Donio
Zdroj: Donio

Platforma Donio pomáhá měnit lidské příběhy. Nyní už i na Slovensku

Česká fundraisingová platforma Donio se v říjnu po dvou letech úspěšného fungování rozšířila na Slovensko. Přečtěte si náš rozhovor s Ivanem Zaťkem, který si místní pobočku vzal pod křídla.

Nový slovenský country manager Donia Ivan Zaťko má s byznysem a fundraisingem bohaté zkušenosti. Loni se navíc objevil na slovenském žebříčku Forbes 30 pod 30. Společně jsme si popovídali o tom, jak crowdfunding na Donio funguje a čím se platforma odlišuje od konkurence.

Ivan Zaťko, Donio
Ivan Zaťko. Zdroj: Donio

Ve kterých oblastech se Donio angažuje?

Jsme fundraisingová platforma, kde má každý možnost jednoduše získat finance na změnu svého příběhu nebo na ni jiným přispět. Momentálně se Donio věnuje dvěma hlavním oblastem.

První jsou dobročinné výzvy, které pomáhají lidem a organizacím. Jsme tu pro všechny, kteří by si rádi založili jakoukoli dobročinnou výzvu a požádali o pomoc veřejnost. Ať už se jedná o nemocného kamaráda, občanskou iniciativu, podporu nevládní neziskové organizace nebo záchranu kulturního dědictví.

Druhou oblastí je Nastartuj projekt, která pomáhá komerčním a veřejně prospěšným nápadům či projektům. Hodí se pro všechny, kteří mají dobrý nápad a jsou ochotní ho dotáhnout do konce. Ať už organizují koncert, natáčí seriál nebo vymysleli nový produkt.

Donio se v říjnu ze zakladatelského Česka oficiálně rozšířilo na Slovensko. Probíhal rozjezd hladce?

Rozjezdu předcházelo několik měsíců příprav. Zhruba od května jsme začali pracovat na kvalitním týmu, překladech a přípravě procesů. Původní plán byl, že projekt spustíme už v září, ale nakonec jsme to o měsíc posunuli. A bylo to správné rozhodnutí – právě tolik jsme potřebovali na úplné připravení slovenské verze. Od té české se liší například rozlišováním produktových kategorií, barvami nebo vysvětlovacími texty. A nefunguje zde pravidelné přispívání Dobrozvyk – chystáme k němu alternativu, kterou spustíme na začátku roku.

Čím se Donio liší od jiných crowdfundingových platforem?

Pro autory kampaní je odlišnost jasná. Vždy od nás dostanou 100 % vybrané částky a hradíme za ně i poplatky za bankovní transakce. Jsme flexibilní v době trvání kampaně a také v práci s požadovanou a minimální částkou.

Taktéž těžíme z toho, že platforma není zaměřená jen na dobročinné nebo veřejně prospěšné projekty. Propojujeme tvůrce s komerčními firmami a nabízíme matching program, kdy za každé vybrané euro firma přidá další euro, čímž se zdvojnásobí vybraná částka.

Dále nabízíme firemní balíčky na podporu CSR iniciativ (Corporate Social Responsibility, společenská odpovědnost firem – pozn. red.). Firma si vybere podporu konkrétních CSR projektů a Donio jí následně vystaví certifikát o podpoře.

Donio
Slovenský tým Donia. Zdroj: Donio

Vybíráte si mezi projekty, které na platformě uvedete?

Platforma je otevřená všem a spustit se dá jednoduše, na pár kliknutí. Skoro vždy ale projekty vracíme k dopracování. Pokud tvůrce ani po několikáté nedokáže projekt připravit v dostatečné kvalitě, nespustíme ho. Nejde nám o kvantitu projektů, ale o jejich kvalitu.

Podle čeho posuzujete kvalitu projektu?

Především podle toho, kolik energie do něj tvůrce vložil. Díváme se také na to, jak výsledek odpovídá jeho schopnostem. Měli jsme například projekty od umělců a designérů, které mohly být lépe dotáhnuté, a tak jsme je vraceli i ve dvou až třech kolech připomínek. Ale pokud si chce kampaň založit třeba matka samoživitelka, promineme jí i to, co by jinde neprošlo. Základem je pro nás v každém případě upřímnost a autentičnost.

Jak dlouho trvá kampaň rozjet?

V extrémním případě jsme schopní kampaň spustit do hodiny. Zatím jsme měli jen jeden takový případ, ale ukazuje to, že jsme platformu navrhovali pro flexibilitu. V běžných kampaních se bavíme o několika dnech až týdnech. Při kampaních s celkovou částkou přes 50 tisíc euro jsou to samozřejmě měsíce příprav.

Za projektem stojí zkušený tým fundraiserů, včetně tebe. Přiblížíš nám cestu, která tě přivedla k Doniu?

Celý tým vkládá do projektu vlastní zkušenosti i srdce. Každý má trochu jinou cestu, jak se k tomu dostal. Ta moje začala před šesti lety, když jsem pracoval na kampani Skinners, která vybrala více než 2 miliony dolarů. Od té doby jsem pomohl více než stovku kampaní dotáhnout do úspěšného konce.

Patřily mezi ně například kampaně na kameru Benjamin Button, obroučky crafting plast!cs nebo headset Sentien. Z mých projektů to byl například diář Žurnál, moderní turistické útulny nebo kniha Tam hore.

Na existujících lokálních platformách mě ale vždy něco frustrovalo a když se mi naskytla možnost rozběhnout vlastní platformu, rád jsem se jí chopil.

Donio
Slovenský tým Donia. Zdroj: Donio

Co je podle tebe na crowdfundingu nejtěžší?

Přepínání mezi úlohami. Typický zakladatel musí být dobrý tvůrce, aby dokázal vytvořit prototyp produktu, napsat knihu nebo připravit poutavé mockupy. Musí být také dobrý markeťák, aby srozumitelně vysvětlil, o co mu v kampani jde. Nesmí mu chybět schopnosti projektového manažera, aby uměl koordinovat grafiky, copywritery, externí spolupracovníky a další lidi, kteří pracují na projektu. A také musí zvládat dobře nastavovat procesy – zboží je třeba zabalit, odeslat a se zákazníky budovat trvalý vztah. Na špičkové úrovni to u nás zvládne jen minimum lidí. Proto je v Doniu zkušený tým, který je zakladateli ve všem oporou.

Máte nějaký interní cíl, co se týče počtu úspěšných kampaní nebo celkové vybrané částky?

Jak už jsem řekl, řešíme spíš kvalitu než kvantitu. Kdybych si mohl něco přát, byl bych rád, kdyby se v crowdfundingu podařilo úspěšně vysbírat částku alespoň 70 % projektů. Byl by to vysoký nadprůměr, ale Donio a jeho tým je na to připravené. Věřím, že budou připravení i autoři projektů.