O2 startuje novou kampaň zaměřenou na rozpoznávání fake news

Vývoj nástroje na rozpoznávání fake news, interaktivní koncept Fakt vs. Fake či výzkum Český učitel ve světě médií. O2 představuje první tři projekty dlouhodobé kampaně O2 Chytré školy zaměřené na fake news a jejich šíření ve společnosti. Během roku představí další aktivity, v rámci nichž se bude dotýkat aktuálních témat, která jsou k šíření falešných zpráv náchylná. Ta budou upozorňovat na vážnost neodhalení a sdílení dezinformací.

Zdroj: O2

Výzkum Český učitel ve světě médií realizuje tým projektu E-Bezpečí působící na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci s podporou O2. „V posledních letech se hovoří o důležitosti mediálního vzdělávání, zároveň ale neexistuje dostatek relevantních údajů. Chceme požádat učitele o vyplnění anonymního dotazníku, jehož výsledky přispějí k zjištění aktuálního stavu a pomohou tak lépe nasměrovat další podporu v oblasti rozvoje mediální gramotnosti,“ vysvětluje Marie Mališková, CSR manažerka v O2. „Výzkum je jednou z prvních vlaštovek celoroční kampaně O2 Chytré školy, která chce podpořit rozvoj mediální gramotnosti a kritického myšlení ve společnosti.“

Tři kluci a odhalování pravdy na sociálních sítích

Druhým projektem je samotný vývoj nástroje na rozpoznávání fake news. Ten vyvíjí tři středoškolští studenti a vítězové pražského hackathonu Robothon – Matyáš Boháček, Michal Bravanský a Filip Trhlík.

„Díky informačnímu přehlcení se každý den setkáváme s dezinformacemi více než kdy dříve. Mnozí však nejsou na tuto hrozbu připraveni, a tak fake news podléhají. Stejně tak chybí dostatečná mediální výchova a vedení ke kritickému myšlení na školách,“ popisuje situaci autorský tým v čele s Matyášem Boháčkem a doplňuje: „Tuto situaci se snažíme s naší aplikací změnit. Pomocí umělé inteligence identifikujeme potenciálně nedůvěryhodné články a transparentně analyzujeme jejich klíčové atributy. Uživatelům o nich potom dáme vědět, aby sami fake news odhalili. Věříme, že díky spolupráci s Dataclair a O2 se nám podaří nejen projekt úspěšně dotáhnout do konce, ale hlavně jej zpřístupnit co nejvíce uživatelům i školám.“

Zdroj: Robothon

Aplikace vzniká v rámci O2 centra umělé inteligence Dataclair pod vedením jednoho z předních českých odborníků na kybernetiku a umělou inteligenci Jana Romportla. “ Už na Robothonu se mi líbilo neuvěřitelné nadšení kluků. Na rozdíl od mnoha jiných však toto nadšení dokážou podložit odbornou erudicí v oblasti AI a strojového učení,“ vysvětluje Jan Romportl: „Vzhledem k tomu, že misí Dataclair je utvářet AI tak, aby pomáhala lidstvu, vidím ve vzájemném spojení velkou příležitost. Klukům jsme nabídli podmínky, v nichž mohou neomezeně rozvíjet svůj vysněný projekt. Pro nás se naopak jedná o obrovský příliv inspirace a kreativní energie.“

O2 během dubna spouští také třetí část kampaně nazvanou Fakt vs. Fake, která poběží na Instagramu a Facebooku. Zhruba dvakrát měsíčně budou na tzv. stories glosována různá témata či dění a lidé budou moci sami odhadnout, zdali se jedná o pravdivou zprávu či nikoli. Následně budou odkázáni na web O2 Chytré školy, kde již naleznou návod, jak takové zprávy rozlišit.

O2 Chytrá škola proti fake news

Se startem kampaně se představí i upravený web O2 Chytré školy. Nechybí na něm příklady zajímavých fake news, které se šířily sociálními sítěmi a internetem obecně. K dispozici je celá řada metodických aktivit pro lekce mediální výchovy cílené na dezinformace, podrobný manuál, jak fake news odhalit, nebo příručka pro učitele a rodiče. V samotné sekci Fake news a hoaxy se pak zájemci dozví, jaké jsou trendy v oblasti manipulace s fotografiemi či jak si snímky na internetu ověřovat.

Zdroj: O2

“ V rámci portálu nabízíme řadů návodů a materiálů, jak se na internetu orientovat, jaké jsou typické znaky hoaxů a jak je poznat. Já osobně doporučuji, abyste se jednoduše chovali tak, jako by každý den byl apríl. Přemýšlejte o tom, co čtete nebo vidíte na internetu. Tak by se dalo shrnout i poselství naší kampaně,“ uzavírá Marie Mališková.

Další aktivity O2 Chytré školy k fake news budou představeny postupně během roku.