednoduše, děláme jednu věc, ale pořádně.

Co vás motivovalo k založení herního e-shopu?

Před 20 lety mi bylo lehce přes 20 let – uf, půlka života s Xzone – hry mě moc bavily a chtěl jsem se kolem nich nějak točit. Zkoušel jsem o nich psát do různých magazínů, ale uživit se tím nedalo, tak jsem je začal prodávat. Měl jsem jednu výhodu, a sice to, že rodiče vlastnili malý krámek v severočeských Lounech s kancelářskou technikou, takže rozšířit sortiment o pár desítek her a prodávat je tam nebylo nic složitého. Ukázalo se, že prodávat na tu dobu celkem drahé hry, když se vše pirátilo, nebude tak jednoduché, a tak jsem z nouze založil e-shop Xzone.

Napadnou vás nějaké zlomové momenty ve vývoji obchodu?

Jeden z klíčových momentů bylo vydání hry Heroes of Might and Magic 4, protože to byla hra, díky které jsme získali první větší množství objednávek od zákazníků. V začátcích jsme prodávali hry spíše po kusech, občas možná po desítkách a u Heroes 4 to byly poprvé stovky kusů.

Vtipná historka se váže ke hře STALKER: Shadow of Chernobyl. Abychom podpořili objednávky a zájem zákazníků, dávali jsme ke hře jako dárek pravou plynovou masku. V té době se po profesionalizaci české armády válely stovky tisíc nepoužitých, ale již nevyhovujících masek v armádních skladech, tak jsme je skupovali a dávali jako dárek ke hře. Ten dárek byl tak šílený, že jsme je vyprodali asi za jeden den. Každý chtěl mít doma starou plynovou masku jako hrdina z Černobylu.

Xzone vydává vlastní edici her, čímž se odlišuje od jiných herních obchodů. Proč jste se rozhodli takto podporovat českou herní scénu?

Xzone vyrostl na krabicových hrách, což jsou ty, které vychází na discích v krabičce s manuálem. Hráči rádi hry sbírají a oceňují, když si oblíbený titul můžou vystavit na poličce. Doba se ale změnila a hodně her dnes vychází už jen čistě digitálně, jsou ke stažení na Steamu, PlayStation Network a podobně. V krabici vychází dnes už jen velké AAA tituly, kde se vydavateli fyzická distribuce vyplatí, a to se bohužel nedá říct o většině menších českých a slovenských her.

V roce 2016 nás napadlo spojit tohle sběratelství, české hry a digitál a u první hry v Xzone edici, Brány Skeldalu: 7 mágů, jsme vydali malou knížku o velikosti DVD krabičky, s fyzickými bonusy, obrázky ze hry a kódem ke stažení hry na Steamu. Mělo to velmi pozitivní ohlas, a i když to není nijak extra výdělečná aktivita, pomáhá nám to šířit české hry mezi fanoušky a v době digitálu mít i tu fyzickou „krabičku“ do poličky.

Plánujete do budoucna rozšiřovat vaši vydavatelskou činnost?

Ano, v naší edici je každý rok v plánu několik her. Vedle toho vydáváme i artbooky, neboli obrazové knihy. První opravdu velký artbook jsme vydali k české hře Kingdom Come: Deliverance, a to rovnou v české, anglické i německé verzi. Další kniha k jiné z českých her vyjde za pár týdnů, tentokrát ke Creaks od studia Amanita Design. Obecně je to činnost, které se jako doplňku k běžnému prodeji chceme věnovat čím dál více.

Jak vnímáte současný stav českého videoherního průmyslu?

Pokud máte na mysli vývoj her od českých studií, tak tato oblast je ve velkém rozmachu. Točí se v ní miliardy korun a už teď přináší do české ekonomiky mnohem více peněz než třeba filmová tvorba. Jsou zde studia jako Bohemia Interactive Studio, Warhorse Studio, Amanita Design, SCS Software a desítky dalších.

Pokud se ptáte na herní retail, ať už v obchodech či na e-shopu, tam je to trošku jiný příběh. Kvůli digitální distribuci se hry na nosičích prodávají méně a někdy se vydavatelé rozhodnou prodávat čistě jen digitálně. Proto tento trh už roky stagnuje či mírně klesá. V současné době se možná lehce nadechne k růstu, protože přišly na trh nové generace konzolí, ale dlouhodobě to bude postupný pád dolů.

Jak na tento trend zareagoval Xzone? A jak úspěšná je zatím nová strategie?

Xzone na to už roky reaguje postupným rozšiřováním herního a seriálového merchandisu jako jsou figurky, trička, knihy, hrnečky a podobně. Tato strategie nám funguje dobře a díky tomu jsme schopní obchod provozovat a dále vylepšovat, aniž bychom se museli od her odvrátit. Věříme, že se hry, i kdyby jen ve sběratelských edicích, budou prodávat i v budoucnu a specialisté jako Xzone, kteří dodávají i další služby a sortiment kolem her, se na trhu uživí.

Tričko z vlastní edice Xzone s motivem hry Final Fantasy VII. Zdroj: Xzone.cz
Jaký typ merche se u vás nejvíc prodává?

Nejvíce se po kusech prodávají figurky a trička. Každopádně se nebojíme experimentovat. Kromě běžných dekorací, jako jsou zarámované plakáty, dovážíme licencované předměty do celé domácnosti. Například máme i kuchyňská prkénka, povlečení, skleničky nebo grilovací sety. Vše s motivy oblíbených her, filmů či seriálů.

V době koronavirové pandemie je o podobné věci velký zájem. Vysvětlujeme si to tím, že si zákazníci zútulňují své domácí kanceláře a pokojíčky pomocí předmětů z oblíbených her, aby se doma cítili dobře, když už tam nyní tráví tolik času.

Máte pocit, že se hraní her postupně stává součástí mainstreamu, nebo je to stále spíše zájem specifické skupiny lidí?

Součástí mainstreamu se to již stalo. Vidím to i na sobě a svém okolí. Je mi něco přes 40 let a bavit se o hrách s okolím už pro mě není nic divného. Kamarádi mají děti, které hrají hry, a oni s nimi. Jejich manželky a přítelkyně nosí stylová trička s Mariem nebo mají sportovní legíny s motivem Hordy z World of Warcraft a nikomu to nepřijde divné jako před lety.

Jaký je v současnosti trend v hraní her? Jaké typy her se prodávají nejlíp?

To je velmi složitá otázka. Řekl bych, že se hraje všechno a každý si najde to své. Velikostí trhu a počtem hráčů jsou na vrcholu hry na mobily. Mládež hraje hry jako je Fortnite a ti ještě mladší Roblox. Tyto hry pro ně v podstatě nahradily sociální sítě, kde jsou nalezlí jejich rodiče. Velmi úspěšné jsou velké AAA hry, jejichž vydání bych přirovnal k velké filmové premiéře v kině. V desítkách miliónů kusů se ve světě prodávají série jako Grand Theft Auto, Assassins Creed, FIFA, Zaklínač, The Last of Us a další. Na Steamu si zase najde hru každý, kdo chce i menší tituly od několikačlenných studií. V ČR je to podobné jako ve světě, myslím, že ty trendy už celkem slušně kopírujeme.

Co si myslíte o hrách s VR, mají potenciál?

Osobně jsem velký fanoušek VR a mám doma headsety od PlayStationu a Oculusu. Potenciál tedy vidím velký, ale bude to trvat asi mnohem déle, než si tvůrci mysleli. Výkon hardwaru, pohodlí a cenová dostupnost ještě není na takové úrovni, aby se to masově rozšířilo.

Jak osobně vnímáte české (nebo i světové) streamery her? Jak přispívají k promu, má jejich činnost vliv na prodej?

Přiznám se, že osobně je nesleduji, ale ve firmě mám hodně kolegů, kteří ano. Náš marketing s mnoha z nich spolupracuje. Vliv streamerů a youtuberů je značný hlavně u malých titulů, kde tvůrci nemají rozpočet na reklamu. Pokud si jejich hru oblíbí nějaký světově známý influencer, může roztlačit sněhovou kouli, která se časem může nabalit do takových rozměrů, že hru hrají miliony hráčů po celém světě.

Jak pandemie koronaviru ovlivnila firmu a prodeje? Lidé sice strávili více volného času doma, ale zároveň měli i míň peněz na utrácení.

Současná doba je plná rozporů. Doba vůbec nepřeje našim prodejnám, ale je to živá voda pro e-shop. Hry se asi nikdy nehrály a nekupovaly více, protože lidé jsou zavřeni doma, ale kupují je digitálně a ne v krabičce. Jsme ve zlaté době nových konzolí, přerodu a restartu trhu, ale konzolí je tak málo, že není co prodávat a dělají se dlouhé pořadníky. Hráči by hráli více, ale hry se kvůli práci na home office vyvíjejí pomaleji a ve velkém odkládají.

Hrajete stále ve volném čase hry? Preferujete spíš PC, nebo konzole?

Hraji, ač kvůli práci a rodině ne tolik, kolik bych chtěl. Občas hraji na tabletu odpočinkové a jednoduché hříčky. Mám rád strategie a ty se mi nejlépe hrají na PC. No a velké výpravné tituly hraji, nečekaně, na velké obrazovce a PlayStation 5. V poslední době jsem si oblíbil i konzoli Nintendo Switch, na které hrajeme s dětmi.

Máte nějakou oblíbenou hru, ke které se vždy rád vrátíte?

Nejvíce hodin jsem strávil asi se sérii strategií Civilization, takže až zase vyjde nějaký nový díl, rád se k ní vrátím. Minulý rok mě nejvíce bavily tituly jako The Last of Us 2 anebo Cyberpunk 2077 od polských tvůrců série Zaklínač.

Výroční grafika zobrazující všechny současné zaměstnance obchodu. Zdroj: Xzone.