sociální sítě
Pexels

V Norsku odzvonilo skrytým retuším. Co na to čeští influenceři?

Norští influenceři budou muset ze zákona povinně označovat retuše a další úpravy na příspěvcích zveřejněných na sociálních sítích. Hodil by se takový zákon i v Česku? Zeptali jsme se pěti českých influencerů na jejich názor.

Začátkem července norský parlament schválil dodatek zákona o marketingu, který stanovuje, že každá reklama, která bude obsahovat úpravy vzhledu pleti nebo tvaru těla, bude muset mít speciální označení. Týká se to radikálních digitálních úprav, jako je zeštíhlení pasu, zvětšení svalů nebo úprav tvarů částí obličeje, ale i používání různých filtrů dostupných na sociálních sítích, které výrazně mění vzhled.

Influenceři a fotky na sociálních sítích
Zdroj: Pexels

Podle norského ministerstva dětí a rodiny, které novelu navrhlo, mohou mít retušované fotky na mladé lidi velmi negativní dopady. Nemusí si uvědomovat, že snímky prošly úpravou a mohou tak získat mylnou představu o domnělé dokonalosti svých oblíbenců. To u nich pak může vyvolat nerealistická očekávání, následnou nespokojenost s vlastním tělem, snížení sebevědomí a další problémy.

Zákon se vztahuje na veškerý placený obsah sloužící k propagaci. Netýká se tedy obyčejných lidí, kteří za sebou nemají desítky tisíc sledujících, ale influencerů nebo firem. Dodatek vstoupí v platnost, jakmile ho podepíše norský král Harald V.

Co si o norském zákonu myslí influenceři v Česku?

Týna Skalická/tojidlo (nutriční koučka, influencerka):

„Požadavek Norska na zveřejňování úprav fotografií vnímám jako dobrý krok směrem k nějaké změně, ale nemyslím si, že to řeší skutečný problém.

Většina lidí si upravuje fotografie. Upravujeme si jas, barvy, saturaci, tón. Účel je různý, třeba jen proto, aby se to danému člověku hodilo do feedu, nebo jednoduše, aby byla fotografie hezčí. Myslím si, že to už dělá téměř každý. Stejně jako používání filtrů. Barevné filtry a úpravy jasu nevidím jako problém. Profesionální fotografové manipulují s fotografiemi neustále. Zkuste se například podívat na západ slunce a pak si ho vyfotit. Také vám přijde, že na fotce není tak krásný, jako jste ho viděli ve skutečnosti? To je proto, že fotoaparát nedokáže zachytit přesně to, co můžou vidět naše oči.

Co ale vnímám jako problém, je upravování, zužování nebo zvětšování částí těla nebo obličeje. Právě to vytváří nerealistická očekávání a problémy s obrazem těla, když se pak díváme na sebe do zrcadla.

Myslím si, že více než nějaké zákony potřebujeme učit mladé lidi o hodnotě člověka – že naše hodnota není určená tím, jak vypadáme, nebo kolik liků máme na sociální síti. Také se musí umět rozhodnout, od koho budou přijímat názory a koho sledovat.

Skutečný problém sahá mnohem hlouběji. Norský zákon vnímám jako počáteční vlaštovku a jsem ráda, že se díky němu nad tímto tématem rozvířila diskuze.“

Daniel Weiss/Cassiopeia (drag queen, influencer):

„Myslím si, že takový zákon má své výhody i nevýhody. Určitě trochu zkomplikuje život influencerům, kteří své fotky upravují tak, že by je člověk při potkání nepoznal. Obecně si však fotky upravují všichni, tak nějak se s tím počítá. Na druhou stranu, tento zákon může přinést i mnoho dobra. Mladší publikum konečně uvidí skrz upravenou realitu na sociálních sítích, která může být někdy až toxická.

Kdyby podobný zákon zavedli i u nás, tak by se podle mě nic moc nezměnilo. Ty úpravy tu u nás nejsou tak hrozné, jako v zahraničí. Lidi by si stále fotky upravovali stejně.“

Samuel Samake (TikToker, influencer):

Určitě jsem pro zavedení tohoto zákona, jelikož Instagram je čím dal tím větší „fake“. Určitě by lidé měli k příspěvkům přidat minimálně hashtag s tím, že je fotka upravená, ať si mladší lidé nehledají vzory v nereálně vypadajících lidech.”

Ivo Růžička/Dima Arrest (drag queen, TikToker, influencer):

„Za mě je smutné, že to je věc, která se musí uzákonit. Myslím si, že je dobré uvádět, jestli je fotka upravená. V dnešní době existuje spousta lidí, kteří jsou už tak sami se sebou nespokojení a v momentě, kdy otevřou sociální sítě, vidí jen dávku lidí, kteří zde prezentují svou krásu – ale ta krása je častokrát upravená. Těmto lidem, ač se to tak nemusí zdát, to pomůže přestat se pořád s někým srovnávat.

Zároveň je v dnešní době naprosto normální upravovat fotky. Já osobně jsem to nikdy nedělal a ani neplánuji, ale nesoudím to. Maximálně si pohraji s barvami, kontrastem, jasem a podobně, aby fotka vypadala vizuálně lépe. Na tvar, texturu či cokoliv jiného ale nesahám. Rád prezentuji na sítích přesně to, co lidé uvidí naživo.

Například spousta make-up artistů upravuje fotky neskutečným způsobem a aby se jim ostatní vyrovnali, tak je také upravují. Když je pak vidíte naživo, zklame vás to.”

Nikola Špačková (TikTokerka, influencerka):

„Myslím si, že je to krok dobrý směrem. Sociální média nám vytváří nerealistické představy a tento zákon by mohl vést k uvědomění si, kolik úprav je všude kolem nás. Možná by to mohlo vést i k tomu, že by influenceři přestali používat Photoshop, aby se mohli vyhnout označení typu „upraveno”.”