Vodíkový kamion Volvo
Zdroj: Volvo

Volvo testuje kamion budoucnosti poháněný vodíkem

Volvo chce do konce tohoto desetiletí dostat na trh kamiony poháněné vodíkem, které nabídnou stejný dojezd jako při využití spalovacích motorů. Komerčnímu nasazení však stále brání několik překážek.

Automobilka Volvo hledá nové alternativy k současným spalovacím pohonům nákladních aut. Jednou z možností je i vodík, na který se právě zaměřuje. Testuje totiž vodíkový palivový článek, se kterým chce zároveň dosáhnout dojezdu kamionu až 1 000 kilometrů. Kvůli plánovanému komerčnímu využití dopravními společnostmi ale musí být všechno dostatečně bezpečné a spolehlivé.

Nákladní vůz Volvo
Vodíkový testovací kamion Volvo. Zdroj: Volvo

Cílem je pohánět kamion s minimálním vznikem emisí a zároveň bez dramatického snížení dojezdu a dlouhé doby na doplnění paliva. Podle Volva na tankování stačí 15 minut. Značka chce nákladní automobily, které získávají energii z vodíku, nabídnout vedle už dostupné elektrické alternativy a vozům poháněným bioplynem. Zařazení do běžného provozu má v plánu na konec tohoto desetiletí.

„Tuto technologii vyvíjíme již několik let a je skvělé vidět první vozy, které úspěšně jezdí na testovací trati,“ říká ředitel nákladní divize Volvo Roger Alm a dodává, že vozidla s palivovými články budou za několik let důležitým doplňkem pro přepravu.

V případě Volva pohon využívá palivové články, ve kterých se energie uložená ve vodíku převádí na elektrickou energii. Kromě samotného vodíku je potřeba také kyslík. Kromě elektřiny při tomto procesu vzniká teplo a voda.

Hromadnému nasazením vodíku a palivových článku však stále brání několik problémů. Jedním z nich je obtížné získávání zeleného vodíku. V současnosti je totiž hlavním zdrojem pro získávání uhlí a zemní plyn, což ale nijak nešetří životní prostředí. Příznivější variantou je využít elektrolýzu vody, jenže ta je náročná na elektřinu. Dále chybí potřebná infrastruktura pro doplňování. Navíc přeprava paliva je komplikovaná a drahá.

Zdroj: Volvo